Kommunen slösar pengar i stockholm

Återigen har kommunen varit och slösat pengar på Västerbottensdagarna på Grand i Stockholm. Det kanske är sant, men bara under förutsättning att den information som lämnats varit helt fel, de kontakter som knutits varit helt meningslösa, de tänkbara etableringar som diskuterats aldrig kommer att ske och slutligen att ingen av gästerna tror på den positiva bild som förmedlades.
Då har det varit slöseri med pengar.

Verkligheten är att en stor del av utveckling som sker lokalt,regionalt initieras via kontakter, informella möten. Den som tror något annat lever i en fantasivärld.

Norrlands kreditgarantiförening initierades utifrån en ide som snappades upp i Italien. Idag borgar föreningen för lån på ca. 60 miljoner och har underlättat för många arbetstillfällen i de nordliga länen.

Vem tror att Facebooks etablering i Luleå, Google i norra Finland, Ikea i Umeå och Haparanda sker av en slump?
Frågan är vilka potentiella etableringar som finns ute i världen som bara väntar på att krokas till regionen?

 

Naturligtvis är den konkurrens om vem som för detta på smartast sätt, men att betrakta lobbying, som det så vackert heter, som slöseri med pengar visar på en viss nivå av djupsnö ovanför huvudet.

Tomas och grabbarna/tjejerna har skött sig bra och förtjänar en eloge för sina insatser under veckan.

Grattis från Företagarna Storuman
Robert Salomonsson Ordförande

 

 

En kommentar

  1. Mr Cool

    Informella kontakter är mycket riktigt utomordentligt värdefulla när det gäller att utveckla affärsverksamheter och mycket pengar satsas på s.k. CRM-system som håller reda på specifik kundinformation och aktiviteter ända ned på personnivå. Längre ned på skalan hittar vi sedan dom personliga relationerna som byggs upp via arrangemang av rent nöjesmässig karaktär. Det är lättare att hantera en leveransförsening om man veckorna innan varit i Skottland och provat Whiskey, tittat på fotboll och skjut lerduva med kunden. En account manager d.v.s. storkundssäljare har ofta en uteslutande kundvårdande roll.

    Därför så spelar det ingen roll hur mycket pengar som som satsas på säljaktiviteter så länge det ger ett överskott tillbaka. Tricket är att kunna mäta effekterna av dessa och om IKEA:s etablering i Umeå är ett resultat av Västerbottensdagarna så är det bara att gratulera även om jag inte tror att etableringsprocessen gått den vägen.

    Det normala är att man gör en aktivitet för en viss summa pengar för att sedan utvärdera resultatet. Utifrån det så kanske man utökar eller förändrar aktiviteten alternativt lägger ned den om utfallet är dåligt. Om dessa aktiviteter ger så bra resultat så borde kanske Västerbottensdagarna vara året runt i stället för om resultatet är så gott som sägs så är det bara att köra på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.