Arvid Lundberg MP hotar: ändras beslut socialtjänsten tagit så hamnar barn i klorna på barnpornografi-misstänkta! Detta är Trump-argument.

”If you’re going to kick authority in the teeth,
you might as well use both feet”. Keith Richards

Försvara yttrande- och tryckfriheten
____________________

 

Ingress
Den 26 augusti år diskuterade Umeå kommunfullmäktige återigen sitt beslut om att genomföra en oberoende granskning av hur socialtjänsten handlägger ärenden om umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn – i samband med att barn omhändertas för vård enligt LVU (lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga). Beslutet om en oberoende granskning av denna form av myndighetsutövning från socialtjänstens tjänstemän (som givetvis kan vara kvinnor) och politikerna i Individ- och familjenämnden (IFN) antogs av kommunfullmäktige den 25 september i fjol – alltså för snart ett år sedan.

Men sedan dess har ingenting hänt. Att ingenting har hänt beror främst på det kompakta motstånd som finns. Dels bland vissa höga chefer inom socialtjänsten. Dels bland vissa politiker med toppositioner. Exempel på sådana politiker är ordföranden i Individ- och familjenämnden (IFN) Andreas Lundgren (S) och vice ordförande (IFN) Hanna Lundin Jernberg (L). Men det finns även andra politiker. En som särskilt utmärkte sig både för bristande logik och låga slag på det senaste fullmäktigemötet var Arvid Lundberg (Miljöpartiet). Vi ska återkomma till Arvid Lundbergs bristande logik och låga slag. Men först lite bakgrund.

 

Del I
Lite bakgrund. Dagen efter beslutet i kommunfullmäktige ifjol, om att det skulle genomföras en oberoende granskning av hur socialtjänsten handlägger ärenden rörande umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn, skrev jag ett blogginlägg. Rubriken löd så här: ”Socialtjänstens handläggning av umgängesbegränsningar ska utredas av en oberoende instans. Men beslutet kommer att motarbetas”.

Varför var jag så säker på att beslutet skulle komma att motarbetas?

Därför att chefernas kampanj mot beslutet om en oberoende granskning hade inletts redan innan frågan togs upp i fullmäktige! Och det i stor stil. Först hade förslaget om en oberoende granskning nämligen behandlats av politikerna i Individ- och familjenämnden (IFN). Till detta möte hade cheferna i socialtjänsten mobiliserat ”sitt” folk. Sammanlagt var hela 32 personer närvarande på mötet med IFN. Detta är anmärkningsvärt. Låt oss titta på vilka som var närvarande:
– först alla elva politiker med rösträtt,
– sedan fem politiker utan rösträtt,
– slutligen hela 16 tjänstemän från socialtjänsten – de högsta cheferna kompletterade av pålitliga tjänstemän. Återigen: Det brukar inte vara hela 16 tjänstemän närvarande på  IFN-möten.

Mobiliseringen från chefshåll hade alltså varit omfattande. Därmed blev även pressen på politikerna i IFN omfattande. Eller hård. Och detta var naturligtvis hela meningen med att dra samman hela 16 tjänstemän till ett möte med politikerna i IFN. Resultatet på IFN-mötet blev också helt i chefernas smak. Alla politiker som hade rösträtt (alla elva) röstade emot att det skulle genomföras en oberoende granskning av hur socialtjänsten handlägger ärenden om umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn.

Att det fanns ett kompakt motstånd mot en oberoende granskning var alltså ingen hemlighet då frågan kom upp i Umeå kommuns högsta beslutande organ – kommunfullmäktige. Motståndarna hade (utom i något enstaka och hedervärt fall) ingen anledning att ändra uppfattning. Det var därför jag var så säker på att beslutet om en oberoende granskning skulle komma att motarbetas. Både från chefshåll och från vissa politiker – främst från politiker inom IFN.

 

Del II
Mer bakgrund. Denna mobilisering från chefshåll är inte det enda exemplet på det kompakta motstånd som finns mot en oberoende granskning av den myndighetsutövning som cheferna inom socialtjänst och politiker inom IFN ansvarar för. Redan 2021 hade politikerna i IFN vägrat att efterfölja en rekommendation riktad till dem från åtta av kommunfullmäktiges gruppledare – i praktiken från åtta av partierna i fullmäktige. Rekommendationen gick även denna gång ut på att det skulle genomföras en oberoende granskning av socialtjänstens verksamhet.

