VM-resan dag 1

Dobre dan!

Då var Sportens egen utsände på plats i Nove Mesto. Eller Nove Mesto och Nove Mesto. Jag bor en bit utanför byn på Hotel Pribyslav, ett mediahotell som ligger 25 minuter utanför den lilla stan/byn Nove Mesto.

Well, eftersom det här är första dagen på min VM-resa och den inte har innehållit mer än att ta sig från punkt A till punkt B, så tar vi den i lite resedagboksformat.

Upp i ottan. Tog 6.35-flyget från Umeå till Stockholm (försenat en timme) tillsammans med bland andra Maria Pietilä Holmner (hade det varit en lite mindre okristlig tid hade jag nog halat upp kameran för att ha bildbevis…). Hon drog vidare till Salzburg och därefter till VM-campen i Innerkrentz. Själv tog jag mig via Riga till Prag.

Hade bokat en tågbiljett sen till Nove Mesto men när jag väl kom till flygplatsen i Prag så fick jag haka på det estniska damlaget (i de lilasvarta jackorna på bilden ovan) och sätta mig i en buss med lite löst VM-folk. Patrik Jemteborn, mediachef för svenska landslaget, var en av dem som satt på bussen. Han var kanske inte hals över huvud road av det faktum att han fått sitta på bussen i en timme och vänta, sen han landade med sitt plan.

Jag körde gräddfil och kom när bussen skulle åka. Sedan fick vi åka 18 mil, på trasmattevägar (usel bild, men på vissa sträckor var det räfflat med järnbalkar var tionde meter, vilket skapade en guppig och svårt störande känsla).

Jaja, fram kom vi och efter en vända in i VM-byn, ett upphämtande av ackreditering så tog jag mig till hotellet där jag sitter nu. För övrigt fick jag med mig sex flaskor vin från ackrediterings-centrat, sex flaskor som jag inte vet hur jag ska få hem till Sverige. Men det var i alla fall VM-arrangörernas välkomstgåva till oss i pressen.

Spola kröken någon?

Eftersom Nove Mesto är ett litet ställe, typ 10000-15000 invånare, så verkar folk vara inkvarterade både här och där. Ryktet sa att Aftonbladets utsände var helt ensam på sitt hotell. Alltså ensam gäst = The Shining. Svenska laget bor i Zdar, 10 minuter från Nove Mesto. Det verkar vara någon form av stad i alla fall, där fanns både Lidl och Pennymarkt samt lite neonskyltar.

På Hotell Pribyslav på tjeckiska landsbygden bor mediafolk. Jag har träffat en bosnisk fotograf från Sarajevo (som körde 14 timmar i sträck från Bosnien upp hit i dag). Sen är det ett gäng glada laxar från Norge som förklarade att minst 12 norrmän bodde på stället.

Hotellet ligger 25 minuters bilväg från Nove Mesto och håller god standard, det är väl läget som är lite off. Norrmannen från Aftenposten var på VM i Ruhpolding i fjol. Då bodde de centralt. Å andra sidan var det mediahotellet förlagt på ett demensboende. Ena halvan innehöll mediafolk, den andra lite äldre och mer glömska personer. På hotell Pribyslav har jag inte sett till några dementa ännu…

Mycket hotellsnack nu. Lovar liite mer sportsnack framöver.

I morgon är det presskonferens för svenskarna 14.30. Då får vi se vilka som får förtroendet i mixedstafetten.

Fram tills dess. På återhörande.

5 kommentarer

1. Thomson

VM-febern är minst 37,5 här hemma i köket efter att ha läst din första betraktelse från Mellaneuropas idrottsliga metropoler. Ser med tillförsikt fram emot dina kommande texter och bilder… Inga ryssar på hotellet? Brukar ju borga för god stämning.

2. Tomas Ruuth

Svar till Thomson (2013-02-05 22:02)
    Såg två ackrediterade kvinnor på restaurangen bredvid hotellet som rörde sig obehindrat i de slaviska språkens land. Var misstänkt ryska. Återkommer med fler rapporter i morgon!

3. Jakobsson

Löser problemet med flaskorna, lätt, i Schladming. Speciellt dom röda blir perfekta när vi myser efter svenska slalomguld!!
    Lycka till och glöm inte ” Ät när du kan och inte när du är hungrig”

4. Thomson

Uppdrag till dig Tomas. På 1980-talet hade Västerbotten en skidskytt av internationell klass vid namn Lars Wiklund. Lars som fortfarande kan ses jogga över Tjamstan i Malå bara för att hålla igång var för övrigt minst lika talangfull i fotboll, golf och hockey. Om jag inte har helt fel tävlade han vid OS -88 och -92 och tog ett par SM-guld med sin Brinktaktik (åk fort skjut snett). Kan du hitta någon som minns Lars idag?