Citroën först igen

Frankrike och deras bilar har alltid haft de bästa köregenskaperna och komforterna. Går vi så långt tillbaka som till ”Paddan” var den absolut genuin, främst genom den utomordentliga komforten med fjädringen. Den självinställande hydraulfjädringen som dock kunde krångla, men var överlägsen alla andra bilars när den fungerade. Citroën var länge en storsäljare, inte minst häruppe. S-uman, Tärna och i de trakterna var Citroën en ofta gillad bil. 4-hjulsdrift fanns knappt på vanliga bilar eller inte alls. Därför uppskattades Citroën särskilt med sin då superba framkomlighet. Bara 2-hjulsdrift och på framhjulen och med en större vikt därframme. Tillika kunde man höja och sänka den manuellt om man så ville. Byta däck behövdes ingen domkraft, det skötte man genom hydrauliken. Först höja den (sänka hjulen) och sedan sätta något under karossen och sänka den (höja hjulen). Hjulet som skulle bytas var då i luften och kunde lätt bytas. Sedan gjorde man en omvänd procedur när bilen skulle stå på de fyra hjulen igen.

Svagheten kunde vara motorn plus det som jag nämnde tidigare, hydraulsystemet som kunde krångla. Bilen i sin helhet, dess superba egenskaper i övrigt har ingen lyckats med sedan. Den dåvarande presidenten De Gaulle blev utsatt för ett mordförsök, en kula som missade och träffade ett av hjulen (ett bakhjul troligtvis) men bilen tack vare sin hydraulfjädring kunde endast köras på tre fungerande hjul.

Nu lanserar Citroën en av Europas billigaste elbilar. Jag betecknar den som fullgod trots det låga priset och komforten har de lyckats behålla till viss del men inte med det gamla (dyra hydraulsystemet) utan mera eller helt i inbyggda i stötdämparna. Lika bra som det gamla hydraulsystemet är det dock inte. Långt ifrån, men enklare och naturligtvis billigare.

Vill man nu ha en mindre billig elbil kan detta vara ett alternativ. Shoppa, handla göra andra små ärenden och kanske för en mindre familj, eller ett pensionärspar kan detta vara ett alternativ.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.