Yenney

Fullt upp

Idag (igår) har vi firat tösen som fyllde 6 år. Hon var vaken redan vid 6.30 o låg o väntade i sängen på att vi skulle komma o gratulera henne, kl 7 kom hon in till oss o vi sa att vi strax skulle komma o hon skulle gå o lägga sig igen. En sömndrunken Elvin blev inte särskilt glad över att se sin syster öppna paket o kläderna hon fick var då inte hennes, "mina" åsså tog han ett plagg o slängde iväg. Han hade ju sett mig öppna det där paketet med kläder o visat honom vad han fått för kläder så han tyckte kanske att alla var hans. Men å andra sidan så är det mesta av Evelyns saker "mina" nu. Han kör på principen "allt ditt är mitt o allt mitt ska du x i".

Men dagen började ju självklart bättre än så, hann bara backa ner från gården så gick inte ratten att vrida. Var bara springa in till Patrik o be honom om hjälp, han trodde såklart att rattlåset gått i men det var en ganska stor skillnad, själv trodde jag att styrservon gått sönder vilket han oxå trodde sen när han själv fick sätta sig i bilen. Men sen såg han att även laddningslampan lyste så då trodde han att generatorn var trasig igen. Nej tack, inga fler genratorbyten. Men väl hemma igen efter att ha skjutsat mig till bussen så kunde han konstatera att fläktremmen gått sönder. Var bara drygt ett halvår sen vi bytte den sist o den gången blev jag stående efter Brattforsvägen. Men den gången visade bilen helt andra "symptom".

När jag väl kommit mig på bussen så försökte jag läsa ikapp några texter jag skulle läst tidigare men somnat på soffan efter en text. Så skulle skriva ut de andra texterna o läsa på bussen, "det är nu slut på bläck i skrivaren" berättade datorn så snällt. Så kunde inte skriva ut allt. Som tur var befann sig Bosse i stan så han inhandlade både ny bläckpatron o fläktrem. Efter att ha varit på skolan i ca 2 h så skyndade jag till tågstationen med en inköpt baugette. Tog plats bredvid en kompis på vägen hem som jag även träffat på morgonen o som skulle ta 12 bussen hem men missade den. Tåget stod stilla någonstans vid Sand i ca 10-15 min så blev lite försenat. Hon steg av i Nordmaling men där steg Patrik o barnen på o vi fortsatte resan ner till Övik för att gå på Paradisbadet. Tyckte det passade bra att hitta på något extra nu när Evelyn fyllde år så hon fick åka tåg för första gången o bada som hon gillar. Jag var oxå 6 år när jag åkte tåg första gången, minns att vi fick åka från Nyåker när vi gick i förskolan. Dessvärre var jag även 6 år när jag för första gången besökte badhuset! Så inte har det varit så jäkla lätt med föräldrar som har vattenskräck o som inte kan ta ett simtag. Mamma lärde sig simma när hon var över 40 år o det är då inget hon praktiserat vidare. Pappa kan vid snart 60 års ålder fortf inte simma. Däremot kan min morfar simma o varför han inte lärde mamma vet jag inte. Patrik är ett riktigt vattendjur (förutom när det gäller att hoppa från höga trampoliner, han påstår att det har att göra med hans fall från en trampolin på Nydala när han var 3 år. Han var nära att dö o förlorade talet o fick lära sig prata igen. Ja redan vid den åldern var han stamkund på akuten). Men skönt är iaf att våra barn oxå verkar trivas som fisken i vattnet. Själv trivs jag väl sådär, gillar att simma o åka rutchkanor där man inte hamnar under vattnet. Däremot går trampoliner o dykning bort för min del.

Tyvärr var den största rutschkanan avstängd o lite mer på Paradisbadet men vi hade ändå trevligt även om det inte blev så länge. Stressade som vi var att hinna med tåget hem så var det naturligtvis försenat, en halvtimme dessutom. Med en dotter som fått i sig lite för mycket socker (fick dricka en liten snowslash) o var trött o en ännu tröttare son så kunde dom inte sitta stilla utan sprang runt o åkte rulltrappor o hiss, med oss som följeslagare. När väl tåget kom så var vi alla trötta o hemma väntade nästa gäng gratulanter. Vilket var trevligt men var trött nanting! Patrik stupade i säng 21.30 o jag hade verkligen lust att göra detsamma men har tvingat mig uppe.

Fy vilken jobbig vecka, igår delade jag o en kompis ut dom andra alliansfoldrarna, vilket vi inte alls var särskilt peppade på. Jag avskyr att springa runt i trapphus med sketna brevinkast. Sen var jag rädd att någon bara skulle öppna dörren o fråga vad jag sysslade med .För jag tror folk är ganska less på all information nu inför valet. Det är ju inte nog med att partierna skickar ut sitt valmaterial, utan man skickar ut 2-3 st andra kuvert/blad med info. Ska det verkligen kosta så mycket att skicka ut informationen med posten ist. Det måste ju vara bra mycket lindrigare än att man ideellt ska kuta runt med info i brevlådorna. Sen imorgon kväll har Patrik sin kurs, Evelyn avslutning på fotbollen o föräldramöte. På torsd är det föräldramöte på dagis. På fre ska vi ha kalas med några kusiner på Busplaneten, på lördag är det jakt sen på kvällen är det familjegrupp. Sön har vi barnkalas med några av Evelyns klasskompisar o på kvällen ska vi bjuda några på middag (vilket jag glömt säga till Patrik). O inte att förglömma mina seminarium ons, torsd. Fullt upp med andra ord! Kanske därför jag inte har något minne, igår kom jag på att jag glömt skicka in någon gratulation till Evelyn i tidningen, vilket man måste göra minst 4 arbetsdagar innan den ska publiceras. Så jag tror jag skippar det i år o kanske framöver oxå. O idag kom jag på att jag glömt gratta en kompis som fyllde år i förrgår. Har beställt en present till henne nu o ska försöka komma ihåg att gratta henne i efterskott imorgon. En dyr vecka blir det oxå bara dagens utlägg hamnade på ca 800 kr för tåg, bad o mat. O då tillkommer ju bläcket o fläktremmen på ca 500 kr oxå.

Partiernas reklamfilmer rullar på för fullt i TV nu på natten o både våran lokala o riksfilm är riktigt bra.