Betyg för elevernas skull

Den 18 januari presenterades resultatet av en Sifo- undersökning på SVT- text. Undersökningen var gjord på uppdrag av tidningen Riksdag& departement och ett tusen personer hade tillfrågats om de tyckte att barn skulle få betyg i grundskolan, samt när det tyckte att barnen skulle börja få betyg.

 
22% av de tillfrågade, alltså ungefär var femte, tyckte att det var lämpligt att barnen fick betyg i åk 1-3, 42%, ca två av fem tillfrågade, tyckte att åk 4-6 vore lämpligt och 33%, var tredje, ville att barnen skulle få betyg i åk 7-9. 2% av de tillfrågade svarade ”vet ej” och 1% tyckte inte att de skulle ha betyg alls i grundskolan.
 
Alltså, kan man dra slutsatsen att en stor majoritet, 99%, av de tillfrågade anser att barnen ska få betyg i grundskolan, samt att de flesta vill att barnen ska få sina betyg tidigare än i dagens skola.
 
I nuläget får alltså eleverna sina första betyg i slutet av höstterminen, det år de går i åk 8. Jag tycker att detta är alldeles för sent och för med sig många nackdelar. En av nackdelarna är att många elever inte inser att de bör arbeta med skolarbetet även under åk 1-7 och inte börja arbeta i åk 8, enbart därför att de kommer att få betyg då! De har alltså inte insett att den totala kunskapsnivån byggs på under hela skoltiden, utan tror att det bara är det som de har presterat under höstterminen i åk 8 som bedöms.
 
Sedan, när en elev inte uppnår godkänt i något ämne, så tar det ett tag för personen att smälta beskedet och fatta ett beslut om vad individen ska göra åt problemet. Börja ”plugga igen” eller bara strunta i allt? Tiden som då återstå tills slutbetygen ska sättas, i slutet av åk 9, är då väldigt knapp, ca ett läsår, och beroende på hur stora kunskapsluckor eleven har är det väldigt jobbigt, eftersom man samtidigt ska lära in en massa ny kunskap.
 
En annan nackdel är att i dessa tider av bristande resurser inom skolvärlden, så erbjuds eleverna ofta ingen stöd- eller specialundervisning förrän det svart på vitt bevisats, genom betygen, att eleven inte når upp till målen för godkänt.
 
Jag är därför positiv till en tidigare betygsbedömning inom grundskolan! Det ger eleverna mer tid till att täppa igen sina kunskapsluckor och även längre tid med stöd- och specialundervisning, vilket borde gynna dem bättre.
Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.