thenor

Frihet är det bästa ting som sökas kan all jorden kring

Kristdemokratin – en global demokratisk rörelse med en lång idétradition

Vad är en människa värd?

Frågan är ställd åtskilliga gånger i historien. Frågan om människans värde blev en central fråga när freden uppnåddes i maj 1945. Europa låg i spillror. Nationalsocialismen och stalinismen/socialismen fann utifrån sina ideologier motiven till att med våld utöka sina landsanspråk. Stalin/Ribbentrop-pakten utgör en inledning på en uppdelning av Europa och som slutligen lade stora delar av kontinenten i ruiner med 60 miljoner döda. Resultatet av överhöghetsanspråk på omkringliggande länder ledde till ett krig med global omfattning. När ideologier med anspråk på förträffliga samhällslösningar med ett förmenat ”i folket intresse” förmår destruera hela stater och folkgemenskaper kan man förvänta sig ett efterkommande nihilistiskt och resignerat samhällsklimat.  Ur Europas ruiner och hopplöshet kliver tre kristdemokratiska personer fram med visionen av ett nytt Europa byggt på en nygammal människosyn. De hade alla tre förföljts och upplevt krigets förråande inverkan på människor. Kondrad Adenauer, Tyskland, Alcide de Gasperi, Italien och Robert Schuman, Frankrike förenades i uppfattningen att endast ett enat Europa kan förhindra framtida krig. Det intressanta är den analys de kommer fram till och som kommer att utgöra den värdegrund de bygger sina visioner på. Nazismen, fascismen och kommunismen grundas i en materialistisk människosyn och etik. Det hade lett till en samhällssyn där makt gick före rätt och människan reducerats till ett medel i maktambitionerna. Förutsättningen för deras projekt var det nya Europas värdegrund vilande i den gamla kristna idétraditionen. Människans okränkbara värde skulle vara vägledande för framtidens politiska makthavare.

Kristendomen – en mylla för flera ideologiska utväxter

Den kristna människosynen kan avläsas/anas i flera av Europas ideologier av det naturliga skälet att de alla vuxit fram i en tusenårig kristen kontext. Under senare 1800-tal framträder tre politiskt ideologiska grenar ur denna mylla; liberalismen, konservatismen och marxismen. Det kristna idéarvet kommer således att politiskt utvecklas i tre fåror som också kommer att inta skiftande ideologiska avstånd till kristendomen. Kristdemokratin kommer att utgöra en egen fåra som spåras långt ner bland kontinentens många tänkare.Det kristna tänkandet kommer att utgöra en möjlighet till denna ideologiska differentiering bl.a. genom sin uppdelning av andlig och världslig makt. Martin Luther kommer att utlägga sin ansvarsfördelning i det andliga och världsliga regementet. Båda är kallade av Gud men har sitt särskilda ansvar i någon av de båda sfärerna. De tre ideologiska riktningarna har vidare avknoppats i ett allt större antal partigrupperingar hänförande sig till en eller flera av de nämnda grenarna. 1900-talets ideologier kapar idémässigt och i praktiken banden med kyrkan och Gud. Kvar blir människan som den enda storheten. Historien visar här en utveckling med en värderelativism som gör människan till ett medel för makt, våld och utnyttjande. EU:s ”fäder” hade erfarit konsekvenserna av denna utveckling. Efter kriget kom i stort sett samtliga västeuropeiska länder att utgöras av återuppståndna eller nybildade kristdemokratiska partier. Den kristna idén om den okränkbara människan bär med sig en etik som kan omkopplas i ett samhällspolitiskt program och frikopplad från kyrka och trosbekännelse.

