Hur ser våra barns arbetsplatser ut egentligen?

Såg ett inslag i Västerbottensnytt om miljön i våra förskolor och skolor. Det handlade både om det minimala lekutrymmet på våra skolgårdar som farliga innemiljöer. Socialstyrelsen har i en rapport tittat på förekomsten av allergier i våra förskolor och skolor och det är minsann ingen munter läsning. I en klass på 30 barn  har ca 40 % av barnen någon form av allergi.  De senaste 8 åren har det skett en 5-8 % ökning av allergier. Det har visat sig att det finns stora kunskapsbrister kring allergier. Det finns stora brister i innemiljön när det gäller ventilation, fukt och mögel, damm och allergen.

När det gäller kosthållning i förskola och skola så brister det i information när det gäller barn som har födoämnesallergier. När ett nytt barn kommer till skolan följer man inte upp om det finns allergier  te x, ny personal informeras inte om vilka barn som har allergier, det  brister hos bespisningspersonal när det gäller receptdokumentaion och att läsa vad en vara innehåller.

Barnen själva med allergi kan känna sig utpekade och besvärliga . I mijöer där det finns dessa brister är det inte så lätt att orka med en skoldag, om man har någon form av allergi. Man blir trött, ögonen rinner och kliar, och luftvägarna blir trånga.

Rapporten visar att det brister i kommunikation ,samverkan och ansvar. Det kostar inget att få kommunikation och samverkan att fungera!  Hur ofta besöker till exempel miljö och hälsa skolorna?

Vad handlar detta om , jo att göra rätt från början , att bygga rätt , att bygga tillgängligt, enligt den lagstiftning som gäller. att kompetenshöja personal och barn och att samverka.

Förskolan och skolan är våra barns arbetsplats, elevhälsan är deras företagshälsovård!

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.