thenor

Frihet är det bästa ting som sökas kan all jorden kring

Prästen Chydenius och världens första tryckfrihetsförordning.

Denna grundbult i den svenska demokratin fyller 250 år och är världens första tryckfrihetslag. Detta torde vara något för oss svenskar att glädjas lite extra åt. Samtidigt handlar det om att visa tacksamhet och ödmjukhet inför de kloka personer som trots motstånd arbetat för en tryckfrihet som vi idag ser som alldeles självklar. En präst spelade nyckelrollen för dess tillkomst. Anders Chydenius satt som ledamot för prästståndet i den svenska riksdagen och tillhörde mösspartiet. Från vår historia känner vi till de båda partierna Mössor och Hattar. Under ledning av prästen Anders Chydenius genomdrev riskdagen denna förordning den 2 dec 1766. Orten för detta banbrytande beslut var Gävle. Förordningen stoppade censur och införde offentlighetsprincipen för handlingar utförda och bevarade av de svenska myndigheterna. Samma beslut kom också att gälla Finland eftersom landet tillhörde Sverige. Chydenius var österbottning och hade studerat vid Åbo akademi och Uppsala universitet. Chydenius hade för den tiden den radikala idén att de fyra ständerna skulle kontrolleras av folket. Själv hämtade han inspiration hos Anders Nordencrantz texter och hans syn på tryckfriheten ”som en ögnasten i ett fritt rike”. Många tänker sig nog att det är de franska upplysningstidens män som ska tillskrivas tillkomsten av det fria ordet. Visst kan det vara så men Chydenius hade en vidare mening av denna frihet. Voltaire m.fl. verkade för en individuell åsiktsfrihet men i Sverige såg man behovet av samhällsdebatt och rätten att få tillgång till myndigheternas handlingar. Denna offentlighet var nödvändig för att öppet få diskutera olika samhällsfrågor. 1766 års beslut hade en inskränkning, nämligen frågor av teologisk karaktär. Teologiska skrifter skulle undantas tryckfriheten. Denna förordning led snart ett bakslag i.o.m. Gustav den III:s förordning 1774 och 1780. 1809 så återkommer dock grundlagsfäderna med en stärkt tryckfrihet. Under 1800-talet kommer även de stora folkrörelserna att utgöra betydande kraft för att stärka yttrandefriheten och den demokratiska framväxten. Före detta hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt menar här att de frikyrkliga rörelserna är de grupper som starkast kom att påverka hela idén om mänskliga rättigheter och därmed följde också yttrande- och tryckfriheten.

Nog är det fantastiskt och något att fira att vår idag så självklara tryckfrihet och offentlighetsprincip fyller 250 år. Eller hur?  

 

8 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    Märkligt att detta undantagits ur vad jag fått lära mig under alla mina år i svenska skolan?
    Inte desto mindre intressant och kan ge ett förklarande ljus över de behov av åsiktsindoktrinering som fortfarande tycks råda inom vårt utbildningsväsende.
    Så fort något gäller socialismens framväxt, får detta av något anledning läroboksförfattarna att gå i kollektivt spinn, och genom att undanhålla väsentliga delar av vår historia, kommer äran av olika nyttor att tillskivas fel personer och skeenden.
    Vi får hoppas att dagens utbilningssystem lärt sig något av detta?

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Göran,
      åtskilligt av dessa fakta får vi nog själva gräva fram och detta tack vare de tillkämpade frihetligheterna. Intressant är också att läsa om en annan,tämligen okänd historia, de ”religiösas” roll vid en av våra största och mest avgörande strejker, Sundsvallsstrejken. Men det får vi återkomma till längre fram.

  2. Stefan Rådström

    Mycket intressant! Jag har inte heller själv, såvitt jag minns, hört talas om honom under skoltiden, men han verkar vara en imponerande individ. Så här säger Nationalencyklopedin:

    ” Chydeʹnius [çy-], Anders, född 26 februari 1729, död 1 februari 1803, finländsk politisk ekonom, präst och riksdagsman; bror till Samuel Chydenius.

    Innan Chydenius prästvigdes 1753 studerade han huvudsakligen naturvetenskapliga ämnen i Åbo 1745–50 och i Uppsala 1750–52 och blev fil.mag.­ i Åbo 1754. Som präst i finska Österbotten lade han tyngdpunkten på den praktiska tillämpningen av kristendomen.

    Via Anders Nordencrantz kom Chydenius i kontakt med den franska upplysningsfilosofin som påverkade honom i radikal riktning. Hans politiska karriär inleddes 1763, då han höll ett offentligt anförande i hemorten mot det bottniska handelstvånget.

    Han valdes till riksdagen 1765/66 som representant för Österbottens kaplaner. Där deltog han i angreppen på hattregimens krigs- och slöseripolitik och i den nya mössmajoritetens beslut att genom en drastisk besparings- och prissänkningspolitik öka den svenska valutans värde i utlandet. Han var också en av männen bakom 1766 års tryckfrihetsförordning.

