26 minuter kostar 2,6 miljarder per år

Fackförbundet Vision och TCO Development har  undersökt hur it-stödet fungerar ute på företag och i offentlig sektor och det visade sig att de anställda i snitt förlorar 26 minuter varje dag på it-strul. Det var system som inte fungerar, som är långsamma, svåra att använda med mera. Översätter man detta till pengar så förlorar de organisationer som Visions medlemmar arbetar åt 2,6 miljarder kronor per år för att it-systemen drar ner medarbetarnas effektivitet.

Det är svindlande summor vi talar om. Miljarder kronor slösas årligen bort på it-system som inte svarar upp mot behoven. Det här är tid och resurser som arbetsgivarna kan använda till att vidareutveckla verksamheten, förbättra villkoren för medarbetarna och ge ännu bättre service till medborgarna, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Nu är det inte så att de anställda inte uppskattar it-systemen. 94 procent anger att systemen underlättar arbetet. 84 procent anser också att it-supporten ger dem den hjälp den behöver. Problemet ligger istället i att personalen inte får vara med redan vid inköpsprocessen.

Vision föreslår därför i rapporten nedan att alla organisationer ska tänka på tre saker för att få en bra digital arbetsmiljö:

  1. Låt personalen medverka från början till slut när ett it-system planeras, utvecklas eller ska bytas ut. It ska ha en given plats på dagordningen och vara en naturlig del i det ordinarie, kontinuerliga samverkansverkansarbetet. 
  2. Digital kompetens ska premieras och synliggöras, både inom verksamheten och på lönen. Personalens kompetens att hantera it-systemen och de digitala lösningarna i arbetet är av avgörande vikt. Dessutom måste ledning och beslutsfattare förstå de processer i verksamheten som kräver digital hantering, för att få en kostnadseffektiv och resurseffektiv verksamhet.
  3. Hitta tidstjuvarna med hjälp av it-skyddsronder. Ett litet fel kan vara lätt åtgärdat, men medföra stor tidsspillan och därmed ökade kostnader om det får fortleva. It-skyddsronder är ett bra stöd för att ringa in förbättringsbehov och samla in åtgärdsförslag från användarna.

Källa;

http://mb.cision.com/Public/1167/9648026/92b099fc33b158f1.pdf

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.