I min föregående blogg (från 29 augusti i år) går jag igenom hur ledande politiker inom IFN och chefer inom socialtjänsten, under åratal och gång på gång, visat sig vara rabiata motståndare inte endast till a) oberoende granskningar utan även mot b) domstolar som underkänner deras beslut.

Därför påminde jag i mitt förra blogginlägg hur vice-ordföranden inom IFN – Hanna Lundin Jernberg (L) – hade det sällsynt dåliga omdömet att uppmana socialtjänsten i Sveriges 290 kommuner till domstolstrots. Detta om högre instanser (domstolar) skulle ha mage att riva upp myndighetsbeslut som chefer inom socialtjänsterna och politiker inom socialnämnderna har fattat. Så agerar en fullfjädrad rättshaverist – med makt. Hon gör sig faktiskt till förespråkare för ren laglöshet.

 

Del III
Det är mot dessa bakgrundsbeskrivningar som Arvid Lundbergs inlägg på fullmäktige bör bedömas. Först kritiserade Arvid Lundberg Arbetarpartiets interpellation med följande ord: ”Jag tycker också att den här interpellationen andas en misstänksamhet mot socialtjänsten”. Svar: Är detta konstigt med tanke på det kompakta motståndet åtminstone sedan 2021?

Arvid Lundberg fortsatte sedan (citat): ”Det tas upp det här att det finns en ovilja till extern granskning och jag kan också förstå att det gör det faktiskt”. Arvid Lundgren säger sig alltså ”förstå” att det finns en ovilja hos cheferna inom socialtjänsten, och bland vissa av toppolitikerna inom IFN, att utsättas för en extern granskning.

Vi måste titta lite närmare på logiken i Arvid Lundberg förstående inlägg. Han kan nämligen mena två saker:
– antingen menar han att socialtjänsten inte alls ska granskas. Om så är fallet innebär detta att ytterligare en politiker i fullmäktige förespråkar laglöshet (minns Hanna Lundin Jernberg),
– eller så menar han att granskningar är OK – bara inte oberoende granskningar. Innebörden är att Arvid Lundberg stödjer kravet på en granskning – fast då måste de granskade – de som har makt – kunna styra resultatet av granskningen. Om detta är fallet håller även Arvid Lundgren på att kvalificera sig till titeln ”rättshaverist – med makt”.

Arvid Lundberg är oss svaret skyldig. Är det Lundgrens uppfattning att socialtjänstens och IFN:s myndighetsbeslut inte alls ska granskas? Eller är det Lundgrens uppfattning att de som blir granskade – chefer och toppolitiker – ska kunna styra de som granskar dem?

Arvid Lundberg måste svara.

 

Del IV
Arvid Lundgren stod även för det absoluta bottennappet på fullmäktige i augusti. Han försökte använda exemplet Älvsbyn mot oss som vill ha en oberoende granskning. Det exemplen Älvsbyn och Gällivare visar är att det går att göra oberoende granskningar.
Sedan är det en helt annan sak att det skedde vad som måste betecknas som en tragedi i Älvsbyn. Där hade först socialtjänsten beslutat att omhänderta tre barn. En nämndspolitiker rev sedan upp detta beslut – mot bakgrund av det material som då fanns att tillgå (och som socialtjänsten tagit fram). Sedan barnen återbördats till de biologiska föräldrarna kom den biologiske fadern att anklagas för grovt barnpornografibrott.Det är här som Arvid Lundberg gör sitt stora bottennapp. Han antyder oblygt att då socialtjänstens beslut att omhänderta barn rivs upp kommer barn att skickas till biologiska föräldrar som sysslar med barnpornografi.

Fy fan, Arvid Lundberg!

