thenor

Frihet är det bästa ting som sökas kan all jorden kring

Vilken tolkning är den rätta?

Jihadisternas våld påverkar Europas befolkning i flera avseenden. Vissa resmål för charterturister väljs bort med hänvisning till gjorda terrorattacker i närområdet. Rädsla och otrygghet ökar enligt gjorda undersökningar. Allt detta är logiskt och fullt begripligt för var och en av oss. Religionen gör sig närvarande och påmind i sammanhanget men på ett mycket avskräckande sätt. Kopplingen mellan religion och våld är olycklig men kan inte bortförklararnas när muslimer med hänvisning till Koranen är beredda att offra sitt liv för att i Profetens namn skada och döda så många som möjligt i samma attentat. Vi hade under 60-70-80-talen flera attentat i Europa utförda av extremvänstern. Kristdemokraten Aldo Moro, Italiens premiärminister var en av många som avrättades av dåtidens vänsterextremister. Italiens kristdemokrater och kommunister var i färd med ett något ovanligt samarbete som skulle ta itu med landets växande ekonomiska problem. Aldo Moro kidnappades och hittades avrättad den 9 maj 1978. Kroppen var placerad mitt emellan de kristdemokratiska och kommunistiska högkvarteren. Baader-Meinhofligan ger säkert de minnesgoda en hel del rysningar med anledning av de terrordåd de hann genomföra. Här finns bl.a. ockupationen av Västtyska ambassaden i Stockholm 1975 med två mördade ur personalen. Totalt mördade ligan drygt 30 personer. Dagens religiöst och politiskt motiverade våld hänvisar till Koranen. Den tidigare terrorrörelsen hänvisade till marxistiska idéer. Vi förfäras över de grupper och organisationer som anser sig ha överhöghet över andras liv.Men vilken tolkning av de religiösa eller politiska texterna är den rätta? Ja några sådana mått har vi att inte att mäta med. När vi bedömer handlingarnas ideologiska motivering så fördömer eller rättfärdigar vi dem utifrån från vår västerländska värdeskala.

Intresset för Koranens texter har växt som en följd av muslimers etablering och jihadisters våld i väst. Intresset förefaller i huvudsak motiveras av jihadismens våldsamma framfart. Men vem är sann muslim eller sann kommunist? Är det bekännaren eller är det betraktaren som avgör den ideologiska kvalitén? Att säga att jihadisten inget har med religion och islam att göra är ju att försöka sig på att ange vad som är rätt tolkning av Koranen. Var de Röda brigaderna den sanna tolkningen av Marx och Engels skrifter? Frågan är allt för komplex att avgöras av min begränsade kunskap. De handlingar som motiveras av religiösa texter behöver förstås utifrån det faktum att religion är ett djupt liggande mänskligt behov och en urkraft som ”kan försätta berg”. Rekryteringen av jihadister sägs i huvudsak ha sin framgång i ett socialt och ekonomiskt utanförskap. Det är ingen ny formulering utan blivit ett standardsvar så fort så fort politiska företrädare pressas på förklaringar till extremistiska rörelser och dess framgångar. Denna orsak och verkan har vi hört främst från vänsterns talespersoner. Är förklaringen ny? Nej, samma diagnos har ställts sedan 60-talet och blir detsamma om det så handlar om vänsterextremister, kriminella i allmänhet eller som nu, terrorister med Koranen i hand. Jihadisternas religiösa bekännelse måste tas på allvar.

Religionen utgör ett behov som följt människan genom alla tider. Att religiös ”snedtändning” förekommer är känt genom hela mänsklighetens historia. Socialt och ekonomiskt välstånd utgör en mager mylla för kriminalitet men tillfredsställer inte människans djupa längtan efter att få hänge sig åt något större. Religiös extremism bekämpas bäst med respekt för religionens roll och bekännarens glöd och hängivenhet. Homo sapiens är också Homo religiosus. Religiöst motiverade handlingar måste dömas och fördömas i enlighet med vår lagstiftning men de demokratiskt sinnade muslimska ledarna och samfunden har i det här fallet ett särskilt ansvar. Dvs det ledarskap som i kraft av sin position kan göra anspråk på den rätta tolkningen. En parallell kan vara ansvarsutkrävningen av Pingstkyrkan i Knutbyfallet. Religionen måste ses som kraftkälla som behöver ledas av kunniga, insiktsfulla och empatiska ledare. ”Bokens folk” dvs muslimer, judar och kristna har den universella medmänskligheten i sin lära. Stundtals undrar jag, ska verkligen religionen vara enbart en ”privatsak”? Sanna tolkare har i alla tider och kan än idag skapa terror och skräck men har f.a. förverkligat de största av civilisationer.

