Vi bygger Sverige starkare

Sammanfattning om infrastrukturpropositionen  

Vi kristdemokrater bygger vårt hem Sverige och som ett led i detta har Tidö-partierna idag presenterat infrastrukturpropositionen ”Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera”. I decennier har underhållet av våra vägar och järnvägar nedprioriterats och svenska folket har fått stå för notan. Resultatet ser vi i dag – försenade tåg och potthål i Sveriges vägar. Dessa brister drabbar vanliga resenärer och företag. Regeringen arbetar för att du ska kunna lita på att leveranserna kommer fram som de ska och att tågen går i tid. Du ska kunna lita på Sverige. 

Satsningar i infraproppen

  • Historiska infrastruktursatsningar i modern tid: Den 12-åriga infrastrukturramen ökar med drygt 200 miljarder, till totalt 1171 miljarder kr, i infrapropositionen.
  • Underhåll, underhåll och underhåll: 210 samt 354 miljarder föreslås gå till befintlig järnväg och väg och 607 miljarder till utveckling av infrastruktur i infrastrukturramen.
  • Nya finansieringsformer ska prövas: Regeringen vill utöver anslag och avgifter aktivt pröva möjligheten till alternativ finansiering för objekt. Vi vill pröva förutsättningarna för utbyggnad av Malmbanan och med medverkan från privata aktörer. Vi vill utreda genomförande och finansiering av Östlig förbindelse.
  • Mer pengar – och mer för pengarna: Alltför många projekt har fördyrats. Det behövs en kraftsamling för bättre kostnadskontroll.
  • Förvaltningskostnader: För att förbättra kostnadskontrollen är det viktigt med en ändamålsenlig finansiell styrning och budgetdisciplin. För ökad transparens och budgetdisciplin omfördelas medel för Trafikverkets förvaltningskostnader från berörda sakanslag till myndigheternas förvaltningsanslag. Förslaget innebär att 59 miljarder kronor som i tidigare infrastrukturproposition har ingått i den totala ekonomiska ramen fortsättningsvis kommer att hanteras Trafikverkets förvaltningsanslag i enlighet med den budgetdisciplin som råder för statsförvaltningen som helhet.
  • Modernisera järnvägens signalsystem: För att järnvägen ska vara ett hållbart och konkurrenskraftigt transportmedel måste systemet inte bara underhållas och vidmakthållas utan också moderniseras, digitaliseras och standardiseras. Vi bedömer att takten måste öka när det gäller införandet av det nya signalsystemet ERTMS. Samarbetspartiernas mål är därför att ERTMS ska införas i hela svenska järnvägssystemet till år 2042.

Fakta

Statens planering av transportinfrastrukturen styrs genom långsiktiga nationella planer som beslutas av regeringen. Planerna är 12-åriga och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod. Regeringen avser att lämna en infrastrukturproposition till riksdagen i oktober 2024. När den beslutats i riksdagen kan regeringen fortsätta processen med att ta fram och besluta om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för 2026—2037. 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.