    År 1765 lät Chydenius publicera tre pamfletter: Källan til rikets wan-magt, Den nationnale winsten och en pamflett om befolkningsfrågan och emigrationens orsaker. Inläggen hade en för tiden mycket radikal inriktning med hårda angrepp på den statliga byråkratin och krav på total näringsfrihet. Särskilt hans krav på religionsfrihet väckte ogillande hos inflytelserika kolleger i prästeståndet.

    När Chydenius dessutom insåg att mössornas politik skulle öka arbetslösheten och fattigdomen gick han i Rikets hjelp genom en naturlig finance-system (1766) emot det beslut han själv varit med om att driva igenom. Detta uppfattades av ledande mössor som förräderi och ledde till att han avstängdes från riksdagsarbetet.

    Chydenius utnämndes till kyrkoherde i Gamlakarleby 1770 och återkom senare till riksdagen, där hans radikalism åter väckte opposition i prästeståndet. Under 1770-talet tillhörde Chydenius Gustav III:s nära anhängare och rådgivare.

    I Landthandel (1777) pläderade han för ökad handelsfrihet och i Tankar om husbönders och tienstehions naturliga rätt (1778) föreslog han att man skulle ersätta tjänstehjonsstadgan med fria avtal mellan husbönder och tjänare. Han drev på besluten om ökad religionsfrihet i riksdagen 1781/82 och ådrog sig därigenom stark kritik från sina prästkolleger, som uppfattade honom som kungens handgångne man.

    Men Chydenius var inte villkorslöst kungatrogen. Han kritiserade krigspolitiken och hävdade ständernas rätt att kritiskt granska kungliga anslagskrav. Med tiden kom kungen att fjärma sig alltmer från Chydenius liberala tankegångar, och han drog sig undan det politiska livet.

    Chydenius skrifter var ganska okända innan ”Politiska skrifter” gavs ut 1877–80 i Helsingfors av E.G. Palmén. När den ekonomiska liberalismen fick sitt genombrott hyllades Chydenius som en av dess stora pionjärer. I Gamlakarleby restes 1903 en staty över honom.”

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Tack Stefan för den gedigna kompletteringen. Jag hade själv aldrig hört talas om honom heller förrän jag tog del av en artikel häromdagen. Han låg t.o.m. 11 år före Adam Smith beträffande grundläggande principer för marknadsekonomi och liberalism. Det är intressant att se vad prästerskapet hittat på genom tiderna:)

      • Stefan Rådström

        Hehe, jo det finns ju lite prästerskap i min släkt också – det Per Rådström ställde till med i Fatmomakke är säkert bekant… 😉

        Värt att notera gällande Chydenius är ju att även han hade studerat naturvetenskap (hans bror Samuel var även han berömd, som kemist och uppfinnare). I äldre tider fanns det ju inte så många sätt för en begåvad men relativt fattig individ att utbilda sig, förutom via kyrkan. Men även under senare tid finns det präster som bidragit i många ämnen, inte minst till vetenskapens utveckling. Grunden till Big Bang-teorin lades till exempel av en präst, Georges Lemaître.

        Munken Gregor Mendel gjorde som bekant banbrytande upptäckter gällande ärftlighet. För honom var munklivet nästintill perfekt för de experiment han utförde, men det utgjorde också ett hinder för honom, först med att nå ut med sina upptäckter, och sedan blev han olyckligtvis befordrad till abbot, vilket definitivt satte stopp för hans vetenskapliga intresse.

        • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

          Det var intressant. Man kanske kan säga att du har det religiösa i generna:) Jag var tvungen att googla lite på Per Rådström för att uppdatera mig. Jag har stött på hans namn tidigare i historiska skrifter som beskriver våra bygder. Han är initiativtagaren till den första enkla kyrkan i Fatmomakke samt att han organiserade samebyarna.
          Det är helt rätt att teologin var den tidens dominerande paradigm och gynnande också just dessa studier. Våra grundläggande kunskaper i naturvetenskap torde i hög grad ha sin bakgrund i prästerskapet och /eller dess avkommor. Många präster hade ett brett kunskapsregister. Lars Levi Laestadius var ju på sin en synnerligen kunnig botanist förutom den prästerliga gärning som gjort honom mest känd. För att belysa teologins dominerande ställning så berättas att Carl von Linné inte ansågs tillräckligt begåvad för att studera teologi och fick därför välja medicin.
          Vi kanske får fråga oss Stefan; vad vore världen utan sina präster:)?

  3. Stefan Rådström

    Isaac Newton var i och för sig ingen präst, men han förslösade en hel del av sitt stora geni och fruktansvärt mycket tid på att leta efter dolda meddelanden i Bibeln. Det tragiska i sammanhanget är ju att Newton var på vippen att göra upptäckter som det tog nästan ytterligare 200 år att åter upptäcka.

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Trots allt så var det intressanta för mig, beträfande Schydenius, det motiv till frihetlighet som drev honom. Som teolog så var han kunnig i de humanistiska bilder och uppmaningar som Bibeln innehåller. Jag ser här effekten av sändarens etik och mottagarens vilja och längtan.Vi ser här ett exempel på det goda människovärdets universalitet i vardande. Beträffande Isaac N så må vi tillerkänna honom rätten att avsätta tid för sökandet efter mystik och egen andlighet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.