Ruggugglan

Funderingar och eftertankar

DÃ¥ är vi hemma igen…

…efter två helt underbart nöjsamma veckor.

Det blev en delvis mycket spontan och impulsiv semester, då vi gjorde precis det som föll oss in för sekunden och tänkte efter sedan och det är väldigt länge sen vi har haft så roligt.. och våra impulsiva påhitt har tagit oss både hit och dit i Sveriges avlånga land. Mesta dels i den södra delen.

Men för att börja ifrån början så hade vi några besök hos släktingar inbokade och det gjorde vi den första veckan. Min lilla mamsi och min bror “den smarte”, som kom upp från Uddevalla på semester. Så vi sammanstrålade en dag och åt god mat och glass i STORA lass. För det ville brorsan ha istället för tårta. ( Han har fyllt 50 så vi firade lite)

Vi åkte vidare efter ett par dagar till Kälarne och tillbringade ett par underbart fridfulla dagar i en husvagn vid liten stuga vid Sicksjön tillsammans med släktingar. Fiske med mjärde och metspö, god mat och lite sightseeing. Och vi har fått se hur det går till att tillverka ett mjärde. Vår färd fortsatte sedan genom Dalarna ner till Karlstad. Där stannade vi på hotell över natten och dagen efter fortsatte vår resa ner till Växjö där släktingar bro.

Ett besök i Fängelsemuseumet Bilan i Karlstad fick oss att uppskatta dagens standard på både det ena och det andra dubbelt så mycket. En tur med båtbussen I Karlstads pråmkanal och så ett stopp i Sjötorp för att titta på Lucköppning i Göta Kanal.

Helgen tillbringades hos en av mina kusiner som bor strax utanför Växjö med sin familj. Fru och 7 barn i åldrarna 2- 17 år. De underbaraste ungar man kan tänka sig.

Vi hinner pga av det stora avståndet inte träffas så ofta så det var jättekul, och kändes verkligen jätteledsamt när vi skull åka igen för man vet att det dröjer länge innan vi kan träffas igen. Vi har också hunnit träffa mina andra kusiner med respektive och en del av kusinbarnen, som är ganska många. Alla utom min lillkusin som bor i Skåne och pga av sitt jobb på SJ och de omtalade tågförseningarna inte hann komma.

Sightseeing på Grimstad slott . Ett slott som byggdes I början avv 1900 som en morgongåva till Anna Koskulle som gifte sig med friherren Albert Koskulle ( tror jag han hette)… en gåva som hette duga. Numera ett exklusivt hotell.

Den äldste av mina kusiner föder upp hönor som hobby. Det är olika sorter i alla möjliga storlekar, färger och teckningar. En del värper rosa ägg andra gröna , bruna och spräckliga. Men dom kacklar likadant allihopa, åtminstone i mina öron.

Han har kalkoner, vaktel, fasaner och andra fåglar med och vi fick med oss lite olika ägg för att provsmaka. Den ena skulle smaka sötare än det andra osv säger dom… Så på kvällen hade vi provsmakning. Det var jättegott med helt färska ägg. Det smakade …ÄGG! Vi är några som har mycket att lära oss ännu där. Nu har vi iallafall “inspekterat” dom hönor och tuppar som ska ställas ut till hösten på nån stor utsällning. Jättefina djur!

Hos min andre kusin fick vi träffa hans nya fru och det var väldigt trevligt om än något kortvarigt. Hoppas vi kan förlänga besöket eller utöka antalet besök eller så till nästa gång.

Efter denna kusinträff, drog vi vidare , jag och maken . Tanken var att vi skulle åka ut mot kusten och fortsätta hemåt med korta stopp här och där. Men när vi gjorde ett kort stopp I Orrefors och kollat runt och köpt en liten minnessak så kom vi plötsligt på att vi skulle åka över till Öland och äta lunch, innan vi fortsatte uppåt landet. Det är ju bara en liten omväg och jag ville så gärna åka över bron…*flin* Men när vi kom över på Öland så kände vi på en gång att här måste vi stanna ett par dagar… sagt och gjort.

Och tur har vi haft och fått tag i billiga eller relativt billiga och helmysiga bounden. P Öland hittade vi ett gamma’s hotell i Mörbylånga( Slow city, kallade hotellägaren Mats det*flin* ) som heter Adjutant. Gammalt pittoreskt och helcharmigt. 3 stjärnor på hotels.com, men jag vill nog dela ut fler stjärnor än så…minst 5. Personalen på Kajutan var underbar och mycket omhändertagande mot oss och fantastiskt snälla. Dessutom serverade dom den godaste plankstek jag någonsin ätit. Jag blir fortfarande helt lyrisk när jag tänker på det. Lyrisk blir jag också när jag tänker på Solnedgången på Ölands södra udde vid Långe Jan. eller kvällspromenaderna vid hamnen i solnedgången med den mest älskade maken och att få supa in havsluften med sina speciella dofter. Jag kan lätt fatta varför man bor där, åtminstone på sommaren.

Och jag har fått skåda det “Stora Alvaret”. Det omtalade hedlandskapet, som man utnämnt till Årets naturvärldsarv för nått år sen och som sträcker sig så långt ögat når med väderkvarnar, vindpinade enebuskar, kalkstensmurar och boskapen i form av får och kossor… Fantastiskt vackert!

