Rådhuset i blått = kultur?

Vad menas? Vem fasen tyckte det var en bra idé att plasta in rådhuset i snygg blå skyddsnät mitt under slutspurten av kulturrejset som vi alla brinner så jävla hårt för?

Inte nog att de flesta tycker det är bortkastade pengar att Umeå söker att bli kulturhuvudstad till 2014 (vet inte ens vad det innebär för Umeå om 5 år, orkar inte läsa på), utan det är sjuk stark satsning på detta downtown. Nu i dagarna har vi en europeisk matmarknad, gud så häftigt med jäkligt taffliga skyltar. Vad är "no gris" för något förresten? Jag känner mig väldigt kulturell när jag beblandar mig med italienare, britter och en och annan unger (ungerian?). Köpa porslin och väldigt feta ostar som räcker till ett helt kompani är någonting jag är ute efter.

Den hemliga lasten jag går runt med som ingen vet om är ju att sitta och gnaga på en 20 kg stor ostbit i ett mörkt hörn, helst på Hedlunda. Det som framförallt blir lite pinsamt är att vi har klätt in rådhuset i någon slags viagra-nyans. Kanske vi hoppas på att gubbstruttarna i kommittén som ska komma upp i höst och döma oss att detta tilltalar de när de försöker förgäves få upp picken och redo att hoppa på gumman där hemma. Dock kan det slå väldigt fel. Däremot sätter jag hoppet till de där utkarvade rosorna som finns i rådhusparken som det varit sådant liv kring. Riktigt präktiga fallos-symboler, ser ut som ett ollon i princip men ack så ståtliga.

Vi får hoppas att de +100 miljoner SEK som är nedplöjt i kulturarbetet ger utdelning på något sätt. Mitt hopp står till skateparken under/bredvid tegsbron. Den fullkomligt osar kultur. Om inte kultur så osar det frigolit i alla fall. Attans att inte badhuset kunde vara på plats, då hade vi vunnit med all säkerhet. Det jag däremot är lite rädd för är att det inte kommer vara ett skit som händer nästa sommar i Umeå. 

Denna sommar har det ju faktiskt varit rätt bra drag i stan med lite aktiviteter rätt ofta faktiskt. Sommaren i city varje torsdag (förutom förra torsdagen), nu är det europeisk matmarknad några dagar, lite beach volleyball med sjukt lättklädda brudar som borde få baguetten att rycka i kallingen på Jocke 15 år, nordic rock. Kostar gör det på något sätt och kulturbudgeten nästa år måste vara lika med 4 ballonger från Lekbiten i luften tillsammans med en målad mimare inhyrd från Kumla.

Så slutsatsen är att Umeå som stad säljer ut som en tjackhora på ett horstråk i en storstad, typ Sundsvall. Promota som tusan bara för att nästa år inte göra någonting. Lite som en kampanj kan man säga. Man säljer en produkt som visar sig vara rätt så värdelös. Förhoppningen vilar väl på att våra kära politiker gör nåt riktigt bra och håller liv i stan nästa år också. Fy fan, nu hatar jag mig själv. Börjar snacka om politiker, vilken loser jag är.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.