Mona Lidén, utopiamona

Centrum klarar sig -om man samarbetar.

I mars 2016 kommer handelsklimatet i Umeå att förändras för gott. Frågan är hur vi ska bemöta denna blågula jätte som sakta men säkert bygger sitt bo ett par kilometer söder om vår citykärna. Upptagningsområdet är enormt, suget efter att handla inredning och värmeljus på IKEA sinar aldrig och tillväxten i Umeå är fortfarande på stadig uppgång. Succén är given. Folk kommer strömma likt lämmeltåg till Umeå, från när och fjärran, från fjäll till hav. Handlarna i Umeå, oavsett positionering, kommer att ha alla möjligheter att öka sin omsättning. Men det går inte att luta sig tillbaka och tro att det sker bara sådär. IKEA kommer att dra folk till regionen. Ikano kommer att slåss om varenda glödande het slant som besökarna bär med sig. Centrumhandeln kommer inte att dö ut, Umeå är rustat för att kunna driva både ett levande centrum och stora externa handelsområden. Vi kommer dock inte att få någonting gratis. Det kommer krävas av varje enskild aktör att engagera sig, att investera i utseende och marknadsföring. Skapa ett unikt shoppingklimat, vilket betyder att man måste satsa på sin personal, ge dem förutsättning och kunskap att kunna överraska kunden positivt. Och det är det personliga mötet som är nyckeln.  Låt centrum vara hjärtat och pulsen, en upplevelse utöver det vanliga. Samarbeta över gränserna och våga sträcka ut en hand till din närmaste grannbutik. Vad kan vi göra för skillnad, tillsammans?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.