Robert Salomonsson Ordförande Företagarna i Västerbotten

Näringsliv och företagande

Drogas ”busiga” elever till normalitet?

 På ett möte strax före jul dök en ganska intressant fundering upp.

När vi, som var med på mötet, var unga och gick skola så "fanns" det inga elever med ADHD, dyslexi eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Det märkliga är att i dag i samhället finns det många i min åldersgrupp som helt plötsligt har både den ena och den andra diagnosen.
Det skulle ju i princip kunna vara så att man smittats på gamla dar via luften eller strålning från tv, men jag tror nog inte riktigt det. 

Man kan ochså konstatera att det inte är allt för sällan som dessa människor är framgångsrika personer. Ingvar kamprad, Tom Cruise, Henry Ford, Albert Einstein, Bill Gates är några exempel på personer som nämns i samband med ADHD eller dyslexi. 
För att inte nämna många i min bekantskapskrets som definitivt har tydliga symptom men kanske inte diagnos på papper.

Vad händer med dagens elever som blir diagnostiserade och sätts på concerta, strattera eller andra allsköns piller för att de ska bli "hanterbara" i skolan?

Har vi råd att droga elever till "normalitet"?

Vad nu det kan vara.

Var går gränsen för busungar, ouppfostrade eller vad de nu kallades förr?

John F Kennedy påstås i bland ha haft ADHD, vad skulle ha hänt om han varit ordinerad concerta under Cubakrisen?

Har inte svaren men en hel del funderingar.

8 kommentarer

  1. Fjodor

    Det här var verkligen taget från mina funderingar. Hur många är friska idag kanske frågan ska ställas istället?

  2. Robert Salomonsson

    Svar till Fjodor (2012-12-29 12:03)
    Träffade en psykolog en gång och dristade mig att säga att jag var hyfsat normal.
    Pyttsan sa han, ge mig en timme så ska vi nog hitta en diagnos.

    Så din fråga är nog berättigad.

  3. Anonym

    För varje framgångsrik person med bokstavskombination går det troligtvis hundratals personer som på grund av sina problem tar tillflykt i kriminalitet och/eller självmedicinering (=narkotikamissbruk).

    Det är en myt att Einstein skulle ha varit dyslektiker. Dyslexi är heller inget man medicinerar bort!

  4. Robert Salomonsson

    Svar till Anonym (2012-12-29 16:38)
    Visst är det så att många kanske medicineras bort från problem i olika former men betyder det även att man kan medicineras bort från de positiva effekterna som kanske följer med olika diagnoser.

  5. Maria N

    Min uppfattning är att alla kan fylla en funktion i samhället, För de med ADHD, är det viktigt att ha fart och fläkt, gärna stort ansvar och struktur i arbetet. För andra, med exempelvis Asbergers syndrom, kan man rekommendera fokuserat arbete, helst inom områden vederbörande är intresserad av. För de som har dyslexi, finns en uppsjö hjälpmedel för att underlätta instruktioner och kommunikation osv. Tyvärr, är vårt samhälle idag så inriktat på mainstreampersoner, så många gånger faller funktionshindrade mellan stolarna och kanske söker sig till mindre passande aktiviteter, för vi vill alla fylla en uppgift.

  6. Maskrosbarn

    Kan inte låta bli att reagera lite då du frågar dig ”Har vi råd att droga elever till ”normalitet”… Ställer du dig samma fråga då det gäller diabetes eller blodtryck? Jag har själv psykisk ohälsa och har tre barn som lider av samma sak, dock ej ADHD eller dyslexi, utan bipolaritet, depression och språkstörning. För oss har medicinering varit det som avhållit oss från att ta våra liv. Då det gäller personer som lider av ADHD, kan vi genom medicineringen hjälpa dessa personer att leva i det normala utan att exempelvis behöva söka andra sätt att medicinera… Självklart ska varje individ få en ordentlig utredning, och en diagnos ska ställas med de rätta underlagen.

  7. Robert Salomonsson

    Svar till Maskrosbarn (2012-12-30 12:49)
    Hej.
    Nej, jag har inte funderat kring diabetes och andra diagnoser. Helt enkelt för att jag inte sett samma koppling mellan medicinering och ”mental” förändring.
    En omedicinerad ADHD är/kan vara betydligt jobbigare att umgås med men kanske även betydligt mer kreativ/uppfinningsrik/drivande/energisk.
    egenskaper som kanske är jätteviktiga för att utveckla olika verksamheter.

  8. Tina

    Har haft anledning att fundera rätt mycket över detta.
    Ja varför då ?
    På flera plan, det yrkesmässiga och privata , har träffat många barn med diagnoser oftast fokuseras det på bristerna istället för den gränslöshet , kreativitet , spontaniteten , energin och utanför boxtänk.
    Kan dessa barn få stöd att fokusera och kanalisera sin energi , där de har sina styrkor , så vinner hela samhället på det.
    Tror det finns fler adhd bland egna företagare än fängelsekunder.
    Min dotter , reflekterade redan i första klass om jag kan skriva den här meningen? Varför måste jag skriva den 10gånger till? Va dumt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.