Pet Peeve 4: Klimatsmart konsumtion

 Hah, jag lyssnar just nu på Plånboken i P1. Tydligen finns det något företag i London som har som idé att man kan betala andra personer för att de skall vara trogna sina partners, så att man själv kan vänsterprassla. Det här kallas för otrohetskompensation. Enligt dem är denna idé lika korkad som klimatkompensation, det vill säga att man planterar ett par träd när man skall flyga jorden runt. 

För verkligheten är att vi inte kommer att lösa någon klimatkris genom att du och jag skall handla mer ekologiskt/rättvist/andra coola märkningar, förrän de har blivit billigare än sina miljövidriga alternativ. 

Annars är det helt enkelt mellanskiktare och Blondinbellas kompisar som kan köpa sig sitt goda samvete. Vi utan ordentliga jobb/som pluggar har varken lust eller råd att betala flera tiotals procent mer för matkassen. 

Den enda kvarstående effekten av alla dessa märkningar är att det dåliga samvetet blir ojämnt fördelat mellan samhällsklasserna. Folk med mycket pengar kan köpa ekologiska grejer och vara nöjda med sig själva när de sitter på sitt Jumbojet till solen och värmen, medan de med lite pengar skall jävlar veta att klimatkrisen är deras fel när de inte köper ekologisk mjölk.

Och detta blir än mer vansinnigt då man inser att den internationella trenden är att ju mer pengar du har, desto mer skit släpper du ut. Du kör större bilar, värmer upp ett större hus, äter mer kött och flyger omkring mer. Ändå är det fattiga man beskyller. Om inte fattiga svenskar som inte kan köpa allt ekologiskt, så fattiga folk som kineser som vill äga en bil för en gångs skull.

Att världen snart kokar över är inte vårt fel.

Etiketter: , , , , ,

2 kommentarer

  1. Alejandro Caviedes

    Det finns ju dessutom fler saker som komplicerar till det. Köper man rättvisemärkt då står det för att arbetarna har anställts på schyssta villkor (men det säger inget om huruvida det är ekologiskt bra), köper man ett ekologiskt märke säger det inget om villa arbetsförhållanden som arbetarna jobbade under. Sen finns det olika märken som gör anspråk på att vara ekologiska, men täcker olika områden.. det är med andra ord så otroligt mkt att hålla reda på, där de ena grejerna utesluter de andra och man vet till sist aldrig vad man ska köpa för att inte få dåligt samvete. Man får det ändå!

  2. Peter Burström

    Svar till Alejandro Caviedes (2010-01-27 22:37)
    Det finns ett program på P1 som heter Plånboken som i ett avsnitt ganska nyligen tog upp detta problem med myriaden märkningar man skall köpa för att vara en bra människa. De kallade fenomenet för ”grönmålning” eftersom det finns en massa små märken som inte betyder just någonting, som bara finns där som reklam. Lyssna på det, du skulle gilla det. http://www.sr.se.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.