Kristdemokratin var inget nytt

Kristdemokratin var inget nytt. Långt tidigare hade kristna grupper med sociala program bildats och utövat inflytande på makthavare. Kristna fackföreningar fanns som samlade fabriksarbetarna till kamp för bättre arbetsvillkor. Till grund för den organiserade och politiskt medvetna kristna rörelsen låg den katolska socialläran. Framväxten av ett tydligare och kristet inspirerat ideologiskt alternativ till marxismen, liberalismen och den nationalistiska och auktoritära konservatismen fick ett kraftfullt stöd av påven Leo XIII som 1891 publicerade sin socialencyklika Rerum Novarum. Den tar sin ansats i tidigare kristet tankegods (Thomas  av Aquino) och behandlar frågor som familjens rättigheter, arbetarnas rättigheter till rättvis lön och bildandet av fackföreningar, rätten till privat egendom etc. Den kristdemokratiska rörelsen framträder som en kristligt-social och kristdemokratisk rörelse och med en i grunden helt egen idéhistorisk bakgrund. Den framväxer alltså inte som en ytterligare gren av någon av de nämnda ideologiska grenarna.

Några kristdemokratiska grundbegrepp i korthet

För oss svenska kristdemokrater har idéströmningen från kontinentalt håll grundad några begrepp som Personalism, Social marknadsekonomi, Naturrätten, Förvaltarskapet, Subsidiariteten, för att nämna några mera betydande ämnesrubriker. Personalismen utgår från att varje människa har ett absolut och okränkbart värde. Den hävdar en realistisk människosyn och talar om människans ofullkomlighet. Människan är en förnuftig varelse, moraliskt medveten med ett naturligt behov av gemenskap med andra. Personalismen kritiserar här både kollektivismen och den renodlade individualismen. 

Var ska beslutsnivån ligga?

Människans okränkbarhet, som ett arv, från en lång kristen idétradition utgör grunden till en radikalitet i frågor som rör människans frihet och ansvar, förvaltarskap av kultur, miljö och ekonomi. Det absoluta människovärdet leder naturligt till uppfattningen att varje gemensamt beslut ska fattas så nära människan som är möjligt, dvs subsidiaritet. Här ligger en kraftfull kritik mot maktmissbruk och överhöghet. Ex. Ska staten besluta om kvoterad föräldraledighet? Var ska reservatsförvaltningen ligga? Var ska beslut om rovdjursjakt ligga?  Vilket inflytande ska lokalsamhället ha över fördelningen av naturresurser?   Vem värnar bäst privatägandet? 

Ett sekulärt parti                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            De kristdemokratiska partierna är sekulära, dvs de har ingen organiserad koppling till kyrka och samfund. Kristdemokratin värnar dock religionsfriheten och övriga friheter, vilket utgör naturliga konsekvenser av kristdemokratins människosyn.

 

                                                                                                                       ?

8 kommentarer

  1. ronny thellbro

    Den nämnda pakten heter Molotov-Ribbentrop-pakten efter undertecknarna och tillkom den 23 aug 1939 som ett ickeangreppsavtal mellan Sovjet och Tyskland

  2. Göran Jonzon

    En mycket intressant tillbakablick du ger oss här Ronny !
    Sverige och svenskarna ligger lite perifert från händelsernas centrum i Europas utkant och vi har nog i gemen inte samma historiska ärr i form av döda och sargade anförvanter som mitteneuropén.
    Som den mest sekulariserade nationen i världen har vi dessutom tappat förmågan att hantera teologiska begrepp, vilket kan ge sig mycket olika uttrycksformer.
    Ett exempel kan vara förträngandet av döden och det obehag som väcks så fort någon dristar sig till att dryfta det ämnet.
    Jag tänker på din berättelse om skriften från socialstyrelsen med rubriken ”Om du dör”.
    Den freudianska felskrivningen med ordvalet ”om” istället för NÄR, vittnar om de svårigheter att hantera det oundvikliga som ska hända (jag höll nu själv på att skriva ”drabba”) oss samtliga.
    Ett annat uttryck är vad som tycks vara mångas rädsla för att framstå som religiösa fanatiker ifall de ansluter sig till den politiska rörelse som torde framstå som den mest naturliga, utifrån den pragmatiskt sekulära horisonten.

    Det blingtest som tidningen Expressen gjorde visade ju att drygt 40% av de tillfrågade hade valt KD:s partikoncept före alla andra partiers, så länge de inte själva visste att det just var KD !
    Därmed kan man börja fundera över om folk är lika rädda för att läsa KD:s partiprogram som för att tillstå att man läst bibeln ? Så starkt fungerar således det sekulära grupptrycket !