Då barnen ursprungligen omhändertogs från de biologiska föräldrarna fanns det inget om barnpornografibrott i socialtjänstens underlag. Då den politiske nämndsordföranden sedan rev upp socialtjänstens beslut hade denne, naturligtvis, inte heller kännedom om någon sådan brottsmisstanke. Arvid Lundgren presenterar sig som ”forskare”. Det vore önskvärt att Arvid Lundberg tagit med sig något av den metodologi som forskare förutsätts använda sig av till de politiska debatter han deltar i. Detta istället för kvacksalveri. Eller Voo Doo – svart Voo Doo.

Problemet, som jag uppfattat det, i Älvsbyn var att kommunikationen brast mellan polisen och socialtjänsten. Detta kom sedan att närmast krossa den nämndsordförande som agerade på det underlag som socialtjänsten tagit fram – och i vilket några misstankar om barnpornografi inte ingick.

Att försöka vända denna typ av misstag, i kommunikation mellan socialtjänst och polis, mot oss som vill se en oberoende granskning här i Umeå är lågt. Ofattbart lågt.

 

Del V
Arvid Lundberg förtjänar ytterligare ett par kapitel. Vad var det som var utgångspunkten för beslutet på fullmäktige den 25 september ifjol? Jo, att genomföra en oberoende granskning av hur socialtjänsten handlägger ärenden om umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn – i samband med att barn omhändertas för vård enligt LVU.
Och vad var syftet med C-motionen och fullmäktiges beslut?
Andemeningen var följande: att barnets bästa tillgodoses i socialtjänstens utredningar, att dessa utredningar är adekvata i förhållande till omständigheterna i enskilda fall, att de formella kraven uppfylls när det gäller socialtjänstens utredningar, att utifrån utredningen ta fram förslag på vad som bör förbättras när det gäller socialtjänstens handläggning av denna typ av ärenden.
Till detta lades en extra markering i form av en ytterligare att-sats rörande sekretess.

Alla röstar för utom IFN:s ordförande Andreas Lundgren. Om Arvid Lundberg var närvarande den 25 september 2023 röstade även han för detta beslut.

 

Del VI
Arvid Lundberg bör snarast läsa vad Förvaltningsrätten skrev i sin DOM.

Varifrån kom helt plötsligt Förvaltningsrätten? Denna domstol inträdde i handlingen på grund av att fullmäktiges beslut i 25 september ifjol om en oberoende granskning överklagades – redan efter några veckor. Det är min uppfattning att denna överklagan ”inspirerades” av det kompakta motståndet hos vissa högre chefer inom socialtjänsten och toppolitiker inom IFN. Denna överklagan blev sedan ett (dåligt) argument för att stanna upp det förarbete som krävs för att göra en oberoende granskning.

Men överklagan av kommunfullmäktiges beslut avvisades av Förvaltningsrätten i ett domslut avkunnat den 10 april i år. Rätten ansåg inte att fullmäktiges beslut om en extern, eller oberoende, granskning av hur socialtjänsten handlägger ärenden om umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn var olaglig.

Förvaltningsrätten skriver bland annat följande på sid 6 i domslutet: ”… Nämnder får, enligt 7§, inte utöva i lag eller annan författning föreskriven tillsyn över sådan verksamhet som nämnden själv bedriver …” .

Detta betyder bl a att IFN inte får utöva tillsyn över sin egen verksamhet – åtminstone inte när det gäller den i detta fall aktuella formen av myndighetsutövning.

På samma sida fortsätter Förvaltningsrätten sitt resonemang ”… Att verksamheten omfattas av IVO:s och JO:s tillsyn innebär enligt förvaltningsrätten inte att granskning av kvaliteten i verksamheten är en angelägenhet som enbart staten ska ha hand om. Inte heller individ- och familjenämndens eget ansvar eller revisorernas granskningsmöjlighet medför enligt förvaltningsrätten att fullmäktige saknar rätt att fatta det överklagade beslutet. [….]. Överklagandet ska därför avslås.”

Innebörden av dessa resonemang, och domslut, från Förvaltningsrätten innebär att dörren åter står öppen för att förverkliga fullmäktiges beslut från den 25 september i fjol. Det är alltså fritt fram för en oberoende granskning. I sann demokratisk anda. Förvaltningsrätten förstod, till skillnad från Arvid Lundberg, att det är kvaliteten som ska prövas – i syfte att förbättra framtida beslut. Hur kunde Arvid Lundberg dra in det som hänt i Älvsbyn? Återigen: Fy fan!

