Inte ovanligt att leverantörer räknar bort sig vid upphandlingar

Det är inte ovanligt att leverantörer hävdar att de räknat bort sig själva på ett uppdrag, det vill säga att försäljningskalkylen blivit fel. Ibland använder leverantörer detta som taktik inför en tänkbar omförhandling, men ibland stämmer det faktiskt att leverantören har räknat fel. Denna tendens att räkna fel sker väldigt ofta vid större upphandlingar, där man många gånger i pressen kan läsa om offentliga avtal i miljardklassen som avbryts eftersom kalkylerna blivit fel.

En orsak till att detta sker relativt ofta kan vara att det tar tid att räkna på förfrågningsunderlag, samtidigt som det finns många andra juridiska dokument  som måste granskas vilket ökar komplexiteten. Det blir därför svårt att identifiera alla kostnadsdrivare. Ett annat skäl kan vara den omfattningsproblematik som ofta leder till både över- och undertolkning. Synen bland leverantörer på försäljningskalkyler är också olika vilket innebär att dessa ibland behandlas med sekretess.De som behandlar kalkylerna med sekretess får därför självfallet ett mycket tyngre ansvar än dem som inte gör detta.

Oavsett  om en upphandlare  får tillgång till siffrorna eller inte så är det i förfrågningsunderlagen som själva kalkylen börjar. Det kommer alltid att vara den som sänder ut budskapet som skall se till att mottagaren förstår detta. Det räcker därför inte med tydligare förfrågningsunderlag. Istället krävs att upphandlaren har längre anbudsgenomgångar både före och efter anbuden lämnats in för att säkerställa att anbudsgivarna förstått uppdraget och vilken effekt detta får på kalkylerna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.