6 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    Mycket bra skrivet Ronny!
    Kan bara instämma till varje mening.
    Problemet tror jag börjar så fort någon får för sig att vara ”lite förmer än andra”?
    Jag möter nästan dagligen personer som tycks vilja sätta upp näsan i en lite skarpare vinkel än andra. Inte minst har jag känt sådana signaler från sådana som räknat sig själva som ”fromma”.
    Hur många gånger jag känt mig tillhöra en lägre klass, kan jag inte längre räkna och det har gjort att jag utvecklat en allergi mot alla former av det jag kallar ”gruppkotterier”.
    Det börjar i det lilla, när en person anser sig kunna ta sig friheten att bara klampa in i ett pågående samtal och avbryta utan att ens låtsas se den ena parten av de två som kommunicerar.

    Samtidigt tror jag mig förstå så pass mycket av det mänskliga psyket, att jag inser att den värsta narcissismen gror där bekräftelsebehovet är som störst.
    Men när dessa destruktiva sociala krafter samlas i gruper, börjar det bli verkligt otäckt och farligt. Det är då man bekräftar varandra internt till den graden att geuppdeltagarna börjar se sig själva som en elit, för vilken andra regler ska gälla.
    Det är då våldet knackar på dörren och gärna tar sig in och tar över.
    Även i fascistoida grupperingar tar sådant sig uttryck i stålrör och kedjor som ”uppfostringsverktyg” för de otrogna och avvikande, men helt satt i mortalt storskaliga system återfinner man precis som du skriver inom Islam och Extremvänstern.

    Många försöker få nationalsocialismen till att vara ett exempel på ”högerextremism” och tvingas därför att förkorta rörelsens namn till Nazism, allt för att tvätta bort dess ideologiska spegling mot Bolsjevismen med oktoberrevolutionens Ryssland som förebild.
    Den brista repekten för människoliv faller tungt tillbaka på dessa två strömingar, Islamism och Kommunism. Detta gäller för nutid och modern tid efter industrialismens genombrott.
    Går vi längre tillbaka i historien hittar vi långt fler uttryck för samma respektlöshet, inte minst inom den tidiga framväxten av kristna rörelsen.
    Problemet med att analysera historiska företeelser utifrån ett nutida värdeperspektiv, är att ju längre bort från nutiden man beger sig, desto mindre relevant blir jämförelsen. Varje tid har sina normer och analysen måste ske utifrån den kontext den verkat i.
    Detta gäller religion i lika hög utsträckning som filosofi och det vi kallar vetenskap.

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Tack för erkännandet Göran!

