Åter till den gamla, goda tiden?

 

Nu knorrar Skolverket igen! Lärarnas slutgiltiga betygssättning skiljer sig från de betyg Skolverkets Nationella Prov visar att eleverna ska ha! Enligt Skolverket beror detta på att lärarna är för ojämna i sin bedömning och sätter andra betyg än vad NP visar.
 
Att så är fallet kan vara ett utslag av Skolverkets egen otydlighet, ingenstans i instruktionerna till NP sägs att enbart detta prov är betygsgrundande, i stället ska lärarkåren se NP som en vägledning vid betygssättningen. NP ska ses som ett prov bland alla andra.
 
En vanlig tolkning av betygskriterierna är att läraren ska se till elevens prestation under hela kurstiden och sätta betyget utefter de mål eleven lyckats uppnå i slutet av kursen. När NP tidsmässigt förläggs till början av vårterminen, som nu är fallet, kan man tänka sig att eleven fortsätter att utvecklas kunskapsmässigt även efter att NP är genomfört och därför når ett högre betyg i slutet av terminen. Detta kan förklara en del av de, i Skolverkets ögon, felaktiga betygen.
 
En annan förklaring är att eleven vid provtillfället inte presterade på sin egentliga nivå, kanske underpresterade på grund av nervositet, sjukdom eller annat, eller, i vissa fall, överpresterade. Om man då haft ett antal andra prov under kurstiden, kan man jämföra resultat och upptäcka dessa elever.
 
Det är dags för Skolverket att ta sitt ansvar! Vill man ha betygsresultat i fullständig korrelation till NP bör Skolverket explicit uttala att proven är strikt betygsgrundande. Vidare bör då Skolverkets egna provkonstruktörer även åta sig rättningen av proven och sedan återsända betygslistor till respektive skola.
 
Ett sådant förfarande skulle avlasta lärarkåren allt arbete med att själva konstruera relevanta prov under resten av elevens skolgång och rättningen av dessa. Arbetstiden skulle helt och hållet kunna ägnas till att förbereda eleverna för NP och övning av de färdigheter som anses relevanta i dessa prov. En minnesgod läsare kanske kan dra parallellen med gamla tiders studentexamen och rysa vid tanken på en återgång till svunna tider, men ett sådant här system skulle bespara lärarkåren en hel del arbete med ovidkommande saker och, framför allt, snygga till betygsstatistiken för Skolverket!
 
Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.