Att fånga en turist.

Turismen pekas ut som en framtidsbransch i världen, Sverige, länet och inte minst kommunen. Det finns ett strategiskt val som är viktigt. Ska vi stoppa förbipasserande turister eller ska vi påverka turisterna på deras hemorter för att förlägga en semester i kommunen.

Jag tror att det är mest konstnadseffektivt att fånga en som passerar förbi. Följdfrågan blir "hur fångar man en turist?".

Många tips har dykt upp i olika sammanhang.

Gräva av E12

Sätta upp turistbyrån nära E12 i anslutning till torget.

Arrangera lokala guidade turer

GPS tipsrunda med en veckas vistelse gratis som förstapris

Och det finns säkert många fler.

Vad tror ni?

Att få en turist att stanna en natt extra skulle göra mycket.

Hur gör vi det?

Bästa förslag får lokal ära och berömmelse samt en lunch på toppen när vi ska diskutera turismen.

Robert Salomonsson Ordförande Företagarna Storuman

15 kommentarer

  1. strategen

    Klokt tänkt.
    Vet du hur det tänks kring turismen i kommunehuset?
    Vem är exempelvis turistansvarig?

  2. Lars Valler

    Skapa varumärket storuman!

    tex återkommande händelser som passerande tar del av på stora affichtavlor och passar med övernattning.

    Man kan använda mat, kultur eller upplevelser som möjliga händelser men det kräver en gemensam strategi och marknadsföring. Men vem kan tacka nej till en kväll med nyfångad öring… och möjligheten att fånga den med händerna i riggad bäck

  3. Olof Finnström

    Hej!
    Vi är några som har bidragit med ideer i ett seminarium gällande Storumans Framtid, där vi har förordat turismen i kommunen.
    Inom kort kommer den upp på en blogg!
    Hälsningar
    Olof

  4. Mr Cool

    Så här skulle jag göra till en ringa kostnad…..vid en större parkeringsplats innan Storuman skulle jag fixa en inhägnad och där skulle jag ha några hyrda renar (för att få stopp på bilisterna och barnen). När dom väl stannat skulle jag se till att det fanns glass/läsk/korv/hamburgare att köpa samt informationsblad om turismen i länet. De skulle om så önskas själva få grilla inköpta korvar etc. vid färdiga grillar och bänkar. Detta skulle ske till en ringa kostnad och sannolikt ge VINST. Men det viktigaste av allt är dock att nå ut via Internet med nyckelord som optimerar sökmotorer.

  5. Mr Cool

    Glömde nämna att detta skulle generera c:a 3-6 arbetstillfällen på plats (två skift) under sommarmånaderna. På informationsbladen skulle det sen finnas rabattkuponger hos utvalda företagare typ restaurang/bensin/livs/hotell/. Dessa skulle i sin tur som motprestation finansiera reklambladen d.v.s. flerfärgstryckningen.

    Men grundproblemet kvarstår eftersom det mesta är STÄNGT i Storuman efter kontorstid beroende på att personalkostnaderna ofta gör det olänsamt att ha öppet. Fundera varför det oftast är öppet utomlands…….

  6. Mr Cool

    Nu spinner jag vidare..den initiala investeringen i brunnsringar för grill, sittplatser, hyra av bod, hyra toaletter, sophämtning, staket, kassaregister,renkräk etc. torde ligga på 150-200.000 kr. Parasoller, kylanläggningar och stolar m.m. brukar bryggerier sponsra helt eller delvis. Företagarna får köpa andelar i investeringen och förutom egen merförsälning (mäts via kupongerna och unika artikelnummer) så får de procentuell del av ev. vinst på projektet efter säsongen. RISKEN är en regning sommar…men dagsintäkten på plats torde ligga på 2.000-10.000 per dag. Kostnad för kommunen = INGEN.

  7. Företagarna Storuman

    Svar till Mr Cool (2010-04-27 19:06)
    Hur tar vi kloka ideer och koncept från ide till genomförande?
    Kommunens stora problem är brist på riskvilliga entreprenörer som tar steget ut från ”diskussionsbunkern”.
    Hur löser vi det?
    Ideer måste finnas och diskuteras men det stora låset att dyrka upp är hur vi tar oss från ”nån borde göra ditt och datt” till ”jag/vi ska göra det här nu”.