      Människans behov av social inkorporation är grundläggande och stor. Tar den sig avvikande självupptagna former benämner vi dem narcissistiska eller i kraftfullare former för grandiosa drag. Det för omgivningen skadliga är den ensidiga kopplingen till Självet och obenägenheten att se och förstå andras behov. Det kan gälla grupper och enskilda. Det jag försöker säga med denna text är att människan är genetiskt religiös med ett religiöst centra i hjärnan. Vi löser problematiken på de mest skiftande sätt. Men genomgående är att det finns ett minskande intresse för andras religiösa behov. Hos många finns en djup längtan efter att få hänge sig till något större, till Gud. Här finner vi exempel på människor som kanaliserat detta via en ständig kamp för andras välbefinnande. Moder Tereza i Calcuttas slum är ett känt modernt exempel. Hennes sätt att verka för en större uppgift var att i Guds namn lindra andras plågor. Detta behov är känt och finns hos många. Här finns nog även de mest förunderliga lösningar på en hängivet utelämnande av sina gåvor, sin tid, ja hela sin kropp till en Högres vilja.
      När denna religiösa hängivenhet blir en brinnande glöd inombords efter att få göra något för sin tro, sin Gud kan det hela bli ett offer att lämna sin kropp till våldsam och extrem fanatism i religionens namn. Bortförklaringar av det religiösa motivet och behovet till förmån för socialistiska termer av socioekonomiska totalförklaringar missar helt målet med resocialisering in i samhället. Religionen som ett behov och ett motiv till våldshandlingar missas helt när sekulära diagnosen ställs. Den troende och hängivne ville göra något för Profeten. Man ville göra något i Allahs namn. Oh så fanns slutligen jihadismen som det enda alternativet där den religiösa längtan fick ett gensvar men ack så felriktad.
      Religionen som ett relevant behov måste erkännas och måste på fullt allvar respekteras om vi ska nå dessa fanatiska jihadister med ett återförande till ett harmoniskt samhällsliv. Inställningen att religion inte är väsentligt i vårt samhälle kommer att slå fel bland muslimska grupper som längtar efter ett hängivet liv i Profetens efterföljd.
      Man menar sig ta civilsamhället till hjälp att lösa dessa religionens problem. Det handlar om jourtelefoner för föräldrar, ökad polisbevakning, flera socialsekreterare. Men var finns de kunniga och lärda i Koranen. När kliver imamerna ut ur sin moskéer och tar avstånd från vålddyrkan?
      Den kristna religionen hade ett motsatt problem att tackla, de var förföljda och avskydda av sitt samhälle. Trots avrättningar så ökade kristendomen under de tre första århundradena. Den kristna kyrkan nyttjar och uppmuntrar våldmission kring 1000-talt när kristendomen blivit majoritetsreligion och omfattades av tidens makthavare. Kristendomen växer fram som en gräsrotsrörelse med ett radikalt pacifistiskt budskap. De höggs hellre ner av gladiatorerna än att avsäga sin tro. De revs sönder av rovdjur, de torterades men ökade trots det i mängd hela tiden. På 300talet var de majoritetsreligion och kejsare Konstantin påbjuder kristendomen som den enda religionen. KSa vi bekämpa avvikande och farlig religion så måste vi erkänna religionen som ett mänskligt behov och utbilda jurister, poliser, läkare, lärare i religion. Särskilt bekännande konfessionalismen måste var de bäst utrustade att förstå, lära ut och förklara de heliga skrifterna. Marxistiska idéer till lösningar av folk som hamnar i farlig fanatism är helt befängt. Vad kan marxisten betyda för en ung arab som längtar efter att få hänge sin kropp och gåva till Allah.

      .

  2. Göran Jonzon

    Vad less jag blir på detta tangentbord och jag skäms när jag ser det extrema behovet av korrekturgenomläsning av det jag skriver, något jag sällan brukar behöva i normala fall.
    Jag ber om ursäkt för bortfallet av tecken och tangentslintandet till närliggande tangenter,
    Usch och fy .

  3. Boo Jonsson

    Tack pojkar! Vad Ni är bra på ”trycka ut” er i välformulerade meningar. Men när det gäller livets ”Mening” vill jag hålla mig till Sören Kierkegaard: ”att följa med i din egen livsprocess, att sakta bli mer och mer medveten om vem du är och förstå allt mer av det du ser omkring dig, det är det som är människans väg. Det är det som ger livet mening. Bara det.”

    • Ronny Thellbro (inläggsförfattare)

      Hej Boo!
      Du är duktig själv på ”trycka ur dig”. Dessutom känner jag väl till och har respekt för ditt litterära kunnande. Kierkegaard, existentialisten,filosofen och prästen, läser jag gärna. Ett av de uttryck som fastnat hos mig och som fick mig att fundera länge över dess betydelse är ” Jag är i första hand människa och därefter kristen”. Så småningom förstod jag den visa och djupa betydelsen av dessa ord. Tack för citatet!

  4. Göran Jonzon

    Hej Boo!
    Det är alldeles rätt uppfattat att jag hellre deltar i konversationer, där jag tvingas rådbråka så stora delar som möjligt av mitt lätt insomnande intellekt. Att sitta vid en sportarena och skråla otidigheter mot spelare och domare ger mig desto mindre stimuli.
    Riktigt trevligt upplever jag det blir när någon visar mig ett helt nytt perspektiv på tillvaron.
    Vidare håller jag med Ronny även här, vad gäller att du minsann inte är dålig på att ”trycka dig rätt ut” du också.
    Dessutom är du välkommen att besöka mig någon dag då du inte hittar något som faller dig bättre i smaken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.