Intervju med brännbollsgeneral Gustav Pettersson

För er som inte vet så är Gustav Pettersson brännbollsyrans brännbollsgeneral. Det är även han som har lagt grunden och skaffat alla läsare till denna blogg med intressanta inlägg fyllda av statistik, listor och lite hets. Jag var lite intresserad av att veta lite mer om hur arbetet med cupen fortskrider så högg tag i honom då jag fick chansen och utförde en liten intervju. Resultatet kan ni läsa här nedan.

Gustav under förra årets brännbollsyra

Hej Gustav!

Måste börja med att säga att det känns roligt med yran, det känns som att det läggs ner mycket krut på marknadsföring och verkar som att det gett lite resultat också. Hur känner du nu några veckor innan cupen?

Det känns bra. Det börjar kännas som att vi vet lite vad vi sysslar med. Både när det gäller planering, marknadsföring och personalsättning. Jag känner mig lugn trots att det börjar närma sig.

Ska man nämna något så är det tjejcupen som har lite få anmälda lag (6st). Där är frågan hur få vi ska köra med, men annars är känslan bra

På peppnivå så är det fortfarande lite för låg. Jag måste ta mig ut och lira själv för att få upp den riktiga brännbollspeppen

Härligt! Man har som spelare sett en förbättring över åren och nu när det är tredje gången gillt så blir det förhoppningsvis perfekt! Ja, peppen kommer ju då man kliver ut på mariehemsängarna! En av mina egna drömmar är ju att cupen ska växa sig större och att det ska bli ännu fler lag. Vad tror du man måste göra för att antal lag ska växa?

Nu får vi se hur många lag det blir i år. Vi har 330 anmälda just nu, det blir väl 370-400 någonstans. Självklart vill vi att cupen ska växa, men nu genomför vi mycket generell marknadsföring, men vi måste nog marknadsföra cupen enskilt hårdare för att den ska växa. Sedan kanske göra någon kampanj på gymnasieskolor med billigare pris eller så. Det skulle kunna hjälpa

Annars handlar det om att leverera på själva cupen för att skapa en känsla som folk sprider vidare.

Vi hade regn i fjol, det ska vi komma ihåg.

Ok, kul att höra dina tankar och som du säger så är ju vädret väldigt avgörande. Jag minns alldeles för tydligt hur jag satt med vinterjacka i gruppspelet för att hålla uppe värmen. Sedan ni har tagit över cupen så har ni ju försökt motivera lagen att sikta på att bli seedade genom att premiera seedade lag med t.ex. elitträffen och tygmärken att fästa på matchkläder. Har ni något nytt sånt på gång?

Det kommer u tygmärken under nästa vecka igen. Vi har ingen ren nyhet bara för de seedade lagen i år. Den stora grejen i år är den öppna poängräkningen på alla banor. Vi får kika på vad vi kan göra för de seedade lagen till nästa år. Det vi ska bli bättre på är att instruera våra spekaers att tala om var de seedade lagen spelar så att folk kan gå dit och titta.

Arrangörsträffen på Winn var utveklad och på ett bättre ställe i år, sen försöker vi i sociala mediar att lyfta fram våra profilerade lag.

Öppen poängräkning kommer bli ett otroligt stort lyft och ser fram emot det. Känns som att publiken kommer få bättre koll på vad det står och att det blir roligare att kika på! Om vi tittar på anmälningskostnad så har ni ju i år höjt priset för en spelarbiljett från 250 kr till 350 kr samtidigt som ni gjorde en bra vinst förra året (1 093 000 kr enligt årsredovisningen). Detta är något som sticker i ögonen på många som bara vill spela cupen. Hur motiverar ni den här prishöjningen?

Det handlar om ett helhetskoncept. I fjol drog vi bara in 318 000 på spelarmband så det var inte där vi gjorde vinsten på. Att vi gjorde en miljon i vinst är oerhört positivt för cupen och festivalens fortlevnad. Vi tar inte ut några höga arvoden utan sparar i bolaget. Vinsten gjorde vi på 12000 besökare på festivalen. Att vi höjt priset för spelarmband är för att göra glappet mellan priset för festivalen och cupen mindre för att så många som möjligt ska välja att både spela cupen och gå på festivalen som vårt koncept är. Det slår mot ett fåtal (15-20 procent av cupens spelare som ändå väljer spelarmband) och det är olyckligt, men vi måste se till helheten för konceptet Brännbollsyran. Vi försöker att knyta ihop allt så bra som möjligt vilket vi visar med lanseringen av player’s lounge i år.

