Vilka arbetar våra politiker för?

Vet våra (ledande) politiker egentligen vad de gör eller arbetar för? I senaste partiledardebatten som jag inte orkade se direkt utan i efterhand när jag blev piggare och kände att orken kommit tillbaka och jag kunde göra en bättre bedömning i vad som sas och inte.

Att läsa Kalle-Anka vore väl närmast i jämförelse. Mycket i vad som sägs verkar orealistiskt och nästan alla försöker hålla inne med vad de egentligen vill eller tror, eller så har de ingen aning.

När man kommer till debatten om elektrifiering, laddning och därmed minskade utsläpp är inte sällan elbilen det man drar fram. Det skulle vara den kompletta lösningen för Sverige och om alla nu som inte har direkta elbilar eller utifrån laddbara, om de bara köpte en sådan.

Man nämner inte, eller rättare sagt har ingen kunskap i varken elbilar eller bilar över huvud taget. Somliga vet väl knappt vad en skruvmejsel är. Ändå försöker de procka på oss något som inte alls fungerar, kan vara jättedyrt och som inte alla har råd med. Plötsligt har svensken överlag så mycket pengar som helst. Den s k omställningen skulle endast gälla eller gynna de mest förmögna i landet, eller områden där de bor.

Som exempel kan jag ta fram en Audi en s k ”e-tron” (vad det nu står för?) med en årsförsäkring på 50 000. Är detta rimligt för en genomsnittssvensk? Alla bilmärken, Mercedes, BMW och andra som tidigare räknats till mera statusmärken har årsförsäkringar mellan 30 000 upptill 50 000. Volvo torde också ha däromkring, de dyrare. Så vad ska svensken köpa för elbilar? Kvar finns de mindre och motorsvagare, vill säga max 300 hk. När motorstyrkan går över det är då försäkringspremien stiger. Det är också så att man numera, främst elbilarna som spottas ut på marknaden, kända modeller sedan tidigare, men också hundratals nya som konsumenten beräknas sedan denne köpt en vara en slags testare. Det är nu gjorda i stora stycken. Vill säga en framskärm, eller bakskärm om de skadas kan ett helt stycke och en del av taket behöva bytas ut. Jag misstänker det är därför man kan producera fortare. När den som köper en sån här bil och en skada inträffar kan det kosta multum reparera. Det fick, visserligen en amerikansk elbilsköpare erfara. En skada på bakskärmen laga/reparera gick på 230 000 sek.

Har de svenska politikerna satts sig in i den problematiken att det kan krävas inte bara till inköpet av bilen men även att det kan bli svindyra reparationer om en skada inträffar. Men kanske då säger många, försäkringen betalar. Jo vars, men det blir ändå bilägaren som får betala i slutändan p g a de höjda premierna. Elbilar har markant högre försäkringspremier oavsett modell.

Ser vi till vad som finns att köpa utanför Sveriges städer finns inga bilmärken tillgängliga och som inte har just de billiga elbilarna om jag så säger, om det finns.

Nä det är verkligen uselt så lite kunskap de har när det samtidigt saluför något som vi beräknas köpa och kasta bort pengarna på. Samtidigt vill man höja barnbidragen och hur mycket ger det i förhållande till ett elbilsköp på minst 500 000? Det vet inte vad de pratar om helt enkelt. Det man pratar om är EU och vad där kommer ut och vi måste följa, annars blir det böter.

Vi skulle radikalt begära att de genomgår kurser i hur allt fungerar som de nu står och saluför vi ska köpa för att minska klimattrycket. Klimattrycket har väl aldrig varit så stort som nu. Kina eldar på med kolet, ökar sin förbrukning varje dag för att kunna spotta ut sina billiga elbilar. Var detta kommer sluta är jag osäker på. Till det sämre istället till förhoppning om bättre?

Vad kommer hända med de enorma vikterna elbilar/familjebilar där vikterna börjar närma sig 3-ton? Har man tjock plånbok, eller är dum huvudet är väl de enda som kommer köpa dessa.

Krigen, smutsen, döden, svälten osv torde vara en av de svåraste vi måste arbeta med i första hand. Har de inte blivit motsatsen nu?

Höger, vänster eller mittemellan, har de någon betydelse?

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.