Ruggugglan

Funderingar och eftertankar

Svar på frågor från Tommy Streling!

Jag skrev en blogg för en tid sedan där jag tyckte till om Per Sjölanders debattartikel

http://blogg.vk.se/Ruggugglan/2012/08/12/horsagen-blir-sanning-908981

 

Tommy Streling skrev ner ett par frågor i kommentarsfunktionen den gången , som jag svarade på och detta ledde till att Tommy hade ett par frågor till.

Jag lägger ut dom i en egen blogg eftersom texten är ganska omfattande  och kommentarrutan räcker inte till.  Enbart Tommys frågor behövde Tre kommentarsrutor så att för att få ett sammanhang i det hela så blir det en blogg av det hela  och efetrsom jag lägger ut frågorna här så lägger jag inte ut dom i kommentarsfunktionen … Svaren på Tommys frågor är skrivna med "röd text"  

ALLTSÅ…:

 

 

 

 
13:52
Idag 
 
[Image] OK!
[Image] Ta bort
 
 
 
Del 1.
 
Du får här svar, först genom återblick för att sätta åtgärdsprogrammet i ett större sammanhang. Naturligtvis känner jag till besluten, var man kan hämta protokollet, men visst är bra för andra läsare med en länk. Men vad säger protokollen om beredningsprocessen, egentligen.
 
När årsbokslutet senkommet, (1. Har du kritik mot processen och tidsaspekterna?) presenterades, kom budgetremissen i samma ögonblick. Vid sittande bord, på KS den 28 mars. Inte en gång till på detta vis, menande en kritisk kommunchef. (2. Hur ser du på den kritiken från kommunchefen?)(3. Hur tycker du S-ledningen styrt budgetprocessen?)
 
Budgetprocessen är levande under året. Delårsboksluten är två naturliga avstämningspunkter och bokslutet blir summeringen av året som gått. Handlingarn som utgör underlag för budget hanteras i styrelsen och nämnderna där alla partier finns representerade.
 
Det har inte lagts förslag på några förändringar i den processen men vad jag vet så pågår en ständig översyn.
 
Det är klart önskvärt att få bokslutet tidigare och det pågår en översyn av bokslutsrutinerna.
 
Allt kan bli bättre men jag tycker det fungerar betydligt bättre nu än när borgarna styrde. Men som sagt, allt kan bli bättre.
 
Vid sittande bord ska KS besluta om remissutskick. Jag var djupt frågande till detta. Å ena sidan vill man komma igång med den politiska remissprocessen, å andra sidan inte göra om jobbet två gånger. När jag granskat budgetremissen blev jag varse att återremiss borde gjorts per omgående i KS och ett budgetfullmäktige förlagt till november. Förvaltningen hade alltså inte knappt mer hunnit göra vaga framskrivningar. De politiska inriktnings-besluten var och är avgörande. Och presidie- och beredningsarbetet helt avgörande. (4) Vad anser du om presidiearbetet i nämnder och styrelse?
 
Vad jag vet så jobbar våra förtroendevalda med ekonomistyrningsfrågor hela året. Hur oppositionen och PA gör känner jag inte till.
Det dokument som togs vid kommunfullmäktige 11/6 var inte budget för nästa år. Det var åtgärdsplanen för att återställa det underskott som borgarna lämnade från 2008 på 17 milj kr. Detta måste göras senast fullmäktige efter årsredovisningen behandlats. Detta enligt kommunallagen.
(Synd att du inte kunde vara med på fullmäktige 11/6. Förresten, var du med på KS innan fullmäktige där åtgärdsplanen diskuterades?)
Den är utskickad till ledamöterna om jag fått rätt information.
 
Budget för 2013 skall tas vid fullmäktige mötet i november. (Men det visste du väl redan?)
 
Förvaltningen hade redan gjort sin läxa. Frågan är om alla politiker gjort den?
 
(5) Efter valet? (6) Finns en praktisk möjlighet för oppositionen att delta i KS presidiearbete?
 
Ja, genom Ks au arbete. Som det görs redan idag. Man måste också komma ihåg att vi förtroendevalda måste söka information själva och inte bara sitta och vänta på att bli matade. Det är bla därför vi har generöst parti- och mandatstöd. Så vi i vårt eget parti arbete kan ta fram underlag. Det är hela demokratigrejen.
 
