S-propaganda i Skellefteåskola

Daniel Ådin är en av socialdemokraternas ledande företrädare i Skellefteå. Ådin är vice ordförande i fullmäktige, styrelseledamot i arbetarkommun och ombud på s-kongressen. Samtidigt är Ådin samhällskunskapslärare på Balderskolans gymnasium. Nu har upprörda föräldrar hört av sig och påpekat att Ådin bedriver ren s-propaganda på lektionerna, nu senast i samband med ett ”hemprov” till eleverna i årskurs 3.

Så här formulerade han en av frågorna:

”Den borgerliga regeringen har kört Sveriges ekonomi i botten. Arbetslösheten är hög och ekonomin befinner sig i en djup lågkonjunktur. Eftersom ingen annan tycks vara villig att ta ansvar för ekonomin anmäler Du dig frivilligt. Vad gör Du för att vända utvecklingen?”

Jag tycker att det är fullständigt oacceptabelt att Daniel Ådin inte kan skilja på sina roller som politiker och lärare. Våra ungdomar har rätt till en undervisning som är saklig och fri från partipolitisk vinkling. Att han på betald arbetstid i klassrummen bedriver för sitt partis räkning propaganda är upprörande. Ådin har grovt missbrukat sin ställning som gymnasielärare.

Vi i Alliansen kräver att skolledningen omedelbart tar tag i detta. Hur länge har detta pågått och i vilken omfattning. Skolledningen måste sätta stopp för Ådins sammanblandning av roller. Vi kommer även att lyfta denna fråga politiskt i gymnasienämnden och om så krävs i kommunstyrelsen

12 kommentarer

  1. Lennart

    Mycket väsen för lite ull, kan jag tycka… även om formuleringen inte var fulländad. Hur skulle du själv ha formulerat den inledande meningen på frågan?

    Passar också på att fråga vad tycker du om din allians-kollega Riedl som brukar säga att ”landstingets ekonomi befinner sig i fritt fall”. Visst borde han kunna formulera sig bättre!?

  2. Hoppsan!

    Lite plump kanske. Om han skippat första meningen hade det sett lite snyggare ut. Har sett liknande frågor på universitetsnivå, dock utan första meningen

  3. Pelle

    Snälla Håkan – jag gick i skolan på -60 talet med lärare som samtliga var sprugna ur en borgerlig miljö och aktiva högerpartister, lärarna gav oss sina färgade åsikter.

    Inte var det någon som gnällde då och inte tog vi något skada av det.

    På den tiden var politiker ”ärliga” och höll inte bara på med partipolitik som politiker idag gör (som du i denna blogg).

    Vi då – som ungdomarna idag – tar det för vad det är – dramatisera inte detta och gör partipolitik av det – var glad att de unga får en ”push” att fundera på politik!

    Du skrev tidigare att Maria W var gnällig vad är då detta?

  4. Krille

    Det är helt sjukt att man som lärare gör så här. De som inte tycker det är så allvarligt bör nog tänka om för skolan är ingen plats för politiska manifestationer. Där ska barnen bilda sig en egen uppfattning, utan lärarnas partiska påverkan.

    Jag är själv uppväxt i en socialdemokratisk familj i en av landets mest röda kommuner men jag var aldrig med om att någon lärare gjorde något liknande. Det spelar ingen roll var man står politiskt, man borde tycka detta är lika sjukt vilken propaganda som än sprids.

  5. Johan Karlsson

    ”Folkbildning” kallas det, har jag förstått. ”Propaganda” heter det när (S) motståndare för fram sina påståenden. Eller hur var det nu?

    Visst har vi lågkonjunktur men tack vare alliansens sansade politik ökar chansen till ett snabbt återhämtande. Intressant är att nuvarande utanförskap inte skiljer sig nämnvärt mot hur det såg ut när Persson lämnade över spakarna. Mitt under blomstrande högkonjunktur. Månne är extremvänsterns och betongsossarnas minne tämligen selektivt?

  6. Håkan Lindh

    Enligt Daniel Ådin har han använt sig av detta prov med samma fråga under många år. Nu när det har ”upptäckts” och han får kritik har han sagt att han kommer att sluta med det. Då har väl detta fört nått gott med sig.

    Det handlar alltså inte om man är för eller emot Ådins politiska åsikter. Undervisningen ska vara saklig och objektiv oavsett lärarens personliga värderingar.

    Den famösa frågan skulle ha kunnat formuleras enligt följande. ”Ett litet exportberoende land har drabbats av en internationell lågkonjunktur med stigande arbetslöshet som följd. Vilka åtgärder rekomenderar Du?

  7. Pelle

    Håkan – jag har läst vad eleverna i klassen tycker i VF och dom ville absolut inte ha frågan som du skriver – som nåt land ”långtbortistan” utan hellre svara utifrån att det är Sverige som det gäller.

    Du är rätt ”ute” du ålderman så ta och ”kamma” dig!!

  8. Jan Nilsson

    En oacceptabel formulering i skolans värld. Varken sann eller demokratiskt rättskaffens. Förstår att en del vill nyttja finanskrisen i valrörelsen – genom att helt enkelt inte låtsas om den. Trodde ändå inte att det gällde så många och så väl utbildade. Läraren är ju dessutom andre vice ordförande i kommunfullmäktige. Jag tror risken för bakslag på sådant här är stor.

  9. Lennart

    Ja, jag säger då det… jag suckar högt när jag ser hur du tycker att den första frågan skulle ha formulerats. Man får tydligen inte ens skriva att det handlar om landet Sverige. Och man ska tydligen helst skriva att regeringen inte har något som helst ansvar för läget i landet.

    Det är tur att det är lärare och inte politiker som formulerar frågorna till proven för våra skolelever…

  10. Håkan Lindh

    Två konkreta frågor Lennart och Pelle:

    1. Anser Ni att undervisningen ska vara saklig och objektiv såsom läroplanen föreskriver?

    om inte…

    2. Hade det varit lika OK om Daniel Ådin hade varit Sverigedemokrat eller Nynazist och vinklat frågor utifrån den ”ideologin” ?

  11. Pelle

    Håkan nu gör du dig löjlig!

    SD – nynasist eller andra högerextrema eller vänsterextrema partier pratar vi inte om här utan demokratiska partier och deras företrädare!

    Ungdomar är inte dumma – DOM kan skilja på sak och person vilket verkar vara svårt för dig.

    Jag är från Umeå och funderar verkligen på hur du kan ha nått den nivå inom politiken som du gjort – man ser inte på din blogg något om din bakgrund eller familjeförhållande så jag blir fundersam hur du nått dit!

    Svar på fråga 1 – undervisningen skall vara anpassad till den situation som eleven befinner sig i – fråga 2 se ovan.

  12. Lennart

    1. Naturligtvis ska undervisningen följa läroplanen. Men med en enda fråga från ett prov som ”bevis”, kan man inte avgöra om undervisningen följt läroplanen. Undervisning är en mer komplicerad process än så.

    2. Förlåt om jag låter som en politiker, men frågan är hypotetisk och går ej att besvara. Och du har ju inte ens formulerat en konkret fråga!

    Ursprungsfrågan handlade dock inte om ett enskilt parti, utan om regeringen. SD kommer förhoppningsvis inte att sitta i någon regering.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.