  8. Mr Cool

    Bra fråga, det första hindret heter PENGAR och det andra heter ENGAGEMANG. Pengar skulle i detta fall lösas genom att de företagare som medelst erbjudanden/kuponger får exponera sina varor och tjänster på ”STOPPET” som vi kan kalla det skulle få bli delägare i ett AB och givetvis få del av en vinst. Att projektanställa någon bör fungera som driver verksamheten men denne behöver en MENTOR av en erfaren företagare som begriper sig på avtal och ekonomiska konsekvenser av ett beslut. Mentorn sulle få kick-back rent ekonomiskt. Men framgångsfaktorn heter VILJA och förmåga att tänka annorlunda….

  9. Mr Cool

    ….forts. Men för att detta skall fungera behövs NÄRVARO av den projektansvarige. Tyvärr så motverkar de befintliga sociala trygghetssystemen viljan att dra ett sådant här lass då A-kassa och annan ersättning ofta fyller basala behov så detta känns för många ”onödigt besvär”.

    Utan att veta så är ändå min reflektion att ”Turistbyrån” är en helt onödig inrättning för vem besöker en sådan. Ett livslångt resande gör att jag planerar mina göranden INNAN jag far iväg. En satsning på Internet (webbsida) med olika språk är långt effektivare att sälja hela regionen såväl som Storuman……

  10. Mr Cool

    ….men om nu detta är så bra så varför gör du det inte själv undrar ni säkert? Det faktum att jag inte bor i regionen och att jag har pensionerat mig tidigt gör att jag ogärna ger mig in i nya projekt eftersom jag inte behöver det rent ekonomiskt. Jag har efter hand avvecklat de projekt som börjat växa eftersom fritiden känns mer angelägen. Det jag är mest stolt över är att jag tiodubblade vinsten i en rikstäckande verksamhet och skapade över 100 nya arbetstillfällen i en stor koncern). Verksamheten växer fortfarande utan mig och det är jag mycket glad för. Ställ gärna fler frågor…..

  11. Företagarna Storuman

    Svar till Mr Cool (2010-04-28 10:26)
    Mr Cool värderar sin fritid för mycket och har inga ekonomiska incitament att engagera sig.
    Misstror inte det för en sekund.
    Det betyder att vi behöver fattigare personer som inte värderar sin fritid.
    Var kan vi hitta dessa?
    Vi borde nog helt enkelt bjuda in dom att bo gratis i vår kommun.
    Delar inte uppfattningen att pengabehovet kommer först och engagemang sedan.
    De är de genomtänkta ideerna tillsammans med drivande person(er) som är svåra att hitta.
    Hur lockar vi dessa personer till kommunen och hur ”aktiverar” vi de slumrande resurserna som gillar sin fritid?

  12. Mr Cool

    Jo, ni har hittat kärnpunkten på problemet men jag hävdar med en dåres envishet att utan pengar så blir inga ideer förverkligade hur goda dom än är. I mitt upplägg skulle företagarna dela på investeringen så den är nästintill försumbar. Den engagerade personen skulle givetvis ha provisionslön och även delägarskap. Jag skulle göra så här. Bilda bolaget med tillgängliga investerare och upprätta en affärsplan för att sedan sätta ut en annons om ett färdigt koncept. Eftersom egna investeringar krävs så sorteras drömmarna bort. Även utländska intressenter känns aktuella.

  13. Mr Cool

    Jag kommer att vara oanträffbar en tid eftersom jag idag reser till Cuba för att fiska. När jag kommer åter skall jag utveckla detta vidare. Men kärnpunkten i brist på det lokala engagemanget finner jag i min kusin som bor i Storuman och som varit arbetslös i åratal. ”Nu kanske du får flytta för att försörja dig” säger jag…”aldrig i livet” är svaret. De pengar han får i bidrag räcker till cigarretter, alkohol, skoterbensin etc. så han BEHÖVER inte engagera sig helt enkelt. Nu är han i.o.f. fel person för detta men det är mentaliteten som jag pekar på. Brist på pengar skapar viljan att arbeta

  14. Företagarna Storuman

    Svar till Mr Cool (2010-04-29 10:08)
    Hoppas fiskarna hugger friskt.
    Vem tycker du ska ta affärsrisken, dvs rigga bolaget och snurra igång det?
    I slutändan handlar det ofta om riskhantering och som med fisk hugger människor på sånt som uppfattas som riskfritt.
    Din bild av genomsnittliga Storumanbon är lite deprimerande. Men om du har rätt i den frågan så har vi ett gigantiskt problem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.