Från Alperna till Strasbourg

På måndag kväll anlände vi till Lechbruck am See, som ligger i södra Allgäu i Bayern. Campingplatser i Tyskland verkar sällan ha stugor. Därför bodde några av oss på campingplatsen nere vid sjön och andra i stugor i semesterbyn strax ovanför. Det var mycket fina stugor.

Från Lechbruck am See ser man Alperna. Men på kvällen tog vi en liten tur till tyskösterrikiska gränsen för att se lite mer av Alperna. Tyvärr hann vi inte stanna så länge där, men vi såg lite av den vackra staden Füssen samt slottet Neuschwanstein. Vi körde även över floden Lech för att komma in i Österrike. Att vi passerade Lech var till Anders stora glädje, eftersom hans anfader stred där med det finska rytteriet under trettioåriga kriget och vid ett avgörande tillfälle lyckades ta sig över Lech.

På onsdag lämnade vi Lechbruck am See och for norrut genom Allgäu. Tidvis var det ganska spännande. Vi hamnade vid två viadukter där höjden var 2,60 meter. Men våra skickliga busschaufförer lyckades med mästerstycket att ta oss under dem med en buss som är 2,75 meter hög!

Vi åkte bland annat igenom staden Kaufbeuren, där jag vistades en månad som sextonåring. Tyvärr kom vi inte in i den gamla stadsdelen med bussen. Vi fortsatte sedan på tidvis smala men vackra vägar omgivna av bokskog till Ottobeuren, där vi såg den väldiga kyrkan. Från Ottobeuren försökte GPS:en föra oss in på en mycket smal och gropig väg men vi vägrade anta utmaningen, eftersom vi redan haft tillräckligt av denna slags spänning.

På kvällen anlände vi till Strasbourg. Några av oss bodde på ett hostel – vilket hostel dock inte bör rekommenderas – och några på campingplatsen Montagne Verte. – vilken däremot kan rekommenderas på det varmaste.

På torsdagen tog vi avsked av två av våra deltagare, Samira och Linnéa, som tog flyget hem från Frankfurt. Sedan for vi till campingen där vi lagade mat på muurikkorna. Det blev tacos. Efter att ha inmundigat maten och diskat, åkte vi spårvagn till det hotell, Cap Europe, där vi skulle bo natten före Euroscola.

(I Strasbourg är det spårvagn eller promenader som gäller. Att åka omkring i buss på smala gator med fickparkerade bilar på båda sidor är inte att tänka på. Vad gäller fickparkeringar kan man verkligen undra över hur fransmännen tar sig ut ur de trånga fickorna. Tar de sig ut i turordning, månntro? Jag tror inte att det är så många svenskar som skulle klara av den typen av fickparkering.)

Vi promenerade sedan till stan. Eleverna fick lite tid för den efterlängtade shoppingen. Men därefter gjorde sig hungern påmind igen och vi prövade en för oss ny rätt, varm ciabata med hamburgare/kyckling och pommes frites inuti.

Till sist var det dags att besöka Petite France. Man kan nog säga att om man inte sett Petite France har man inte sett Strasbourg. Kanalerna kantas av korsvirkeshus. Otroligt vackert!

Efter det var många lyckliga över att få sova för att vara utvilade till Euroscola.