 

Avrundning
Tyvärr har beslutet från den 25 september i fjol ”saboterats” systematiskt. Låt oss titta på en tidsaxel:
* Den 25 september 2023 beslutar fullmäktige om en oberoende granskning av hur socialtjänsten handlägger ärenden om umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn – i samband med att barn omhändertas för vård enligt LVU,
* Redan en bit in i oktober samma år, alltså bara efter några veckor, överklagas fullmäktiges beslut,
* Överklagan avslås den 10 april 2024. Detta innebär en tidsvinst för motståndarna till en oberoende granskning på nästan 7 månader (september till april),
* Dagens datum är den 10 september. Inget har hänt med den oberoende granskningen sedan i september ifjol. Tidsvinsten för motståndarna är nu nästan ett helt år!

Sammanfattning: Detta beteende är typiskt för rättshaverister med makt – de försöker nöta ned sina motståndare genom att dra ut på tiden i det oändliga när det gäller beslut som de uppfattar som hotfulla. Makthavarna i form av chefer och toppolitiker går före – de utgör goda exempel – när det gäller att skapa ett laglöst samhälle. Där den starke kör över den svage.

 

Till sist: Arbetarpartiets dubbla målsättningar
För Arbetarpartiet handlar detta numera om två avgörande målsättningar. För oss är det fortfarande lika viktigt att få tillstånd en oberoende granskning av hur socialtjänsten handlägger umgängesbegränsningar. Men det kompakta motståndet har även ställt en annan fråga på dagordningen. Vem är det som bestämmer i Umeå kommun?

a) Är det kommunens högsta beslutande organ – kommunfullmäktiges 65 folkvalda ledamöter?
b) Är det cheferna inom socialtjänsten, dolda bakom rädda IFN-politiker, som bestämmer?

Det har snart gått ett helt år sedan fullmäktige beslutade – med 64 Ja-röster och 1 Nedlagd – att det skulle genomföras en oberoende granskning av hur socialtjänsten handlägger umgängesbegränsningar mellan föräldrar och barn – i samband med att barn omhändertas för vård enligt LVU.

Ingenting har hänt. Ingenting tyder på att det är kommunfullmäktiges 65 folkvalda ledamöter som bestämmer. Allt tyder på att det är cheferna inom socialtjänsten, dolda bakom rädda IFN-politiker, som bestämmer.

Demokratin och Cheferna = 0 – 1.  

Arbetarpartiets andra mål är att vända på dessa siffror. Om detta kräver att vissa chefer måste omplaceras – eller avskedas – då kommer vi att kämpa för detta. För det ska vara fullmäktige som bestämmer – inte rabiata chefer dolda bakom rädda IFN-politiker.

22 kommentarer

  1. Tomas

    Jag roade mig nyss med att kolla protokollet från kommunfullmäktigemötet den 25 september 2023.

    Det visade sig att Arvid Lundberg (MP) var närvarande. Och röstade för en oberoende granskning.

    Men knappt ett år senare har han alltså skaffat sig uppfattningen att en oberoende granskning innebär en ökad risk att barn utsätts för barnpornografibrott…

  2. Messerschmitt

    Trump sa i nattens debatt att de som försvarar rätten till abort vill döda nyfödda barn. Är han inspirerad av Arvid Lundberg mån tro?

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Messerschmitt 11/9-24
      Först vill jag säga att det känns lite speciellt att kombinera flygplan (Messerschmitt) och USA just denna dag ”nine eleven”. Men den politiska kampen tar aldrig semester. Som svar på din fråga tror jag inte att det är Trump som är inspirerad av Arvid Lundberg. Däremot kan ju inspirationen ha gått den andra vägen …

  3. Graccus

    Poängen med en oberoende granskning är ju att fånga upp sådana brister som att socialtjänsten och polisen kan göra missar i kommunikationen som leder till undermåliga beslut – innan de händer.

