En förlorad rond för kommunen

Gårdagens beslut i Rikstrafikens styrelse kan sannolikt ses som sista spiken i kistan för fortsatt flyg på Storumans flygplats.

I media, reportage och bloggar, kan vi läsa hela skalan från "bra" till "katastrof".  Det finns argument för båda sidor som är både relevanta och riktigt bra i vissa fall.
Om man ser händelseutvecklingen ur ett annat perspektiv så skulle man kunna säga att det allvarliga är inte att flyget läggs ner.

Det riktigt allvarliga är att kommunen har förlorat slaget om bibehållen infrastruktur i kommunen. Om nu någon hävdar att kommunens konkurrenskraft ökar genom detta beslut så hoppas jag att vederbörande argumenterar väl för den åsikten.
 

Tror dessutom att den politiska ledningen är av den uppfattningen att han har gjort allt som varit möjligt för att behålla flyget.
Vilket kanske är det lika allvarligt som som det faktum att flyget försvinner.

Nu behövs en utvärdering av "slaget om flyget" för att se  vad som gick fel och hur vi kan/ska kraftsamla inför en liknande utveckling inom andra områden, för det är knappast sista gången där vi kommer att vara tvungna att "slåss" mot stat, grannakommuner  eller konkurrenter i andra former.

Robert Salomonsson Ordförande Företagarna Storuman

 

20 kommentarer

  1. Augustyn Voloshyn

    Visst är det viktigt att man gör saker på rätt sätt. Kan bara konstatera att under den förra regeringen gick det att få gehör för argumenten.
    Du vill gärna skuldbelägga de styrande i kommunen men för att citera Ingemar ”hä gå in´t förklara för dem som int begrip”. Man ville inte höra argumenten och tog därför ingen notis om dem. Frågan var för länge sedan avgjord. Att Vilhelmina har bogerligt styre, en centerpartist som kommunalråd och en partistyrelseledamot i KD i kommunledningen torde inte ha försämrat Vilhelminas chanser i upphandlingsfrågan. Enkel logik.

  2. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Jag tror helt enkelt att antalet resande med flyget från de olika destinationerna har styrt upphandlingarna!

  3. Rickard

    Eller kan det va så att stat och rikstrafik tycker att samarbete är bättre förutsättningar än att kasta skit på grannkommuner och se dom som rivaler istället för samarbetspartners??? Vad jag vet så tycker dom att samarbetet inom http://www.sodralappland är mycket bra initiativ och att blicka frammåt istället för att stå på sin sida taggtråden och kasta över skit! Men det är bara vad jag tror förstås;)

  4. Rickard

    De ä väl klart de gör he he…kastar bara tillbaka skiten där den kom ifrån från första början. Sen står jag bara och skrattar åt er dagarna i ända åt en kommun som inte ens kan hålla sams inom kommundelarna. Då förstår man att ni inte skulle kunna samarbeta med någon grannkommun heller 😉 Ju mer ni styr och ställer ju mindre vill någon samarbeta med er i framtiden. Tycker ni gräver er egen grav på något sätt och att få Storuman i dålig dager sköter politikerna där så bra själva faktiskt. Många många skrattar och pratar glatt om hur det är i storuman med politiker och allt 🙂

  5. Mr Cool

    Avvecklingen av flygtrafiken är en mycket trist historia eftersom alla orter av betydelse på denna jord har en flygplats. Det är negativt för kommunen, dess invånare samt regionens företagare som tveklöst drabbas av detta. Sant är dock att problemet aldrig uppstått om antalet passagerare varit högre och dragkampen om dessa i regionen varit förödande. MEN allt kan förändras och ökad turism och mer företagande kan snabbt ändra denna situation. Tågtrafiken kommer ALDRIG att kunna ersätta flyget och få vågar visa en trovärdig ekonomisk kalkyl. Miljöflum och stalinism sätter skygglappar.

  6. Företagarna Storuman

    Svar till Mr Cool (2010-07-01 13:38)
    mr Cool har en poäng i sitt resonemang. Men det jag tycker att man missar i debatten är att vi i kommunen inte har lyckats försvara och motivera en fortsatt flygtrafik på Gunnarns flygfält. Vi har inte lyckats göra flygplatsen ”oumbärlig” för regionen, och det är det stora misslyckandet.
    Aktörerna, exempelvis partierna näringslivsorganisationerna och andra intressegrupper har inte kunnat enas om en räddningsstrategi för flyget, och det är tråkigt att inse.

  7. Erold

    Anders…Det var äntligen ett steg på den sunda vägen,men nu är det upp till oss i storumans kommun att förstå hur värdefullt vårat redan färdiga flygfält ter sig i inlandsflygets destinationsfråga.
    Det är pga detta resonemang som vissa av oss politiker i Storuman kämpat vidare i denna snedvridna flygfråga,för vi har förstått vad denna flygplats egentligen är värd för kommunens framtid,så vi får råd med att ta hand om skolor,äldreomsorg och arbetstillfällen..
    Då nu omlastningscentralen har fått klartecken ,så fattas bara infrastruktursatsningarna på järnväg och flyg i Storumanområdet.

