Fred mellan Umeå och Skellefteå

 

”Om du nu blir invald i riksdagen. Vilket projekt kommer Du då att stödja. Norrbotniabanan eller Kvarkenbron?” Den frågan får jag då och då, i lite olika tappning.
 
Bakom den verkar ligga en föreställning om en evig vendetta mellan Umeå och Skellefteå. Att jag som Skelleftebo bara skulle slåss för järnvägen och strunta i behovet av en fungerande öst-västlig förbindelse mot Finland.
– För mig handlar det inte om att välja den ena eller den andra, brukar jag svara. Jag prioriterar båda!
 
Norrbotniabanan har kommit långt i planeringen och borde börja byggas snarast. Helst på sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Banan är viktig, inte bara för Västerbotten, utan för hela landet. Främst för godstransporterna, men även för den tillväxtkraft som en regionförstoring innebär.
 
Kvarkenbron är en fantastiskt spännande vision om att knyta samman två starka tillväxtregioner i Sverige och Finland. Argumenten för bron är liknande den för Norrbotniabanan. Det återstår naturligtvis en hel del planeringstid, finansieringsdiskussioner och överenskommelser innan Kvarkenbron kan förverkligas. Desto viktigare då att börja redan nu.
 
Det måste bli ett slut på denna destruktiva rivalitet mellan Umeå och Skellefteå.
Vi i Västerbotten måste dra åt samma håll. Vårt län behöver alla infrastruktursatsningar vi kan få. Vid kusten OCH i inlandet.
– Västerbotten behöver BÅDE Norrbotniabanan och Kvarkenbron.
Etiketter: , , ,

En kommentar

  1. Britt-Marie Lövgren

    Utmärkt Håkan att du klart och tydligt säger att det inte finns någon motsättning mellan Norrbotniabana och Kvarkenbro.

    Botniabanan hade aldrig kommit tillstånd om inte visionen har hållts levande under lång tid och nu ska den snart invigas. Politiker måste ha mod att ha visioner för framtiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.