  4. Britta

    Tack för att ni står upp för barnen ❤️
    Älvsby socialtjänst undanhöll allvarlig pornografi brott tills de inte längre kunde göra det och det är allvarligt att konstruera ett skäl för att dölja det verkliga skälet, som är ett skäl. Jättekonstigt 🤔

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Britta 12/9-24
      Tack för dina fina ord till oss. Jag undrar en sak: kan du bevisa att Älvsby socialtjänst undanhöll allvarliga brott när det gäller barnpornografi under en period – exempelvis genom att ange en källa? Du ska i så fall inte skriva ut denna källa här utan kontakta mig och berätta från vilken källa uppgiften kommer. Och samtidigt skydda denna källa.

  5. Helene

    Det är en väldigt ful och förvrängd bild som Arvid. L mf försöker förmedla. Deras ovilja till en oberoende granskning är minst sagt vidrig.
    En oberoende granskning av hur soc handlägger ärenden ang umgängesbegränsningar vid LVU. Innebär inte att alla barn ska hem till sina föräldrar. Barn har rätt att ha kontakt med båda sina föräldrar. Soc får helt enkelt inte begränsa kontakt godtyckligt utan saklig grund. Med saklig grund menar jag att det måste finnas objektiva sakliga bedömningar och inte ”en känsla av” eller ”socialtjänsten tror att” eller som i vissa fall inget beslut alls om umgängesbegränsning, med andra ord finns det inget beslut så har föräldrarna inget att godta eller överklaga….. Vidrigt av Arvid.L att dra in ärendet i Älvsbyn. Fy fan säger jag med.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Helene 15/9-2024
      Du sätter fingret på den ömma, jag menar avgörande OCH ömma, punkten. Jag citerar dig: ”En oberoende granskning av hur soc handlägger ärenden ang umgängesbegränsningar vid LVU. Innebär inte att alla barn ska hem till sina föräldrar.” Det ska finnas en saklig grund. Och det är bland annat detta som vi som fortfarande stöder beslutet som fullmäktige fattade för snart ett år sedan vill få garantier för.
      OCH ja, fy fan för Arvid Lundberg metod att medvetet antyda att folk som vill ha en oberoende granskning vill skicka hem barn till föräldrar som är misstänkta för grovt barnpornografibrott.

  6. Frank Pettersson

    Om dessa högavlönade politiker och tjänstemän: jag undrar hur de kan se sig själva i spegeln. Det är så uppenbart att deras motstånd mot en oberoende utredning handlar om prestige. De kan inte erkänna att de har fel, oavsett vad det får för konsekvenser för andra. Och de av dem som vacklar vågar inte ta strid. De kanske skäms – men de ”kommer över det” då de ser sin lönecheck.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Frank Pettersson 15/9-24
      Kollegialiteten gott avlönade politiker emellan BIDRAR till att de inte kan kritisera andra – på allvar – och därför så vacklar även de politiker som inser att det är KOMMUNFULLMÄKTIGE som ska bestämma. Inte rabiata chefer som gömmer sig bakom skrämda politiker i Individ- och familjenämnden (IFN).

  7. Adde

    1 år har gått sedan beslut togs i KF.
    Det är övertydligt vilka det är som bestämmer när det kommer till socialtjänsten och IFN, det återstår att se om kommunfullmäktiges beslut genomförs. Alltså om KF bestämmer i Umeå eller inte….
    Nu är det väl ändå ganska solklart för de flesta att det är en grupp individer som gör allt i sin makt för att INTE det ska göras en oberoende granskning av delar av socialtjänstens handläggning.
    LVU är ett av de mest ingripande åtgärder man kan göra. Det är i många fall fruktansvärt för alla inblandade vid tvångsomhändertagande, barn, syskon och föräldrar. Det MÅSTE gå rätt till. Det måste vara rättssäkra utredningar. Det många tycks glömma är att det finns även en massa syskon som inte får ha kontakt med varandra pga dessa umgängesbegränsningar. Tänk att som barn slitas från dina föräldrar och syskon sen placerad på ett helt okänt ställe och dessutom förvägras all kontakt med familjen. Syskon glöms ofta bort i debatten. Att som Arvid Lundberg gör börja dra in grova barnpornografibrott och ärenden i en helt annan kommun (som han dessutom inte verkar särskilt insatt i) är absurt och visar på mycket dåligt omdöme! Usch lågvattenmärke
    Demokratin – och Cheferna 0 – 1 skrämmande!
    Så ska vi inte ha det i Umeå!

