Vilken tolkning är den rätta?
Jihadisternas våld påverkar Europas befolkning i flera avseenden. Vissa resmål för charterturister väljs bort med hänvisning till gjorda terrorattacker i närområdet. Rädsla och otrygghet ökar enligt gjorda undersökningar. Allt detta är logiskt och fullt begripligt för var och en av oss. Religionen gör sig närvarande och påmind i sammanhanget men på ett mycket avskräckande sätt. Kopplingen mellan religion och våld är olycklig men kan inte bortförklararnas när muslimer med hänvisning till Koranen är beredda att offra sitt liv för att i Profetens namn skada och döda så många som möjligt i samma attentat. Vi hade under 60-70-80-talen flera attentat i Europa utförda av extremvänstern. Kristdemokraten Aldo Moro, Italiens premiärminister var en av många som avrättades av dåtidens vänsterextremister. Italiens kristdemokrater och kommunister var i färd med ett något ovanligt samarbete som skulle ta itu med landets växande ekonomiska problem. Aldo Moro kidnappades och hittades avrättad den 9 maj 1978. Kroppen var placerad mitt emellan de kristdemokratiska och kommunistiska högkvarteren. Baader-Meinhofligan ger säkert de minnesgoda en hel del rysningar med anledning av de terrordåd de hann genomföra. Här finns bl.a. ockupationen av Västtyska ambassaden i Stockholm 1975 med två mördade ur personalen. Totalt mördade ligan drygt 30 personer. Dagens religiöst och politiskt motiverade våld hänvisar till Koranen. Den tidigare terrorrörelsen hänvisade till marxistiska idéer. Vi förfäras över de grupper och organisationer som anser sig ha överhöghet över andras liv.Men vilken tolkning av de religiösa eller politiska texterna är den rätta? Ja några sådana mått har vi att inte att mäta med. När vi bedömer handlingarnas ideologiska motivering så fördömer eller rättfärdigar vi dem utifrån från vår västerländska värdeskala.
Intresset för Koranens texter har växt som en följd av muslimers etablering och jihadisters våld i väst. Intresset förefaller i huvudsak motiveras av jihadismens våldsamma framfart. Men vem är sann muslim eller sann kommunist? Är det bekännaren eller är det betraktaren som avgör den ideologiska kvalitén? Att säga att jihadisten inget har med religion och islam att göra är ju att försöka sig på att ange vad som är rätt tolkning av Koranen. Var de Röda brigaderna den sanna tolkningen av Marx och Engels skrifter? Frågan är allt för komplex att avgöras av min begränsade kunskap. De handlingar som motiveras av religiösa texter behöver förstås utifrån det faktum att religion är ett djupt liggande mänskligt behov och en urkraft som ”kan försätta berg”. Rekryteringen av jihadister sägs i huvudsak ha sin framgång i ett socialt och ekonomiskt utanförskap. Det är ingen ny formulering utan blivit ett standardsvar så fort så fort politiska företrädare pressas på förklaringar till extremistiska rörelser och dess framgångar. Denna orsak och verkan har vi hört främst från vänsterns talespersoner. Är förklaringen ny? Nej, samma diagnos har ställts sedan 60-talet och blir detsamma om det så handlar om vänsterextremister, kriminella i allmänhet eller som nu, terrorister med Koranen i hand. Jihadisternas religiösa bekännelse måste tas på allvar.
Religionen utgör ett behov som följt människan genom alla tider. Att religiös ”snedtändning” förekommer är känt genom hela mänsklighetens historia. Socialt och ekonomiskt välstånd utgör en mager mylla för kriminalitet men tillfredsställer inte människans djupa längtan efter att få hänge sig åt något större. Religiös extremism bekämpas bäst med respekt för religionens roll och bekännarens glöd och hängivenhet. Homo sapiens är också Homo religiosus. Religiöst motiverade handlingar måste dömas och fördömas i enlighet med vår lagstiftning men de demokratiskt sinnade muslimska ledarna och samfunden har i det här fallet ett särskilt ansvar. Dvs det ledarskap som i kraft av sin position kan göra anspråk på den rätta tolkningen. En parallell kan vara ansvarsutkrävningen av Pingstkyrkan i Knutbyfallet. Religionen måste ses som kraftkälla som behöver ledas av kunniga, insiktsfulla och empatiska ledare. ”Bokens folk” dvs muslimer, judar och kristna har den universella medmänskligheten i sin lära. Stundtals undrar jag, ska verkligen religionen vara enbart en ”privatsak”? Sanna tolkare har i alla tider och kan än idag skapa terror och skräck men har f.a. förverkligat de största av civilisationer.
Senaste kommentarerna