Men visst kan jag förstå att det sticker i ögonen på många, men vi har kikat på turneringen i Bollnäs som jobbar efter ett liknande koncept med framgång.

Absolut, det är dock lite prisskillnad mellan de två cuperna (och samtidigt stor skillnad i artistutbud). Jag är bara lite orolig att man tappar lagen som vill spela brännboll utan ambitioner att vinna cupen eller gå på festivalen. 350 kr för att spela 3 matcher kan kännas saftigt. Men intressant att få höra hur ni resonerar! Vi fortsätter på samma pengaspår och tänkte bara höra hur prispengarna ser ut i år för de olika kategorierna.

Det är samma prispengar i år, 10k & 2,5k, men vi lovar höjning till nästa år.

Vi vill inte smyga fram en höjning utan vi vill göra en stor lansering av det nästa år. Vi ska se över både prispengar, markandsföring och status till nästa år för att göra en satsning på cupen som får kosta pengar.

I år har vi lagt kruten på poängblocken som kostat oss 100 000kr med jobb, inköp, laminering, stolpar m.m

Uppfattat! Låter som att ni har en plan här. En annan sak man hört bland brännbollsspelare är att det känns som att det satsa för mycket på festivalen och för lite på cupen. Vad kan jag säga för att övertyga dem om motsatsen?

Festivalen är oerhört stor. Även fast jag är Brännbollsgeneral och ansvararar för brännbollen så jobbar lika mycket med festivalen. Det handlar om att festivalen har 12 000 besökare. Skulle brännbollen ha 1200 lag skulle jag lägge ännu mer jobb på brännbollen. Vi gör stora satsningar på festivalen och det är för att det är där intäkterna som garanterar en fortsättning finns. Dock glömmer vi aldrig cupen som är grunden till varumärket vi står på och som gör oss unika som festival. Första året var inte bra med cupen, sedan har vi lagt både pengar och engagemang på att bli bättre och vi ska fortsätta att göra det. Budgeten för cupen är 40 procent högre nu än när vi tog över.

Bara att betala alla domare, att ha domarövervakare i år och att jobba med en överkapacitet som vi gör i år är en sak som vi både satsar pengar, energi och tar oerhörd tid att rodda ihop

Om vi ser till bemanningen så har vi i år Mig, 4 mellanchefer och 18 föreningsmedarbetare som arbetar med cupen på plats. Så många har inte Iksu varit sedan 90-talet.

Man skulle alltså kunna säga att skenet bedrar! Kul att höra att cupen inte glöms bort i succén som festivalen har blivit. För att avsluta denna pratstund skulle jag vilja höra vilka du tror möts i finalen i år?

Salming och BK Rel, men det där är ju lottningsberoende, de kan ju mötas i semi.

Så är det. Tack för dina bra svar och att du gett oss lite insyn i hur arbetet med cupen går!

Tack själv. Fortsätt skriva på med bloggen. Du gör ett bra jobb.

Tack så mycket!

4 kommentarer

  1. Fundersam

    Om det är ca 4000 spelare som spelar brännbollsyran varje år,(dem som köper festivalarmband och dem som enbart köper spelarmband) bör man då inte kunna räkna på att brännbollen faktiskt drar in ca: 4000*350 kr = 1 400 000 kr ? oavsett festival eller ej.

    Visst kommer det lag som faktiskt enbart är med för att det är en kul grej men är här för att gå på festivalen.

    Men även innan festivalen fanns, var det ändå 300+ lag.

    Med dagens biljettpris är det ca.
    3500*350 kr = 1 225 000 kr.

    Absolut lägger man ut 150 000 av 318 000 på att förbättra cupen så är det grymt.
    Lägger man ut 150 000 av 1 225 000 så är det väll ”ok”. Man kanske ska vara glad att det iallafall händer något positivt 🙂

    Tycker det låter konstigt att man ”bara drog in 318 000” på spelarmband. Man räknar då alltså alla som köpte festivalarmband för att spela & se lite grymma artister direkt enbart mot festivalen och inget mot brännbollen?