    Men just i Tyskland, där nästan alla de mest extrema ideologierna haft sina sagesmän och upprinnelse, just i detta Tyskland där inte en enda klarat sin familj och släkt undan fanatismens våldsverkningar, där står Kristdemokratin fram som det naturligaste valet och har en stark position med nära hälften av alla röstande anslutande sig till den lite mer komplicerade verklighetsanalysen som bygger Kristdemokratisk ideologi.

    Med detta sagt måste jag dock tyvärr även få sagt att jag är inte helt tillfreds med den slätstrukna undfallenhet som jag anser präglar flera av partiets främsta representanter i riksdagen.
    Lite mer Angela Merkel i svenska riksdagen skulle göra gott (och mycket mindre Mats Odell)!

    Däremot är det med mycket stor tillfredsställelse jag noterar kompetenstillväxten hos vår lokala medlemskår, genom bredden av nytillkomna medlemmar, som gör oss än mer kapabla att axla ett mer centralt ansvar för förvaltningen av de gemensamma resurserna.
    Här i VIlhelmina ska vi bygga upp en nygammal demokrati från grunden är min tanke, vilken jag förstått att jag delar med lejonparten av vår medlemskår och även får kvitterad från de som ännu inte säger sig kunna eller vilja bli medlemmar fullt ut.
    Att inkorporera sakkunniga i alla viktiga beslut borde vara en självklarhet.
    Räknar man då inte in den egna anställda personalen till de sakkunniga, då får man förr eller senare problem ! Problem som de vi nu ser prov på inom både skolan och omsorgsverksamheterna.

    Men just det du tar upp här i form av såväl personalismen, subsidiaritetsprincipen, liksom förvaltarskapstanken utgör alla tre var för sig och tillsammans viktiga grundbultar även i den lilla skalan i umgänget mellan chef och medarbetare.
    FRÅN DET STORA TILL DET LILLA OCH TILLBAKS IGEN TILL DET ÖVERGRIPANDE FINNS INOM KRISTDEMOKRATIN ETT FÖRHÅLLNINGSSÄT SOM BÄTTRE ÄN NÅGON SKRÄDDARSYDD -ISM FÖRMÅR VISA ETT MORALISKT RÄTTESNÖRE.

  3. Göran Jonzon

    P.P.S
    Jag glömde ofullkomlighetstanken, vilket ju glömska utgör ett talande exempel på, samt felstavningar ett annat dito. Ha. ha!
    Blingtest ska vara blindtest och förhållningssätt ska det vara istället för förhållningssät
    D.S.

  4. Stefan Rådström

    Kristdemokratin och dess ideologi är något av ett mysterium. KD är (sedan 1987) inte ett kristet parti. Det är inte heller ett konservativt parti (även om intresset för den konservativa ideologin är stort i vissa kristdemokratiska kretsar).

    Filosofen Jacques Maritain var den som myntade begreppet kristdemokrati. Väldigt få kristdemokratiska partier runt om i världen har dock annammat hans radikalt kristna filosofi, i vilken han önskade ett mer andligt samhälle. Han ville t.o.m. avskaffa marknadsekonomin.

    Det som brukar associeras med kristdemokrati är snarare det som hans skrifter var ett angrepp på, nämligen den katolska kyrkans auktoriteter. Påven Leo XIII skrev som tidigare nämnts encyklikan Rerum Novarum, som i allt väsentligt beskriver en sorts decentralistisk socialkonservatism, tar upp ämnen som drägliga arbetsvillkor samtidigt som den försvarar det privata ägandet och fördömer socialismen. Påven Pius XI skriver lite senare encyklikan Quadragesimo Anno, i vilken han myntar begreppet subsidiaritet. Den enda kopplingen mellan Leo XIII och Jacques Maritain är att båda hämtar inspiration ur Thomas av Aquinos skrifter – en inte särskilt stark koppling, då det egentligen är grunden till nästan all västerländsk filosofi.

    Ur detta startades katolska partier och fackföreningar. Det blev starten på den kristligt-sociala rörelsen, en religiöst populistisk rörelse som slog både mot vänstern och den liberala högern. I exempelvis Österrike blev det nuvarande kristdemokratiska partiets föregångare fascistiskt, och även Franco och Salazar hämtade inspiration ur katolsk sociallära.