  8. Erold

    Dessutom har EU prioriterat satsningarna inom infrastrukturen i den ”bottniska korridoren”,och Storuman har en viktig betydelse i denna satsning ,då nu EU är intresserade av att sammanbinda andra och tredjepartsländer i norden.
    Tänk om järnvägsförbindelsen gick från Ryssland-Finland över bro i Umeå och via Storuman byggdes järnväg över till Norge så att Östersjön fick en avlastning av den miljöförgiftning som skett de senaste åren i havet.
    Föroreningarna skulle minska drastiskt i Östersjöområdet pga den isfria hamnen i Norge..
    Läs gärna det senaste Eu brevet från North Sweden om Bottniska Korr

  9. Anders

    Erold.
    Visst är det så – ett steg i rätt riktning. Men faktum kvarstår dock. Rikstrafiken har sagt att Storuman inte ska trafikeras i upphandlingen. Samtidigt blir jag inte riktigt klok på beslutet… Man är, om ekonomisk möjlighet ges, villiga att satsa 3 miljoner på anslutningsbussar.

    Men det är glädjande att rikstrafiken nu tittar på allvar på Storumans Flygplats som inlandets kommunikationsnav. I sin utredning säger man visserligen att dorotea och åsele hamnar lite i skymundan, men att det i framtiden sannorlikt inte kan satsas på flygplatser i den omfattning som det idag görs i inlandet

  10. Anders

    Så här skriver Rikstrafiken i sin utredning…
    ”Rikstrafiken har utöver sedvanlig tillgänglighetsanalys låtit göra analyser där Storuman valts som ensam upphandlad flygplats i Västerbottens inland (bortsett från Hemavan). En analys av tillgängligheten för Lycksele och Vilhelmina kommun visar att det skulle behövas en bättre anpassad och utvidgad flygtidtabell från Storuman/Gunnarns flygplats för att i så fall passa de nya förutsättningarna.”
    fortsättning följer…

  11. Anders

    Vidare skriver Rikstrafiken…
    ”Att samla all upphandlad flygtrafik i södra Lappland (bortsett från Hemavan) till Storuman/Gunnarn flygplats skulle kunna ge Rikstrafiken ett större ekonomiskt handlingsutrymme och därmed öka möjligheterna till att kunna erbjuda bättre flygtidtabeller och/eller snabbare flygplan.

    Denna fördjupade analys av tillgängligheten för Storumans kommun
    ställer inte kommunerna med avtalad flygtrafik mot varandra utan skall ses som ett komplement och ett bidrag till en mer diversifierad
    diskussion.”

  12. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Kan man inte se det som en uppmaning från Rikstrafiken till inlandskommunerna i Södra Lappland att börja samarbeta kring flyget, och ta fram den bästa ekonomin, de bästa möjligheterna? Det gynnar oss alla.

  13. Anders

    Absolut Marianne!
    Men var Flygplatsen hamnar kommer kommunerna att slåss om. Det vore naturligtvis önskvärt att en myndighet gick in och slog fast var inlandets stora flygplats ska ligga.

    Håll med om att det känns onödigt att bygga en ny flygplats för 250 miljoner för att få samma kapacitet som Gunnarn. Dessa pengar skulle säkerligen kunna göra nytta i annan infrastruktur.

    Den stora frågan tycker jag är:
    – Hur ska Storuman orka hålla liv (sparlåga) på sin flygplats tills dess att det är klarlagt var den stora Flygplatsen ska ligga? För visst måste Storuman vara med och visa att man vill?

  14. Rickard

    Men jag undrar fortfarande…När destination södra lappland redan påbörjat sitt projekt, varför skulle dom då va intresserad av att samarbeta med Storuman som faktiskt INTE VILL samarbeta? Är det så svårt att förstå då? Innan det är bestämt var den ska ligga så har redan DSL en egen landningsbana med nödvändig och än mer tillräcklig kapacitet! OCH dom samarbetar mellan 4 kommuner! Det är redan påbörjat sedan ett bra tag tillbaka ju! Det är just Storuman som vill hålla sig utanför och då måste dom få göra så och försöka på egen han. Ingen kommer krypa till dom, dom får krypa till dom som finns!

  15. Stefan

    Det är väl på sin plats att fråga politiken varför man inte ville ingå i destination södra lappland, om man nu verkligen har blivit tillfrågade.

  16. Rickard

    Ja inte är det pga Vilhelmina, dorotea eller åsele det inte samarbetas med storuman! Dom har fått frågan men sagt nej till detta. Vad tanken bakom det dumma beslutet är vet jag dock inte. Men dom kommunerna tillsammans med strömsund står ju inte och bara väntar utan vill ju köra på och utveckla regionen och turismen tillsammans. Detta för att alla har väl olika saker att komma med för turismen och då är det lite lättare att göra paket osv.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.