I morron, dieseln 5 kr/l billigare?

Det spekuleras vilt i hur mycket dieseln ska bli billigare. Bensinen däremot torde inte falla så mycket. Men i morron får vi veta, exakt.

Hur ska människor bete sig. Den ena regeringen vill chockhöja det fossila drivmedlet, utan egentlig anledning, utom för att deras politik ska slå igenom, men blir det bättre då? Den andra regeringen vill sänka priset på det fossila drivmedlet och blir det bättre av det? Ja inte i alla fall sämre för de bilister som kör diesel. Men hur ska människor veta vad som gäller? Om 3 år vad blir det då? Sänkningen av de fossila drivmedlen ska ju bara vara fram till nästa val och hur går det då om vi får en Socialdemokratisk regering?

Det är ett jävla hattande och människor börjar nog tröttna på det här. Nu har vi kriget som ändå är det väsentligaste tycker jag och vad krigar man med, elektriska fordon och den science fiktion modell som Miljöpartiet lät få oss tro. Att vi skulle gå omkring som zombies i en värld utan drivmedel tagen ur jorden och därmed skulle hela planetens överlevnad vara räddad.

Det är ju de som aldrig arbetat, jag menar de som inte behövt befatta sig med verkligheten. Varken frysa eller svälta eller på annat sätt behövt anstränga sig för en överlevnad. Det är ju den typen av människor som satt agendan för oss.

Visserligen kunde Sverige leva på (t)rosor, svenskarna gå omkring som dumma jävlar och tro världen ser ut så. I själva verket är världen bra mycket hårdare. Att ett krig pågår nära oss och kommer vara avgörande hur vår nästkommande existens kan bli verkar miljödårarna inte fattat. Hur ryssarna kommer bete sig borde vi insett för länge sedan.

Just nu pågår en otrolig upprustning och med vilka vapen då? Ja inte torde vara några leksaksvapen. Vapnen är till för att tillintetgöra sin tänkta motståndare. Just nu är upprustning det som ger ”tillväxt”. Det som man från främst höger ständigt och jämt skriker om. Högern får då i alla fall njuta av den tid vi har. Pål Jonson, försvarsministern får utlösning varje dag. Gott för honom.

Det är jävligt omtumlande då man inte från dag till dag vet vad som kommer hända. Sverige verkar fastnat i träsket och går djupare och djupare ner sig. Överklassen gottar sig för de har inget ansvar för vår framtid, Sveriges framtid. Huvudsaken de blir rikare och rikare.

Är en hallelujaregering att föredra framför en vänster? Mig skulle det troligen vara bättre med en vänster, rent ekonomiskt. Sedan kan det vara andra problem med vänsterregeringar.

(Jag orkar inte rätta, kan vara fel i texten, men skiter i det)

4 kommentarer

  1. brorson

    Svenska bilister, som har tankat i Danmark, där man inte haft svensk reduktionsplikt,. har noterat minskat bränsleförbrukning. Nu anklagar oppositionen regeringen för att öka utsläppen när reduktionsplikten i Sverige ska sänkas till den danska nivån. Minskas bränsleförbrukning = ökade utsläpp, hur går det ihop? De ljuger.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Jag tror inte bränsleförbrukningen påverkas i någon riktning oavsett reduktionsplikt eller inte. Jag har i alla fall läst där det påstås detta. Sedan att bränslet blir dyrare, främst dieseln hjälper inte miljön eller klimatet som man vill framhålla. Det är biobränsle som släpper ut samma mängder CO2 som det skulle göra utan. Sedan ska Sveriges bilister som inte kör på direktdrivande el stå för hela minskningen CO2? Det är förra regeringens vansinniga politik som vi nu fått lida av, till ingen nytta. Miljöpartiet kan inte ensamt bestämma agendan, vilket de fått göra. Jag hyllar inte den här regeringen, men kanske bättre ändå än tidigare. Jag hade inte väntat mig jag skulle bli stenrik på kuppen. De rika lever sina egna liv, oavsett vilka som styr.