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Adde 15/9-24
      Det har mycket riktigt snart gått ett (1) år utan att något har hänt. Som du skriver: det är många som berörs av ett omhändertagande och umgängesbegränsningar enligt LVU. Rättssäkerheten är A och O. Att i detta läge, i desperation, argumentera som Arvid Lundberg gör är mycket riktigt ett lågvattenmärke.
      Och det tål att säga MÅNGA gånger – speciellt till någon som presenterar sig som FORSKARE.

  8. Cornelia

    Helt riktigt att ni kräver att vissa chefer måste omplaceras – eller avskedas. Vi måste kämpa tillsammans för det. Det SKA vara fullmäktige som bestämmer – inte rabiata chefer dolda bakom rädda IFN-politiker!
    Jag är med er! Vi få inte ge vika i denna så viktiga fråga. Som nu inte ”bara” handlar om att en oberoende granskning ska ske. Som du säger, nu handlar det om så mycket mer!

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Cornelia 15/9-24
      Tyvärr har cheferna visat – under flera år – att de inte är villiga att ta reson. Därför måste de antingen omplacerad – eller helt enkelt omplaceras. MEN för att göra detta krävs politiker som inte är BOKSTAVLIGEN rädda för cheferma inom socialtjänsten.

  9. Marie

    Att det börjar bli mer och mer misstänksamhet mot socialtjänsten är inte så konstigt med tanke på hur de agerar tex så fort det talas om granskning. Denne Arvid Lundberg framstod som att han inte vill ha oberoende granskningar men däremot verkar han för att myndigheter ska granska sig själva.
    Sen att han och Hanna som är politiker i fullmäktige förespråkar laglöshet borde inte tolereras överhuvudtaget. De ska följa lagen, beslut tagna i domstol och inte gå emot demokratiskt tagna beslut i KF, punkt slut.

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Marie 15/9-24
      Jag citerar även dig: ”De ska följa lagen, beslut tagna i domstol och inte gå emot demokratiskt tagna beslut i KF, punkt slut.”

  10. Millan

    Jag har svårt att förstå varför dom är så vansinnigt emot att det ska gå rätt till i dessa ärenden. Dom borde välkomna en granskning. Det borde vara i deras främsta intresse att deras arbete ska vara o bli så bra som möjligt. Främst för barnens skull men även för resten av familjerna. Men nej, det stinker prestige o faktiskt så börjar det bli mer och mer misstänksamt om de har något att dölja. Annars varför är dom så jäkla rädda för en oberoende granskning.

  11. Bamsepojken

    FY FAN -FY FAN gånger 1000! Jag skäms så ini bomben(milt uttryckt) att bo i denna korrupta
    Umeå Kommun då hela min familj varit drabbade ända sen 2016! Trots Polisanmälningar av vår jurist som ordagrant betonade att han kommer att stämma skiten av UK !men åklagaren lade ner ärendet?? Förvånad? inte ett piss! Kollegialiteten-Maktbegäret-Korruptionen härskar! IVO anmälningar – JO anmälningar är och förblir tandlösa! Har idag kontaktat min mäklarkompis för att flytta till Vilhelmina och sälja min bostadsrätt på Umedalen som så vackert heter Glädjens Gränd. Jo, pyttsan…
    Och än en gång – hur skulle det sett ut inom UK om inte Arbetarpartiet oförtrutet drivit våran talan???!!!

    • Jan Hägglund (inläggsförfattare)

      Svar till Bamsepojken 16/9-24
      Vi i AP gör så gott som vi kan. Tyvärr blir det svårt att driva kravet på en oberoende granskning av socialtjänsten om partier – som tidigare varit FÖR en sådan granskning – ändrar sig. Arvid Lundberg MP röstade för en oberoende granskning den 25 september ifjol. Men den 26 augusti i år talade denne forskare, med mycket ”låga” argument som motiv, emot. Jag tror emellertid att det enda sättet att reformera socialtjänsten och ledningen inom Individ- och familjenämnden (IFN) är att kämpa för, och erhålla, en stabil politisk majoritet för en förändring. Och detta tar, tyvärr, tid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.