Budgetprocessen förlängdes till den 14 maj. (7) Lämnade f.ö. S in något budgetremissvar?
 
Ks au och senare Ks beslutade att skjuta på hela budgetprocessen? Enligt uppgift har det gått ut information till samtliga partier om detta.
 
När partierna arbetat med budgetremissen, då meddelas vi i samma andetag att KS-au har beslutat 7 maj, pga revisionen kritik april, om ett åtgärdsprogram och förslag till besparingar, framtaget av förvaltningen. Det här kom partierna sent tillhanda. I samma andetag som budgetremissvaret skulle in. (8) Hur var oppositionen delaktig i detta, i ett eventuellt presidiearbete?
KS au. Se ovan
(9) Hur var det ställt med presidiemedverkan i KS, SN, UBN?. ,
Det hölls ett möte med alla arbetsutskott, ekonomer och förvaltningschefer.
 
(10) Om få eller ingen är med i denna process, hur skall man (läs 1a/2a vice ordf, indirekt oppositionen) ha insikt i om vad man alternativt kan göra?
 
Alla arbetsutskott var med. Se ovan.
 
 
 
14:02
Idag 
 
[Image] OK!
[Image] Ta bort 
 
 
del 2, forts…
 
(11) Blir det inte självuppfyllande att oppositionen har föga egna förslag och märk väl, tidsaspekterna närmast omöjliggör egna utredda, välgrundade och partidemokratiskt förankrade beslut/förslag.
 
Ni har samma förutsättningar som alla andra och som vi har. Vi bedriver vårt budget arbete i studiecirkelform, via våra föreningar och klubbar samt våra gruppmöten i nämnder och styrelsen. Vi utgår från att ni gör det samma.
 
 (12) Hur ser du på den beslutsstruktur/kultur som här skapas?
 
Majoriteten styr och skapar insyn för oppositionen men vi matar er inte med alla ställningstaganden. Ni får samma underlag som vi har. Sedan får var och en komplettera det efter bästa förmåga. Förvaltningen finns alltid tillgänglig.
 
På KS den 28 maj, blev nog många överrumplade av flera förslag från socialnämnden, vilka var illa utredda, undermåligt beredda och utan konsekvensanalyser. Överförandet av än fler uppgifter till IFO förvånande. Kritiken från MBL-förhandlingarna var inte nådig. (13) Vad anser du Kristina om kritiken från facken?
 
Facken har en uppgift, den styrande majoriteten en annan. Ibland sammanfaller de men vi måste ta hänsyn till helheten och hela kommunekonomin. Att prioritera och hålla budgetbalansen enligt lagkravet är tufft och kostar på ibland, men om ekonomin skenar så riskerar vi hela välfärden.
 
(14) Är du medveten att vissa verksamhetschefer inte ens var vidtalade när besparingsförslagen fastställdes?
 
I så fall har de inte läst på ordentligt. Information har gått ut till alla, men alla gillade inte besluten. Det är två olika saker.
 
Hur var kritiken i socialnämnden Kristina Norman? (15)
 
Oppositionen var emot men hade inga egna förslag. Om vi gått på dessa förslag har kommunens ekonomi fortsatt att skena. Vi tar ansvar och vågar prioritera. Vi gör som Axel Danielsson på utbildningen uppmanade oss till; Styr eller avgå. Vi styr!
 
Hur ser du på socialnämndens ordförande att hantera besparingsförslagen?(16)
 
Kraftfullt och effektivt. Det behövs i tuffa tider och när det saknas förslag från oppositionen.
 
Hur ser du på nämndens handhavande av IFO, av nya uppgifter och arbetsmiljöproblemeatiken? (17)
 
IFO  har det tufft liksom många andra verksamheter. Förvaltningen jobbar med arbetsmiljöfrågorna på IFO liksom i alla andra verksamheter.
 
Hur ser du på Andreas Snäckerströms kritik?
 
