Cyrene Degerlund

missat anslutningsplan

En bekant till mig köpte en resa till Thailand av SAS. En annan också bekant till mig köpte endast flygbiljett på grund av deras olika anledningar. Flyget blev inställt på hemvägen och dom kom 48 timmar senare fram till Umeå.
Då dom båda kom till Arlanda, så hade deras plan gått till Umeå.
Eftersom vi har diskuterat detta med varandra, undrade dom och jag om man har rätt till någon form av ersättning.
Vilket jag tog på mig att kolla upp och fick veta följande.

SVARET ÄR:
Efersom dom flög med EG-lufttrafikföretag (SAS) in i EU så gäller båda förordningen 261/2004 om flygpassagerares rättigheter och luftfartslagen (Montrealkonventionen).
Förordningen ger vid inställt flyg alltid rätt till assistans i form av mat och dryck i förhållande till väntetiden, hotell vid behov, två telefonsamtal/fax/epost till ankomstorten samt efter fem timmars försening möjlighet att få häva avtalet alternativ boka om biljetten eller transporteras hem med annat likvärdigt färdmedel (knappast aktuellt då det gäller hemresa från Thailand och då är troligen inte tåg eller buss likvärdegt).
Ni har även rätt till eu-robelopp enl artikel 7. Eu-robelopp utbetalas inte vid extraordinära omständigheter som flygbolaget inte kunnat förutse eller motverka.
Möjligheten till ersättning för kostnader pga det försenade flyget följer av luftfartslagen. Om förseningen beror på en extraordinär omständighet som flygbolaget inte kunnat förutse eller förhindra konsekvenserna av (t ex genom att ordna alt hemresa) så behöver flygbolaget inte betala ut skadestånd.
Det är flygbolaget som ska bevisa detta, huvudregeln är alltså att man har rätt till skadestånd. Allmänna reklamationsnämnden har bra praxis på detta på sin hemsida, www.arn.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.