Burkarcupens glöd hänger kvar..

Full fart på Retrodrag

Flatout Rodders & Skellefteå bilskrot skulle tappa hakan när hela 134 ekipage var anmälda till Dragracetävlingen i Skellefteå. De är ca 100st fler än vad dom brukar ha på sitt årliga veteranskoter dragrace. Nu skulle de visa sig att detta inte var ett problem då Flatout Rodders är mycket erfarna från bildragracingen. Som både Burkarcupsgeneral, speaker och deltagare kan jag instämma på att detta arrangemang sköttes med bravur. Många långa flin var det enda man kunde se i såväl depåområdet som bland publiken. På startplattan var de dock mycket fokuserade blickar mot den blinkande startgranen.
Under förarsammanträdet frågade arrangörerna hur många som inte hade startat med en startgran förut och de var många som sträckte upp armen kan jag lova. De märktes också på testreporna innan elimineringen skulle börja för de blev många tjuvstarter, där är jag själv inräknad.

Då vi åker med allt från gråstenar med gräsklipparmotorer till strömlinjeformade fartraketer så bjöds de på allt från hårresande till skrattretande tider. Detta är ju återigen en tävling på skoj så alla accepterade dock sina resultat och var glada iaf.

Dåtid vs Nutid

En glad återförsäljare ville testa skilnaden mellan sin 09:as Polaris Assault 800, som dessutom var trimmad och dagligdags åker klassen Racer 1000 i Back-SM, mot en av retroskotrarna som var med. När frågan kom var de inte svårt att välja motståndare till honom. De var nämligen en Polaris indy 600 från -83 som var med och tävlade. Tomas Andersson från Arvidsjaur heter chauffören och han var inte svårövertalad.
Nu var de upp till bevis vad 26 års skilnad har gett utvecklingen gällande fartresurser. Han med Assaulten valde att starta bredvid mattstarten då den var anpassad för veteranare. Assaulten åkte med 54mm kammar så de var inte brist på fästet direkt. Väl på startplattan stod båda fokuserade på granen och nu var sanningen nära. Där gick starten och till allas förvåning var indy 600 strax före i starten. Assaulten kämpade sig förbi innan den 150meter långa dragracesträckan var avgjord. Klockan stannade på 7,84s för Assaulten och 8,14s för Indy 600:an som även hade bästa kvaltid under tävlingen på 7,91s. Ni kan tro om alla var förvånade. Visserligen kan man gissa att inte 600:an var original men nog tycker man utvecklingen borde gjort större framsteg än så. Dock gissar vi att ett varv på crossbana inte varit lika jämnt.

För att sammanställa resultatet av dagen så är de med succe tävlingen genomfördes och rekordpublik till Skellefteå bilskrots dragrace. Medialt uppvaktat av såväl tidningar som TV. Självklart var tidningen SKOTER på plats även denna gång.

Resultat och bilder finns att beskåda på www.alltomlycksele.se/lmu

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.