Elbilsbloggen

En hyrbil gör ingen elektronaut glad!

När jag åter skulle åka till Forsmark så måste det ske med en hyrbil. Naturligtvis en diesel för miljöns skull! (det är ju hopplöst att få tag i en hyrbil som drivs med el.

Det blev en V40 D3. Den drar lite bränsle, släpper ut lite co2 & har en usel väghållning!!

Det är märkligt att en bakhjulsdriven BMW ligger bättre på vägen än en framhjulsdriven Volvo, men så är det.

Låt vara att BMW:n är en elbil med all vikt i botten av bilen & att den är utrustad med den bästa antisladd jag någonsin upplevt, men den är ju ändå bakhjulsdriven.. mitt i vintern!

Det är en oändlig skillnad, det är direkt irriterande. Jag har vant mig vid i3:an som är i stort sett imun mot att få sladd samtidigt som den styr precis dit jag vill. Hjulspinn är något som aldrig förekommer med i3:an.

Med V40:n är situationen den omvända, den spinner hejdlöst och är extremt understyrd, d.v.s. den tenderar att vilja gå rakt fram i kurvorna vilket är mycket obehagligt. Den sladdar inte, det får jag erkänna men den är direkt olustigt att köra i snömodd eller halt väglag.”

Nu kan det vara så att det är i3:an som är extremt bra och inte V40:n som är extremt dålig. Oavsett vilket så är det extremt stor skillnad & jag saknar min elbil extremt mycket.

PM/190208

2 kommentarer

  1. arbetare

    Antingen var det något fundamentalt fel på just den bilen du hyrde eller så kanske du är en inte fullt så objektiv chaufför….

    Jag personligen tyckte att I3 hade väghållning som en mopedbil då jag provade den , vilken slumpvis vald småbil som helst ( nyare än -00 ) är hästlängder före i komfort , ljuddämpning och kursstabilitet .

    Förvånansvärt vilka bluffar folk sväljer bara för att något påstås vara miljövänligt.

  2. Pm

    Hej Arbetare och tack för din åsikt!

    Att döma av din avslutande kommentar så tillhör du inte den grupp som oroar sig för klimathotet och då troligen inte är så förtjust i elbilar heller.
    Med detta i åtanke kan man läsa ditt inlägg och reflektera över begreppet objektivitet samt vad som krävs för att uppnå det!

    Dina upplevelser av i3:an är dina så det finns ingen anledning för mig att misstro dem men de skiljer sig väsentligt från mina.

    Under mina 10000 mil med bilen så har det blivit åtskilliga i snömodd och halka och jag måste säga att bilen gått från klarhet till klarhet vad gäller väghållning i dåligt väglag. Nu betvivlar jag inte att du har testat i3:an på ett gediget sätt men våra upplevelser är verkligen häpnadsväckande olika.
    Det finns egentligen bara ett klagomål som jag kan framföra och det är i3:ans känslighet för sidvind.

    Jag förstår att du inte gillar i3:an men i stort sett samtliga som provat min i3:a har varit, inte bara positiva utan översvallande i sitt utlåtande. Därför är jag lite förvånad över ditt
    fundamentala missnöje med bilen.

    Vad gäller ljuddämpning så tycker jag inte att i3:an utmärker sig vare sig åt det ena eller andra hållet med undantag för körning i låga hastigheter (stadskörning) då avsaknaden av motorljud gör den mycket tyst. I de flesta biltester så framställs i3:an som högst normal i motorvägsfart. Återigen: olika upplevelser är högst individuella.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.