Trängselskatten

Så här strax efter nyåret utvärderades införandet av trängselskatt i våra två största städer 🙂

Inför införandet argumenterades det om att innerstadsmiljön i dessa städer var så dålig, mycket buller och luftföroreningar. Med trängselskattens införande skulle man förbättra innerstadsmiljön, genom att endast de fordon som var tvungna, skulle passera spärrarna.

I utvärderingen visade sig att trängselskatten inte genererat lika mycket pengar, som man hoppats och beräknat, eftersom fordonstrafiken minskat. Därigenom fick, tyvärr, renovering och byggandet av olika trafikleder skjutas på framtiden.

Som utomstående betraktare funderar jag lite grann över om man ändå inte nått en liten bit på väg mot, det explicita, målet? Det som sades var ju att man ville minska fordonstrafiken och därigenom minska utsläppen av avgaser och på så sätt förbättra miljön i stadskärnorna.

Så, kom ihåg, när detta börjar diskuteras för Umeås del, att det inte är meningen att minska antalet fordon i centrum. Ni kan lugnt fortsätta ta bilen till jobbet. Syftet är att generera intäkter…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.