En vanlig dag på jobbet.

Jag blev blixtinkallad som vikarie till en högstadieskola i stan häromdagen. En av de skolor som profilerar sig genom sin moderna syn på teknik. Alla elever har egna bärbara datorer, smartboard finns i alla klassrum och läroboken anses vara något föråldrat, så sådana köps bara in i begränsad mängd, om alls.

 Första lektionen skulle jag visa film. Fint, tänkte jag, inga problem, jag lånar en dator av någon av eleverna och visar filmen på. Detta eftersom jag, som timanställd vikarie inte har tillgång till de kommunala personaldatorerna. I och för sig, vissa skolor har möjlighet att låna ut bärbara datorer till oss vikarier, men inte denna.

 Det visade sig att min plan inte höll, eftersom elevernas datorer saknade DVD- spelare och det fanns ingen möjlighet att snabbt ordna en dator till mig…

 Lösningen blev att visa filmen på en gammaldags, tjock- TV, med tillhörande DVD- spelare. Jag stoppade in kontakten till TV och DVD- spelare. De var undanstoppade långt in i ett skåp, uppenbarligen inte använda på ett bra tag. Sen greppade jag tag i fjärrkontrollen, för att uppdatera inställningarna för filmen.

 Fjärrkontrollen fungerade inte! Batterierna var slut! Efter mycket strul fick vi igång filmen, genom att använda de manuella kontrollerna på apparaterna. Vi fick se om filmen från start, eftersom det inte gick att välja rätt avsnitt av filmen. Det enda som gick att justera var ljudet… Men, problemet löste sig, någorlunda.

 Nästa lektion var engelska och eleverna skulle läsa en text och samtidigt lyssna till den. Det fungerade ganska bra, åtminstone för de elever som medförde egna hörlurar till lektionen. Vanligtvis brukar ju skolan tillhandahålla hörlurar för dem som inte har med sig, men just idag var dessa hörlurar spårlöst borta…

 Eleverna loggade in på förlagets hemsida och påbörjade arbetet, allt var frid och fröjd. När de senare började arbeta med de tillhörande övningsuppgifterna på hemsidan, stötte vi på det första problemet: Om de växlade mellan övningsuppgiften och texten (det var textfrågor de skulle besvara), försvann alla svaren i övningsuppgiften. Vi försökte desperat att tillsammans hitta ett sätt att spara deras arbete, men någon sådan funktion hade inte förlaget lagt in på sin hemsida…

 Jag är, personligen, positiv till att använda IT i skolan och undervisningen, eftersom jag kan se en rad fördelar med den, men nog bör väl åtminstone de basala funktionerna finnas tillgängliga för användarna? Samt att all personal ska ha möjlighet att använda tekniken? Ur min synvinkel, finns en rad inkörningsproblem som bör lösas snarast möjligt. Både från användar- och leverantörshåll. Det skulle kunna bli riktigt bra, om bara det gick att använda fullt ut!

 

2 kommentarer

  1. Anders

    Vad gäller en-till-en-projekten så verkar det mest som om man fokuserat på att köpa in prylar och mindre på hur de ska användas och framförallt inte på hur man ska göra när tekniken strular. Gissar att mycket av lektionstiden numera går till spillo jämfört med ”lågteknikstiden” förr?

  2. Maria Hansson

    Svar till Anders (2013-05-01 11:23)
    Hmm, ja, mycket tid gÃ¥r Ã¥t till att vänta. Vänta pÃ¥ att datorerna ska bearbeta elevernas inloggningar, först till datorn, sen till förlagens hemsidor… Via ett nät som ständigt laggar…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.