    Sedan givetvis faller det bort till många som dömer och har andra ”bra avtal”. Men i mitt tycke konstigt att siffran 318 000 dök upp där.

  2. Arrangör

    Det finns såklart olika sätt att räkna. Det kokar ner till att vi har ändrat konceptet till att involvera både spel och fest. Skulle det bli en stor andel ”alternativfester” så faller hela konceptet i våra ögon – precis som det var förr i tiden med en konkurrerande Fysikgrändsfest eller att folk går på stan vilket gjorde att alla större organiserade fester gick omkull. Det är där skon klämmer i våra ögon. Det ska inte vara så attraktivt att välja andra lösningar än vår helhetslösning. Är du student som är huvudmålgruppen får du en fantastisk deal med en stor festival och spela brännboll för 600kr. Är man äldre och musikointresserad och pank så är det klart att det är en försämring, så allt är utifrån vems ögon man ser ifrån. Sedan får man lätt känslan av att folk tror att cupen hade varit lika stor och lika ambitiös (poängblock/fler domare/marknadsföring) om vi inte hade tagit över, när sanningen är att cupen sista åren var på ”lånad tid”.

    Angående kostnader är det ju bara att ställa upp en omgång och döma så spelar man gratis, så det finns lösningar som passar alla.

  3. Frasse

    Jag kan hålla med om att 350 kr börjar bli i dyraste laget för att delta i cupen enbart. Jag ska dock snabbt erkänna att jag inte har någon festivalerfarenhet och för övrigt tycker att Ni gör ett skitbra jobb med cupen + festivalen.
    Istället för att fråga sig varför omkring 15 % bara köper spelarmband och försöka få dessa att köpa festivalband genom att höja priset kan man istället vända på steken och fråga sig följande.

    Eftersom festivalen var utsåld med 12000 sålda festivalbiljetter kan man undra varför inte fler av dessa INTE valde att delta i cupen utan bara gick på festivalen. Vad kan man göra för att fler av de som redan betalt avgift för cupen också ställer upp? Jag tror man får acceptera att de finns många som bara vill gå på festivalen likväl som det finns en hel del som bara vill spela brännboll. Risken med att höja priset på spelarmband för att få fler att köpa festivalband är ett risktagande då det mycket väl kan bli så att färre lag anmäler sig till cupen och att de som spelar blir de som vill gå på festivalen. Det innebär (tror jag) att hemvändarkulturen kommer att suddas ut och att cupen kommer att få färre äldre(ålder) lag i cupen eftersom dessa enligt mig i mindre utsträckning vill gå på festivalen utan bara enligt tradition spela brännboll och träffa sina polare.

    För att få återta hemvändarkulturen på allvar tycker jag, likt de Gustav berör i inlägget, att man måste satsa stenhårt på tonåringarna. Tonåringarna idag har inte upplevt 1990-talet med 1000 lag och den totalfokus som fanns på brännboll i stan under april/maj månad. Jag tycker att man istället för prispengar i mixcupen(som tydligen ska höjas nästa år) satsar dessa pengar på tonåringarna. Antingen försöker man starta en under 20-års cup där ett antal lag går in i slutspelet eller så blandar man in dessa lag direkt i mixcupen. Sen ska det vara utlottningar, lägre anmälningsavgifter, prispengar eller priser till de bästa lagen m.m. Att fånga in dagens tonåringar är det enda säkra sättet att få cupen(och hemvändarkulturen) att hålla i sig 30 år till.
    /Frasse

  4. Frasse

    Som tillägg till förra inlägget skulle jag vilja kommentera citatet att spelarmbanden bara drog in 318 000 kr förra året. Min reflektion är att eftersom festivalen var utsåld så gav detta ett tillskott på 318 000 kr eftersom dessa annars hade köpt festivalband och tagit platser som andra inte fått. Det mest optimala (om än orimligt) ekonomiskt är väl att alla som spelar brännboll köper spelarband och att festivalen drar fullt hus på övriga.

    /Frasse

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.