Bra initiativ – men så klumpigt Tegs hälsocentral.

Det stämmer att jag för en tid sedan bytte hälsocentral efter att jag ett antal gånger upplevt att jag blev dåligt bemött på Tegs hälsocentral. När man inte mår 100% är man ju mer sårbar och känslig för hur man blir bemött. En tid efter senaste insidenten när jag åter mådde 100% gick jag tillbaka till Tegs hälsocentral och bad att få prata med ansvarig chef. Jag berättade hur jag upplevde att jag blivit bemött och hon lyssnade samt beklagande det inträffade. Jag fick känslan av att det inte var första gången hon fått liknande kritik. Jag berättade även att p g a detta hade jag bytt vhälsocentral till Citymottagningen och var mycket nöjd med deras bemötande.

Så går det ett antal månader, och under denna tid var det även en stor artikel i tidningen om hälsocentraler som förlorat många patienter, bl a Teg, vilket bara bekräftade min upplevelse och jag var inte förvånad. För ett par veckor sedan låg ett brev i brevlådan med Tegs hälsocentral som avsändare. Jag utgick ifrån att de inte uppdaterat sina adressregister och skickat information som om jag fortfarande var skriven hos dem. Jag öppnar brevet och det står: Välkommen tillbaka till oss på Tegs hälsocentral.

Bra initiativ tänkte jag, det blir intressant att se vad de lockar med. Efter andra meningen gick jag igång, och tänkte: – Hur osmart och respektlöst är inte detta, hur kan dom uttrycka sig: – Vi vet inte varför…. (man bytt hälsocentral) är man inte mer intresserad än att godta att inte veta varför? Snacka om att stoppa huvudet i sanden.

Jag blev så himla upprörd över deras klumpighet så jag kände mig tvungen att återigen besöka chefen för Tegs hälsocentral. Jag frågade henne om varför dom inte tar reda på anledningen till att de tappat så många patienter, jag föreslog henne att istället för ett allmängiltigt brev sätta sig och ringa de som bytt hälsocentral och VÅGA FRÅGA VARFÖR. Det skulle kännas mer respektfullt och de skulle få konkreta saker att jobba med. Hon höll med om att det var ett bra förslag, och förklarade att de inte är så bra på marknadsföring. Kanske dax att fundera vidare på en sådan tjänst. Jag gav henne en hel del bra idèer som jag hoppas att hon tar till sig.

VARDAGSLYCKA kan vara att säga sin mening, värna om sin rätt att bli bra bemött.

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.