Blashyrkh Recensioner: Thornium | The Howl

Skiva: Fides Luciferius
Genre: Black Metal
Utgivningsår: 2010
Bolag: Soulseller Records
Låtar: 10 | Speltid: 58,36 min
BETYG:  9 / 10

Jag nämnde redan tidigare förra året då jag recenserade THORNIUM’s uppträdande på FORLORN FEST här i Umeå att detta är jävligt bra. Jag får tacka Thyph för att han skickade upp ett exemplar av plattan, nu har jag kunnat spisa alstret för fulla muggar i hushällets samtliga musikapparater.

Nu över till själva recensionen av föremålet i fråga.
Det var en lång tystnad från Mölndalsbaserade THORNIUM mellan debuten "Dominions of the Eclipse" (1995) och 2009-års comeback "Mushroom Clouds and Dusk", men något mer tänker jag inte gå in på detta, vill ni veta mer kan ni googla er fram. "Dominions of the Eclipse" (1995) var en skiva som spisades mycket i pojkrummet kring dess release och jag tycker faktiskt att den än idag håller en viss charm, musikaliskt är den dock ljusår ifrån 2010-års "Fides Luciderius". THORNIUM anno 2010 är ett mycket mer finslipat maskineri och bjuder på black metal i en av de formerna jag gillar bäst, det är rått men även samtidigt välproducerat, men utan att musiken för dens skull tappar någon själ. Musiken låter ’00-tal men har en kärna i ’90-talets black, det bjuds på både rens och melodier tidsvis. IMMORTAL jämförelserna är svåra att undvika, fast detta mest p.g.a Thyph’s Abbath liknande stämma och frasering. Det här är helt enkelt bra jävla black och trots skivans långa speltid, på nästan en timma, så blir jag aldrig uttråkad utan längtar snarare bara efter en ny platta av samma kaliber.

Artist: The Howl
Skiva: Skins of Our Backs
Genre: Death/Thrash Metal
Utgivningsår: 2010
Bolag: Självsläpp
Låtar:11 | Speltid: 27,50 min
BETYG: 6,5 / 10

Jag brukar i de städer som har en lokal skivbutik kolla mig för ifall de har någon avdelning för lokalproducerad musik och under en snabbvisit till Tornio/Finland med målet att affischera för årets House of Metal festival nappade jag åt mig ett exemplar av Torniobaserade THE HOWL’s självfinansierade debut platta, "Skins of Our Backs" CD 2010. Rent designmässigt så är plattan en läckerbit för att vara självfinansierad, men nu är ju detta inte en modeblogg så låt oss gå rakt på musiken istället.

Inledande spåren "As above…" och "…So below" drar igång plattan på ett jävligt bra sätt, THE HOWL’s sound påminner om någon slags MACHINE HEAD/GOREFEST/SATYRICON hybrid, thrashig döds med rock’n’roll attityd och det gillas starkt, jag skulle kunna dra paraleller till lokala LESRA’s gamla sound samt PLECTOR, men THE HOWL har mer spår av rock’n’roll i sin musik jämfört med dessa lokala akter. Jag måste tyvärr säga att "Skins of Our Backs" stagnerar en aning efter de 4 första spåren för att plocka upp sig igen mot det absoluta slutet, låtarna vill inte riktigt fastna eller sätta, kanske p.g.a att skivan känns lite spretig genremässigt. Om THE HOWL skulle ha mer material i stuk med de två inledande spåren så tror jag nog inte det skulle dröja länge innan ett bolag snappar upp dessa gossar (därmed inte heller sagt att de inte kan få napp med detta släpp), men just nu känns tyvärr plattan i sin helhet aningen för spretig i sin struktur. Jag kan höra att THE HOWL vill väl, men ojämnheterna i stuket och stilen på låtarna drar tyvärr ner helhetsbetyget för min del.

THE HOWL – "As Above…, …..So Below" Live at The Blues Station, Tornio, 2010