Tillväxt sker där driftiga och smarta människor vill vara.

Det sa Monica Lindstedt på vår ordförandekonferens i går när ordföranden från lokalföreningar i hela landet samlades på Arlanda.

Man kan kanske tycka att det är en självklarhet men konsekvensen blir att vi måste fundera över hur vi, Storumanbor, kan skapa en bild av att Storuman är ett ställe som attraherar smarta människor, kapital, idéer, uppfinningar, genomförandeförmåga, affärsmässighet etc.

Inte bara skapa en bild utan även vara konkurrenskraftiga, på en regional nivå men kanske framför allt på en nationell och internationell nivå.

Hur gör vi det?

Ha en bra helg.

 

En kommentar

  1. Fredrik

    Jag tror mycket ligger i marknadsföring av orten. Du måste få folk att komma på plats för att trivas innan de investerar/satsar. Marknadsföringen av Hemavan/Tärnaby är ju ganska god genom den gemensamma marknadsportalen. Men om man till äventyrs vill besöka övriga delar av kommunen? Var finner man adekvat info om övriga orter och dess utbud. Kommunens turistsida känns inte tillräcklig.
    Jag tror att en motsvarande marknadslösning av östra kommundelen skulle behövas likt den som finns för skidorterna. Besökarna idag planerar sin resa många gånger innan de far via nätet. Som exempel ta en sådan enkel sak som hur får besökaren reda på vart man kan gå för att ”göra stan” en fredag eller lördag kväll för att dansa eller ta ett glas? Kanske självklart för en boende på orten men rätt svårt att finna utbud och öppettider för en besökare utan lokalkännedom.

    Sen tror jag faktiskt att det finns ett gott humankapital på orten. Man skall verka där man står. Om lokala förmågor visar framfötterna kommer de fungera som motor för nya investeringar utifrån.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.