Tågtransports krångel

Detta är ett gammalt diskussions ämne, men som  ändå verkar bli ganska aktuellt nu i anslutning till valet. Trafikverket släppte som ni kanske minns, i början av juni en rapport, där de redovisar en s.k. grovkalkyl över vad krånglet på järnvägen kostar. Samkostnaden i rapporten för det krångel som uppstår när tågen blir försenade eller inte kommer fram alls beräknas av trafikverket till totalt ca 5 miljarder. Direkt kostnaden utgör den största delen (3,3 miljarder) och är hänförligt till  den vanliga persontrafiken. För godstrafiken är motsvarande direkt kostnad/omkostnad (1,4 miljarder) för förseningar och förlusten av nya tänkbara ordertillfällen från kund. Trafikverket framhåller i sin rapport att beräkningarna är mycket grova, vilket inte är speciellt konstigt med tanke på den komplexitet som det innebär att räkna på det sätt som gjorts i rapporten (mycket komplexa indirekta kostnadsposter som är svåra att estimera).

Trafikverket är dock tydlig med att den största kostnadsdrivaren är de samordnings problem som finns mellan de aktörer som är tänkta att sköta järnvägsunderhållet. Aktörerna jobbar idag för mycket var för sig och för att förbättringar ska ske måste det finnas en tydligare styrning såväl som samarbete mellan aktörerna. Att arbeta med samordningsfrågan är därför enligt trafikverket viktigast för att minska kostnader samt förseningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.