I sak har han rätt men han missade att ta med i sin insändare att tala om alla arbetsmöten som hållits både med verksamhetsföreträdare och förvaltningschefer och politiker.
Resurser var redan tillsatta före semestern men inte exakt enligt Snäckerströms förslag. Troligtvis var det därför han gick ut i media. Det skulle vara på hans sätt. Inget annat.
Hans kritik är därför orättvis mot alla som redan börjat jobba med frågan.
 
Ett första förslag till åtgärdprogrammet får partierna genom dokument daterat 22 maj, tillhanda 23 maj via mejl, fem dagar innan KS. (18) Vad är det genomgående systemfelet?
 
Det var S och V s förslag. Var fanns ert (PA:s)och borgarnas förslag? Ni visste om att arbetet pågick.
I övrig se ovan.
 
(19) Borde inte detta dokument, precis som en budgetremiss, partiremitterats?
 
Varför? Ska S och Vs förslag skickas ut på partiremiss? Ska vi yttra oss igen på vårt förslag?
Ni får ta fram era egna förslag och inte bara vänta på våra för att sedan yttra er över det.
 
Under KS lade PA inte fram sitt förslag, för oppositionen var samstämmig i att åtgärdsförslaget både saknade åtgärder och reell plan för återställning. Sparförslagen var otillräckliga, i vissa fall kontraproduktiva, och i flera fall undermåligt beredda, synnerligen avseende socialförvaltningen. Oppositionen krävde återremiss. Oppositionen reserverade sig. Utan återremiss ingen fördjupad beredning, och det gick till beslut i fullmäktige. (20) Anser du detta förfarande vara seriöst och ansvarstagande?
 
Det hade varit oseriöst och utan ansvarstagande att inte vidta åtgärder när vi fått information om kommunens allvarliga ekonomiska läge. Det sätt som ni ifrån PA och borgarna hanterar ekonomin visar att ni inte har förmågan att styra och ta tuffa beslut och prioriteringar.
Kom med förslag på hur saker och ting kan göras istället för att agera revisor och kritisera det som har hänt.
 
När situationen så kräver måste även politiker vara snabba i sitt beslutsfattande. Även oppositionen.
 
sista del 3, forts…
 
 
 
14:05
Idag 
 
 
 
 
sista delen, del 3…
 
Sedan, det var förvaltningens förslag ograverat som majoriteten klubbade igenom i KS och i stort i KF. Med lite god vilja kunde man ändå tagit fram konsekvensanalyser till KF så ledamöter känt sig både säkrare och tryggare. Att sedan göra partipolitik, över att inte oppositionen lagt några egna förslag, sätter fokus på tiden/processen. Om nu några nya sparförslag ska klubbas igenom, vad är då kravet på besluten i fullmäktige, de måste vara beredda och konsekvensutredda. Förslag måste ha lagts tidigare i processen för att seriöst kunna bemötas och beslutas.
(21) Hur ska oppositionspartierna kunna göra detta arbete på en handfull dagar (därtill förankra och utreda förslagen)? Är det snarast inte självklart att man stod utan förslag, varför kom inte S med fler egna förslag under KF t.ex. Då hade ni ju haft hela 10 dagar på er på vittgående förändringar och sparförslag i kommunens verksamheter.
 
Hur ni inom oppositionen arbetar måste ni själva tala om. Om ni göra egna utredningar eller om ni sitter och väntar på vad vi tycker så ni kan reagera. Berätta gärna.
Vi hade inget behov att komma med nya eller kompletterande tillägg. Behövs det så vidtar vi åtgärder löpande i styrelsen och nämnderna.
 
(22) Vad är det som helt saknas i processen kring åtgärdsprogrammet, Kristina Norman? Ge svar på frågorna ovan så ska du få kommentar till alla dina genmälen. Jag ser fram mot en grundlig utredning av ledningsfrågan och beslutsprocessen i Vilhelmina och en offentlig diskussion här på VK-bloggen.
 
Vi tar den offentliga diskussionen i kommunfullmäktige. Hoppas du kan vara med nästa gång, så möts vi där.
 
Tack på förhand för dina svar.
                                                                        
/ Tommy Streling
 

Tack för frågorna Tommy.

Vi ses i debatten

Kicki Norman

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.