    Efter kriget så grundas ett flertal ”typ sekulära” kristdemokratiska partier i Europa, liberalkonservativa partier som i någon mån säger sig hämta näring från socialläran. Den största av dessa är CDU/CSU i Västtyskland. Dess framgångsrika ekonomi efter kriget (kallat social marknadsekonomi) utformas av schweiziske ordoliberalen Wilhelm Röpke. Denna ekonomiska modell har ett mycket större inflytande på dagens kristdemokrati än allt annat tillsammans.

    I Sydamerika blossar samtidigt en annan ”kristdemokrati” upp, en religiös mitten-vänsterrörelse, ibland rent marxistisk, grundad i något som heter befrielseteologi, som räknas som kätteri av katolska kyrkans ledning.

    Vad har det här med KD i Sverige att göra? Svaret är att det har i princip ingenting med KD i Sverige att göra. KD grundades som KDS (Kristen Demokratisk Samling) av två före detta högerpartister år 1964, efter att deras falang förlorat striden om Högerpartiets kulturpolitiska program. Innan dess hade de drivit kampanjorganisationen KSA (Kristet samhällsansvar) inom borgerligheten. Eftersom en av dessa var Lewi Pethrus, som även grundade pingströrelsen i Sverige, kom partiet snabbt att tas över av pingstvänner. På 70-talet radikaliserades denna rörelse precis som resten av samhället, men utan att sekulariseras. Man stod för idéer som verkar helt galna med tanke på partiets ursprung och partiets ståndpunkter idag. Maximilön, kärnkraftsförbud, ”ny ekonomisk världsordning” (ge så mycket bistånd så att BNP-utvecklingen blir negativ) och skateboardförbud stod på tapeten.

    Den stora förändringen kom när den dåvarande partiledaren Alf Svensson insåg att den svenska allmänhetens efterfrågan på ett frikyrkligt vänsterparti inte var särskilt stor, och därför började propagera för att partiets kristendom skulle ersättas med en ”kristen värdegrund” (det förefaller emellertid inte finnas någon entydig definition av vad detta innebär). Han gav uppdraget att utarbeta en svensk variant av kristdemokrati till Ingvar Svensson. Denne formulerar ”kristdemokratins fem grundpelare”: Subsidiaritetsprincipen, Solidariteten, Förvaltarskapstanken, Personalismen, Ofullkomlighetstanken (man nämner ibland även Människovärdet som den övergripande principen som alla de andra vilar på). Deras stora svaghet är att, förutom att ingen normal människa hört talas om dem, de lider av en brist på historisk förankring. Det finns förstås täckning för dem, men sättet att ställa upp dem är tydligt anpassat efter det frikyrkliga vänsterparti som Ingvar Svensson verkade i.

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Tack för din kommentar Stefan. Jag har skrivit ett nytt inlägg som svar på dina kommentarer.

  5. Ella-Marie Eriksson

    Tråkigt att det inte finns ett politiskt parti som står upp för de kristna värderingarna och värnar om våran religion. När inte ens kristdemokraterna gör det, vilket parti ska man då rösta på.
    Kristdemokraterna värnar religionsfriheten och andra friheter precis som alla andra partier, so what? Vad betyder K:et i erat partinamn egentligen. Saknar ett Kristet parti som vågar stå för sina värderingar.
    EME

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Hej Ella-Marie och tack för din kommentar! Partiet är inte ”kristet” i den bemärkelsen att det är en kyrka/trossamfund. Skillnaden mellan trossamfundet och det politiska partiet är att det förra bekänner och tillber medan partiet bygger sin samhällssyn på den kristna etiken. Partiet kan inte gå ut med ett bekännelsekrav för tex medlemskap. Det kan och gör däremot kyrkan eller trossamfundet. Kristdemokratins främsta etiska grund är hämtad från Nya Testamentet. Etiken kan man säga är kristen.
      Jag har skrivit ett ganska långt inlägg som svar på din och Stefan Rådströms kommentarer. Hoppas det ger ytterligare förklaring till din fråga.
      Nu kallar jag dig för Eva i det nya inlägget. Ber om ursäkt för detta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.