Lönsam krishantering för företag

En kris är en oväntad/plötslig händelse som påverkar ett företags dagliga verksamhet samt dess varumärke. En kris har också många subjektiva inslag, vilket gör att det inom företag kan finnas mängder av definitioner av vad en kris är och i vilket tillstånd ett företaget då befinner sig i. Detta faktum att många företag inte är överens kring hur en kris i deras företag skall definieras, tillsammans med en i många fall bristfällig kunskap kring hur man på ett enkelt sätt kan förebygga risker, gör därför att många misslyckas. Jag tänkte därför dela med mig av en del tips kring hur ett företag på ett enkelt sätt kan  förebygga både potentiella risker och framtida kriser.

 

Före fasen

  1. Börja med att definiera vad en kris är för just ditt företag, utgå alltid från just din branschs förutsättningar och kundbeteenden
  2.    Fastställ vilka kunder som är dem viktigaste  (80/20 kunderna) ett effektivt sätt att göra detta är att använda sig abc- kalkylering
  3. Integrera riskhantering i ditt kvalitetsarbete/ kvalitetssystem och satsa mycket tid på att identifiera hög sannolikhetsrisker (risker med låg konsekvens exempelvis omarbetning),  Använd gärna för detta värdeflödesanalyser,5 varför kombinerat metodscheman
  4. Gör en krisplan, där du beskriver hur du skall kommunicera med media och dina A kunder, gör dock  inte planen för detaljerad utan lämna alltid ett utrymme för kreativitet .

Under fasen

  1.  Börja med att  sammankalla din krisledningsgrupp, prata inte under några omständigheter med media . Det ni dock kan göra är att släppa en första lägesbild via sociala medier för att avleda media under en kortare period kalla sedan till presskonferens eller ett större informationsmöte.
  2.   Låt sedan en person sköta all kontakt med media, då detta visat sig mycket effektivt. Reglera vem som skall detta i krisplanen.
  3. Involvera dina A & B kunder samt de som kommenterar via sociala medier  genom hela processen och fastställ av dersas åsikter och förslag  ett åtgärdsdokument.

Efter krisen

  1. Skicka data för de åtgärder ni vidtagit till de journalister som skrivit om er
  2. Låt en anställd som inte varit delaktig i krisledningen ge feedback om insatsen

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.