Den nya ”sköna” konstvärlden

 

Den nya ”sköna” konstvärlden
 
– När jag läste konstvetenskap kunde vi av läraren få ett utsnitt på bara några centimeter från en tavla. Utifrån det skulle vi avgöra vem konstnären var. Men med den digitala tekniken som nu kommer in i konstvärlden blir förutsättningarna helt annorlunda. En ny konstnärsroll föds fram där det kreativa blir viktigare än hantverket.
 
Den gamla bilden av konstnären som ett geni, inlåst i en sluten stängd ateljé, en ensamvarg med kraftiga manliga särdrag, luckras upp. Övningen där eleverna utifrån några penseldrag på en centimeterstor yta skulle kunna se vem konstnären var blir svårare att genomföra när det handfasta måleriet får konkurrens av det digitalt skapande.
 
Den nya teknologin förändrar konstvärlden på djupet. Den digitala transformationen av samhället påverkar också bildskapandet.
 
I och med den nya tekniken kan man inte längre legitimera ett ensam centrum i konstvärlden.
– Därigenom utmanas också utbildningssystemet och hela konstvärlden.
 
Det traditionella handverket blir med den nya tekniken mindre betydelsefullt och hegemonisk. Det kreativa arbetet blir istället mer viktigt.
 
– Datorn är idiotisk. Den kan inte göra något som människan inte sagt åt den att göra. Men den är fantastisk i reproduktiva processer. Den kan till och med slå Kasparov i schack men inte för att den själv kommit på dragen. En människa måste först ha programmerat den.
 
– Maskinerna gör det reproduktiva arbetet bättre. De är jämnare och starkare. Men de är inte alls kreativa.
 
Den framväxande filmens utveckling är ett exempel på människans kreativa övertag. – Det började med teaterscenen och att någon ställde upp en kamera framför och filmade. Men det krävs kreativitet för att komma på att man kan flytta kameran och röra den. Något sådant skulle datorn aldrig komma på själv.
 
Den digitala tekniken gör att utrymmet för det kreativa ökar. Konstnärens mentala och intellektuella insatser blir viktigare. Vi får en ny kontext för hela konstprocessen.
– Kontexten blir en helt annan när det gäller det tekniska, det geografiska, den intellektuella förståelsen och även det rent tidsmässiga.
 
Den tekniska kontexten blir annorlunda när pixlar kommer in i bilden. När kopian inte längre går att skilja från originalet händer något med konstverket. Det unika ligger då inte i själva tekniska framställningen utan i den kreativa processen bakom verket.
 
Rent geografiskt sker också förändringar. Vi går mot acentrism. Det blir många centra och Paris, London och New York blir inte lika betydelsefulla. Med ny teknik kan man lika gärna sitta i Umeå som i de gamla metropolerna.
 
Den intellektuella förståelsen förändras också. Idén blir det viktiga, inte hantverket. Lärjungarna lär sig inte härma hantverket som mästaren utför. Istället blir det idéerna och det kreativa som de inspireras av.
 
Den tidsmässiga kontexten förändras också. Men ny digital teknik kan man producera verk mycket fortare. Med några knapptryckningar kan man förändra ljusspel och färgtoner och på så sätt snabbt få fram alternativa gestaltningar.
 
En ny global och gränslös värld påverkar konstnärens situation.
 
– En globaliserad värld är en ”naturlig” del av historien. Utvecklingen går åt det hållet och det är positivt.
Den digitala tekniken gör det tydligare att ingen konstnär kan stå oberoende av sin samtid och den värld som finns runt omkring.
 
– Det finns en romantisk uppfattning om att konstnären börjar skapa från noll. Men det är flum! Man skapar alltid från en mall och sedan lägger man till sina egna kulturella koder.
 
– Själva processen i skapandet handlar om att ta något existerande och sedan förändra det. Man brukar säga att Miles Davis var så unik men lyssnar man kan man höra hur hans rötter finns i spirituals och söderns musik och mycket mer, och så förhåller sig med alla andra skapare.
 
– Det är som att laga mat. Alla kockar använder samma ingredienser men de kombinerar dem på olika sätt.
 
Datoriseringen och den digitala transformationen tränger in i konstvärlden och förändrar hela den grund som konstnären skapar sina verk utifrån. Ett nytt samhälle föder en ny konst.
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.