Humanförsök i cirkulationsplats…

Jag häpnar över tilltaget att, i Norrland, bygga cirkulationsplatser som lutar utåt! För min inre syn ser jag hur bilar kanar av körbanan, välter och blir liggande upp och ner i diket…

Trafikverkets syn på saken, gör det ju knappast bättre, vi bilister ska minsann lära oss att anpassa farten efter underlaget! Men innan vi har "lärt oss", då? Ska vi då köra bil enligt "trial-and-error"- metoden, dvs försöka på ett sätt, misslyckas och, förhoppningsvis lär oss av misstagen?

Rent krasst så kan detta resultera i ett antal voltade bilar och skadade människor, är det verkligen samhällsekonomiskt försvarbart? Varför inte sätta ut hastighetsbegränsningar vid infarten till dessa rondeller, kanske 30 km/h?

Med tanke på den kommande vintersäsongen känns det inte bra att vara försökskanin i trafiken. Jag är ju inte ensam i cirkulationsplatsen, så även om jag sniglar mig fram i maximala 30 km/h, så kan det hända att det kommer en glad jävel och blåser på i högre fart och vad som då kan hända på blankisen, som bildas när vattnet rinner över vägbanan och sen fryser, det kan vi väl alla räkna ut?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.