Sista dagen tillbringade vi ett par timmar på en solig strand I Haga Park och roade oss med att titta på windsurfare av varierande kompetens, både stora och små..

Färden gick sedan vidare uppåt landet och vi stannade och fikade på ett gulligt litet sommarcafe som drevs av en ek förening. Mumsiga mackor med salami och brie + sallad på färskt rågbröd och kaffe.

Den dagen var det 29 grader varmt och i Norrköping gav vi upp… Det gick inte sitta i bilen längre. Ett telefonsamtal och si på den …tur som få har vi igen och får ett rum på vandrarhemmet Above på Norrköpings centralstation… gemensam toa och dusch korridoren denna gången men vad gör det. Vi skulle ju bara sova. Det gjorde vi också, förvånansvärt bra, trots att någon spelade Lady Gaga och Jennifer Lopez från en balkong mittemot hela natten. Uppe ganska tidigt och fortsätter vår färd mot Stockholm… Men moster som vi tänkte hälsa på är inte hemma… missförstånd på G tydligen. Vad göra? Tänka tänka tänka… jo jag vet säger maken när han kommer från duschen. Vi bokar färjan och åker över till Åland ( gissa vem som sådde ett litet frö kvällen innan?*hahaha*)

Jamen visst . Vi kollar om det går… sagt och gjort, och kan ni tänka er… Trots att det är den årliga "Rockoff -veckan" i Mariestad denna vecka finns det ETT rum på ett pensionat (Övernäsgården)med toa… gemensam dusch… överresa ToR med bilen ingår i boendet. Frukost också… VI TAR DET! Hinner vi upp till Grisslehamn innan båten går? Jo det gör vi ! Och det gjorde vi , med typ 5 minuter tillgodo…

Kändes som det var meningen bara när det föll på plats så lätt…igen!

I Mariehamn står Fartyget Pommern nere i hamnen. En fyrmastare som byggdes I på 1904 av ett tyskt rederi i Glasgow. 4 ägare och mycket välbevarat. Snabb som vinden också enligt uppgift… seglade ifrån den omtalade Flygande Holländaren. Fantastiskt museum med föremål ,bilder och berättelser från några män som jobbade som matros på båten medan den fortfarande var i bruk.

Solnedgång vid hamnen och intagande av middag bestående av en bensinmackssallad på en solstol nere vid kajen med solens nedgång som kvällsvy. Småströmming lekte och slog i vattnet strax nedanför våra fötter och sjöfåglarna sjöng i olika tonarter för oss. Kvällens Rock off var inga mindre än The Ark om jag inte såg fel, men vi låg utslagna i varsin säng och orkade inte gå in och kolla. Det kan man väl kalla inget mindre än en skandal men det hjälptes inte.

Gårdagen som innebar återresa från Åland tillbringades vid Käringsundets havsbad 22 grader varmt och en lätt bris som bitvis blåste upp rätt så ordentligt ,men varmt ändå och var ska man vara då om inte ute.. Men det blåste så båten gungade rätt friskt på havet och det var lite problem för en landkrabba som jag att stå stadigt på benen. Besöket I Taxfreeshopen blev med andra ord ett smärre äventyr och lockade till många skratt … från lite varstans. Det var nämligen inte bara jag som hade svårt med balansen *fniss* och det kan klätt bli trångt när 1430 passagerare ska skynda och handla på två timmar. Resan över till Åland låg det på ca 2500 passagerare…Jag konstaterar att det är mycket folk.

Väl på land igen turades vi om att styra vårt fortskaffningsmedel hemåt. Och så fick jag se solen gå upp över de norrländska skogarna i nedre kanten på Vilhelmina kommun, medan den mystiska dimman som älvorna dansar i svepte fram över naturens stillhet. Väl hemma kröp vi isäng och somnade ovaggade . Skönt att vara hemma trots allt.

Solen har följt oss hela vägen och vi kan räkna dom droppar regn vi fått på oss på våra tio fingrar.

Rent och fräscht och mycket trivsamt har det varit, vart vi än har kommit.

Vi har tittat på Sollidens trädgårdar, Borgholms slott och underbart vackra kyrkor och slott. Vi har bott på helmysiga ställen och träffat fantastiskt fina människor. Vi har fått nya kunskaper och nya intryck. vi har haft varmt och soligt väder hela tiden. Vi har sett solnedgångar som inte är av denna världen och vi har insupit havsluft allt vad vi bara orkat… och jag har tom badat i havet… En skräll som skulle fått vilken vadslagningsfirma som helst på knä…

Och håll i er nu. Det som jag tycker är en stor bedrift och bevis på min ståndaktighet är att inte förrän på den elfte dagen på den resa åkte vi på att äta skräpmat i form av en kebabtallrik. Vi har ätit nyttigt, riktigt och gott… Inga hamburgare non what so ever, inga strips och inte ens en pizza, (fast det var nära en gång *flin*)

Detta kommer att göra den kalla tunga vintern så mycket lättare att uthärda för nu har jag så många vackra minnen och fina stunder att ta fram och glädja mig åt. Och allt detta fick jag uppleva med min älskade make. Livet är underbart!

Jag ska uppdatera denna blogg med bilder när jag orkar börja mixtra… jag meddelar när det har hänt.