Öka Studieron

Detta är det nyhetsbrev som Jan Björklund skickade ut idag (9/9):

Skolorna ska ha möjlighet att ge ordningsomdömen i betygen och att stoppa elever från att ta med sig föremål, t.ex. mobiltelefoner, till lektionerna. Det är två av förslagen för ökad studiero som Metta Fjelkner har presenterat i dag.

Svensk skola har stora ordningsproblem. Vi har mer av sena ankomster och skolk än i andra OECD-länder. Alldeles för många elever störs på lektionerna – nästan var tredje elev på de flesta eller alla lektioner – och varenda gång, varenda lektion, det händer betyder det sämre förutsättningar för skolarbetet. Framför allt är det de svagaste eleverna som lider när det är stökigt i skolan.

Många lärare vittnar dessutom om att eleverna ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt mobiltelefoner, med smsande, surfande och sociala medier, istället för att lyssna på läraren eller arbeta med sina uppgifter.

Att Alliansen vill ha ordningsomdömen har vi presenterat tidigare. Nytt i dag är att skolor också ska ha möjlighet att hindra elever från att ta med mobiltelefoner och andra föremål till lektionerna. Det kan handla om att samla in alla mobiltelefoner i en låda när lektionen börjar, som man gör på Sturebyskolan i Stockholm. Eleverna måste koncentrera sig på skolarbetet.

Våra förslag om ökad studiero är en av skiljelinjerna mellan blocken i skolpolitiken. När Folkpartiet och Alliansen talar om att studieron i skolan måste öka och kommer med nya förslag är det tyst från oppositionen. Vi är eniga om att skolan behöver mer resurser, t.ex. fler speciallärare och mindre klasser, men det är inte tillräckligt. Lärarna måste också ha ökade befogenheter och mötas av mer respekt. Där saknar oppositionen förslag, men ska vi höja resultaten och stötta de svagaste eleverna så är det läraren som ska bestämma i klassrummet.

Liberala hälsningar,

Jan Björklund

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.