Veckans Recensioner V.19

Skiva: Below the Belt
Genre: Rock/Metal
Utgivningsår: 2010
Bolag: Bad Taste Records
Låtar: 11 | Speltid: 40,10 min
BETYG: 455/666

Första gången jag såg namnet DANKO JONES var på Hultsfreds-festivalen 2001. Den mannen vet hur man gör reklam för sig själv, vart man än vände huvudet så såg man minst två affischer med mannen i fråga. Klart som fan man blev nyfiken, nu kommer jag dock inte ihåg om jag var och kollade in showen eller om jag satt fast i ett jobbpass. Nio år har gått sedan namnet DANKO JONES etsade fast sig i mitt huvud och jag är långt ifrån en expert på allt DANKO relaterat, han lirade på HOUSE OF METAL 2009, han skriver en underhållande krönika i CLOSE-UP etc. Vad gäller tidigare skivor så är det låtar som "Lovercall", "Sticky Situation" och "She’s Drugs" som jag tänker på när jag tänker på DANKO JONES. Jag skulle ändå vilja påstå att "Below the Belt" är en skiva som är mycket lättare att ta till sig som en helhet jämfört med tidigare alster där jag som sagt enbart kommer ihåg enstaka låtar. "Below the Belt" är fylld med gungig lättsmält rock på gränsen till punk, med andra ord inte värst mycket metal här inte. Men som ett fan av gammal punk så köper jag detta med hull och hår, tankarna svävar iväg till MISFITS, VOLBEAT, TIGER ARMY etc. under skivans gång och jag misstänker att denna skiva kommer att snurra en hel del i bergsprängaren under sommaren 2010.

Artist: Royal Jester
Skiva: Night is Young
Genre: Power Metal
Utgivningsår: 2010
Bolag: Scarlet Records
Låtar: 10 | Speltid: 43,23 min
BETYG: 111/666

ROYAL JESTER låter Schlager och "cheese". Om fordonsraggarna på tiden då jag gick gymnasiet hade lyssnat på hårdrock istället för E-type hade nog detta hörts ur bilarna eller om Bumbibjönarna skulle behöva en ny titelmelodi skulle man kunna välja och vraka fritt från denna skiva. Missförstå mig rätt, jag gillar en hel del power metal MEN "Night is Young" erbjuder ingenting, och då menar jag INGENTING nytt till en scen som redan består av alldeles för mycket kopior av kopior av kopior osv. Det är absolut inget fel i musicerandet på skivan, dock känns musiken alldeles för själlös och studio-klipp-och-klistrad, vilket just kan vara en stor anledning för att det enda intrycket jag får av skivan är att om det fanns en fabrik som tillverkade power metal (POWER METAL AB) så är det detta som skulle komma ut ur maskinerna. ROYAL JESTER är ett ungt band och "Night is Young" är på så vis en passande titel i och med att det absolut finnes potential i detta gäng om de jobbar med att försöka bryta sig lös från alla klyschorna inom dagens power metal och jobba med att hitta en egen identitet/sound.

Artist: Darkthrone
Skiva: Circle The Wagons
Genre: Punk/Metal (NWOBHM)
Utgivningsår: 2010
Bolag: Peaceville Records
Låtar: 9 | Speltid: 40,44 min
BETYG: 333/666

Kungörelse: DARKTHRONE är ett av världens bästa band.
Det är därför jag med en liten tår i ögat insett att jag nu är tvungen att säga adjö till något som en gång varit så fantastiskt, tiderna ändras och så gör även musiken.
I DARKTHRONE’s fall så började övergången från världens bästa black metal till punkig heavy/black redan sakta med 2006-års "The Cult Is Alive" och har med följande släpp lett till att black metallen är helt raderad från bandets repertoar till förmån för den skitiga ’80-tals doftande blandningen av heavy metal och punk.
Jag kan inte sticka under stolen med att jag tycker att Herr Fenriz & Herr Culto är ett radarpar som verkar ha djävulskt roligt när de skapar sin musik och det är även ingen tvekan om att de har en skön självdistans (ta bara och läs följande seriestrip, så förstår ni vad jag menar). Men är detta verkligen något jag gillar är den stora frågan?
Svaret är både JA och NEJ, jag sörjer bortgången av ett band som gett mig "A Blaze in the Northern Sky", "Under a Funeral Moon", "Transylvanian Hunger" , "Panzerfaust" och "Goatlord" men gläds i samma veva över ett band som skiter i alla trender och bara gör exakt det som faller de in. "Circle of the Wagons"…oooops! "Circle The Wagons"  (sitter med skivan i bakgrunden medans detta skrivs och riffet osar CELTIC FROST) är en charmig liten sak, dock är jag inte än övertygad över "nya" DARKTHRONE och väljer därför att betygsätta skivan med ett medelbetyg.

Etiketter: , ,