Pudelns kärna

"Hej Joakim! Det viktigaste vi vill säga med vårt informationsblad är: Du tillhör den grupp av kunder som inte gjort något aktivt val av elavtal/leverantör och därför betalar onödigt mycket. Med brevet vill vi uppmana dig att själv välja ett avtal. Helst med oss, men du är fri att välja leverantör och avtalsform. Oavsett kommer det bli billigare än det avtal du har idag.

Jag tycker att det är tråkigt att du uppfattar vår information kring olika elavtal som att vi skulle tycka att det är negativt att vara en del av en minoritet. Så tycker vi absolut inte. Du får gärna höra av dig direkt till mig så kan vi reda ut hur det kunde bli ett sådant här missförstånd.

Vänliga hälsningar
Agneta Filén, VD för Umeå Energi Elhandel och marknadschef."

Hej Agneta!

Tack för ditt svar.
Det jag har fått uppleva av försäljare som vill att jag ska byta elbolag har varit negativt.
På telefon och utanför dörren har jag bemötts av människor (från andra företag än Umeå Energi) som blir arga och förolämpade när jag nekat att byta bolag och då har de beklagat sig över min intelligens. Jag har försvarat mig som kund för Umeå Energi med att jag är nöjd som det är.

Det jag tycker är fel i deras och er försäljning är indelandet av grupper av människor/kunder i olika fack, nivåer och färger. Jag kan gå med på att det inte är ren och skär rasism, men är det något så är det en hierarkisk syn på människor/kunder som knappast förbättrar den sociala jämlikheten i samhället. Jag såg också "Här är du" som ett personligt påhopp, trots att jag vet att det självklart inte var meningen.

Jag ska be om ursäkt och säga att jag överreagerade när jag fick syn på reklambladet, men efter all kritik från försäljare blev jag tvungen att dra ett streck i sanden. Jag har nu en nyktrare syn på erat informationsblad men tycker att det kunde ha utformats utan ett budskap som pekar på ett klassystem, trots att det var av misstag.

Mitt aktiva val är att inte välja, trots att jag vet att det matematiskt är till min nackdel.
Jag har inte tänkt byta elbolag. När nästa dörrknackare eller telefonförsäljare hör av sig kommer jag att fortsätta försvara Umeå Energi.
För att försvara mina åsikter ska jag stå mitt kast och fortsätta vara tillsvidare kund.  Det tjänar både ni och jag på.

Tack för energin.

mvh

Joakim Widell, ofördelaktig inaktiv minoritet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.