Elbilsbloggen

Är slutet på min elbilsresa nära?

Skrivet efter min senaste resa hem från Forsmark, med elbilen, för ett par veckor sedan:

Det var snöigt, slaskigt och gick riktigt långsamt samtidigt som energiförbrukningen var hög. Det låg bilar & lastbilar i diket både här & där och vid något tillfälle var det stillestånd på E4:an så jag fick vänta i en halvtimma.

I höjd med Hudiksvall hände det, jag trodde att det var en ansamling snöslask som låg på vägen men när jag närmade mig så anade jag att det var något annat.

Det var 110-väg men jag körde i 90 km/h när jag insåg att det kanske inte bara var slask som låg på vägen. Jag hann endast svänga så hjulen passerade på var sin sida om vad det nu var som låg där. Det kändes som om vore det en betongplint!

Det dunkade till rejält och det kändes inte bra alls. Eftersom det var motorväg så var det inte läge att stanna. Jag svängde av vid den norra infarten till Hudik & ringde till trafikupplysningen (som verkade märkbart ointresserade av min information). Sedan tittade jag under bilen men kunde inte se några tydliga skador annat än skrapmärken & sönderslagen plast.

Jag körde alltså vidare utan några problem. Efter någon mil tog batteriet slut så bensinmotorn startade. Efter ytterligare ett par mil så meddelade bilen mig att endast den elektriska drivlinan var tillgänglig samtidigt som bensinmotorn stannade.

Den kvarvarande sträckan fick, som ni säkert redan anat, ske med bärgare. (sedan dess har jag fått använda hyrbil för mina Forsmarksresor)

Bilen lämnades utanför BMW i Sundsvall & morgonen efter åkte jag dit för att berätta vad som hänt. Personalen lovade att höra av sig när de undersökt skadan. Veckan efter försökte jag ringa till BMW för att få reda på hur det stod till med bilen. När det gått en vecka utan att jag fått tag på dem så åkte jag ut till BMW och pratade med dem på plats.

Det lät inte bra, en ny bakaxel, frambalk & ett nytt motorfäste samt stag till bakhjulen var deras analys.

I måndags ringde jag till dem igen & det enda som hänt var att personal från Stockholm hade kommit upp till Sundsvall för att avgöra om bilen överhuvudtaget fick repareras i Sundsvall eller om den var tvungen att skickas ned till Stockholm.

Lyckligtvis så får den lagas av BMW i Sundsvall, däremot har inga reservdelar beställts ännu. Det är en förstärkning i de bakre delarna som måste lagas varefter bilen skall besiktas igen.
Om reparationen av förstärkningen misslyckas så är det, enligt uppgift, inte ekonomiskt försvarbart att försöka laga min fina i3: a.

Vad händer då!?
Sannolikt en massa krångel med försäkringsbolag… & jag som har börjat planera för att lösa ut bilen i september när leasingtiden är till ända.

Suck, jag kanske inte får se min fantastiska elbil igen!

PM/190204

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.