Anders Rålin (MPSK och MP)

MP steget före – som vanligt!

 

Angående Norrbotniabanan, Norrbottniabanan  (båda stavningarna verkar officiella)

Se här:

Miljöpartiet var redan i förhandlingarna inför den nationella planen 2004–2015 pådrivande för att påbörja projekteringen av en ny kustjärnväg mellan Umeå och Luleå
Det har resulterat i ett omfattande utredningsarbete, där det nu finns färdiga järnvägsutredningar med beslut om sträckning (korridorer) för hela sträckan. Vi anser att projektet har stor betydelse för arbetspendling, godstransporter och utveckling av näringslivet i de två nordligaste länen.

Norrbotniabanan är också nämnt i EU-kommissionens förslag till stomnät i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), vilket innebär att Sverige kan beviljas EU-bidrag.

Vi ser det som mycket angeläget att byggandet av banan kan inledas så snart som möjligt.
Vi föreslår därför att i en första etapp Umeå–Skellefteå ska ingå i den nuvarande transportplanen 2014-2025
med byggstart 2016 och avsätter 10 miljarder kronor för detta.

 

Passa också på att kryssa Nils Seye Larsen  nr. 9 på riksdagslistan.

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.