      • brorson

        Det är inte lätt att veta säkert. Men nog är det så att olika bränslen ger olika verkningsgrad? Så var det med ångloken, som eldades med ved och torv under första världskriget, när man inte lyckades importera t tillräckligt mycket kol. Brunkol, som det nu är stor åtgång på i Tyskland p.g.al.all vindkraft, som måste balanseras, ger såvitt jag vet sämre verkningsgrad än det svarta kolet, vilket leder till enorm förstörelse av landskapen. Byar rivs och åkerarealen krymper.

        Kan växterna ö.n.t. göra skillnad från vilka bränslen CO2-molekylerna kommer? Faktum är att finns det bara tillräckligt med värme, vatten och övriga växtnäringar, som får vi större skördar med ökad CO2-halt i atmosfären. CO2 är en förutsättning för nuvarande former av liv på jorden, och vi ligger fortfaraande närmare den neddre än den övre gråsen. Klimatextremeisterna vill ha en återgång till förindustriell tid,. utan minsta bevis för att det var bättre då.

        Den s.k. klimatvetenskapen är till stora delar science fiction. SF är en litterär genre, som inte direkt motsägs av kända vetenskapliga fakta, när den skrevs. Vi, som är gamla nog, minns fantaskierna om stora städer på månens bakdsida, som alltid är vänd från jorden och alltså ingen människa hade sett före rymdfärderna. Samt kanaleerna på planeten mars och spekulationerna om att de hade byggts av en forntida civilisation, Kanalerna har senare visat sig vara en synvilla.

        Klimatet på jorden påverka av solektiviteten,. jordens avstånd från solen, energier från yttre rumden, jordaexelns lutningm kontinentalplattornas föränderliga läge, samt utbytet av CO2 mellan haven och atmosfären.-Temperaturerna dessutom av alla värmekällor,. som människor har anligt på jordytan. Därtill kommer rena mätfel. Jag vill definivt inte påstå att kärnkraften är miljövänlig, men den är mindre miljöskadlig än alternativen. Elbilar kräver också asfaltvägar och hårdgjorda parkeringspolatser, som inte slöpper igen regnvattnen, som i stället leds direkt till folderna och vållar översvämningark när det regnar och torka mellan regnen.

        Det är uppenbart att det lokala och regionala klimatet påverkas av mänskliga aktivister, men väldigt lite eller inte alls av CO2-utsläppen. Att vi går mot en global klimatkatastrof är scence fiction, Men om vi gör det, och det beror på mänskliga aktiviter, somvi borde upphöra med, så förhindras det av klimathysterin, som skyller allt på koldioxiden och undanskymmer de verkliga orsakerna-.

        • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

          Jag läste bara en test man gjort och där påstods att det inte hade någon skillnad på bränsleförbrukningen, oavsett reduktionsplikt eller inte. Jag vet inte.
          Sedan tycker jag du går för långt då du enbart framhåller fossildriften, eller den inte skulle göra någon skada. Slipper man avgaserna och speciellt i tät trafik och främst städer är det ju jättebra. Det är inte det jag säger att eldriften är dålig. Den går bara inte använda överlag. Visst är det ohälsosamt dra in avgaserna. Jag är då jäkligt känslig och känner av minsta doft. Dieselbilarna gör mig näst intill illamående, även bensin trots de kan tillhöra miljöbilar.
          Jag tycker du svävar iväg lite för mycket och verkar nonchalera vad experterna säger. Men du tillhör väl skaran som vill ha det gamla, liksom Sverigedemokrater. Att sänka bränslepriset kan gynna vissa, men att höja elen som den här regeringen gör gillar jag inte. Sa det inte motsatsen innan valet? Jag har också upptäckt att strömmen ligger på samma nivå oavsett landsända och trots vi kan ha 3 ggr så kallt här i norr. Jag blir mer och mer avig mot denna regering. Men det är klart är partier som KD, Liberaler och annan smörja med vad annat vänta?

          Jag tror inte jag svarar mer på dina inlägg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.