Är mer bilism miljölösningen?

 Miljöminister Anders Carlgren framställde den 14 km långa tunneln förbi Stockholm som en bra miljösatsning. Då kan fler köra bil menar han! Och detta sägs samma år som vi har miljökonferens i Köpenhamn.

 
 
 
 
 
Nu har Vägverket räknat på miljökonsekvenserna. "De förväntade luftföroreningarna i den 17 kilometer långa biltunneln mellan Kungens kurva och Häggvik når halterna av de farliga partiklarna PM10 upp i skyhöga nivåer: 4000 mikrogram per kubikmeter i rusningstid i snitt över året, vilket är 10 gånger högre än i Södra länken och 100 gånger högre än Hornsgatan. 
 
– Känsliga personer som astmatiker och hjärtsjuka kan få akuta försämringar bara av en kort exponering. Konkret betyder det att luften kan utlösa hjärtinfarkter eller astmaanfall." Källa SVD
 
  Maria Wetterstrands argumenterade så här MOT Förbifart Stockholm
1. Medan andra länder i världen satsar på kollektivtrafiken så satsar den moderatledda regeringen på fler bilar. Det är smartare och modernare att satsa på en bättre tunnelbana, pendeltåg och nya spårvägar. Mer asfalt är inte samma sak som utveckling.
2. Vi har fantastiska möjligheter att minska utsläppen, men Naturvårdsverkets studie visar att utsläppen kommer att öka med 140 000 ton om vi bygger förbifarten.
3. 27 miljarder kronor är väldigt mycket pengar för en enda lite väg. Det behövs investeringar inte bara i Stockholm utan i hela landet. Eftersom förbifarten är så dyr så finns inte pengar till andra viktiga projekt.
4. Vi ska vara ett föredöme i världen. Svensk klimatpolitik blir inte trovärdig utomlands om vi samtidigt plöjer ner stora summor i klimatförstörande byggen på hemmaplan.
5. Om man vill komma tillrätta med trängseln i trafiken är trängselavgifter det enda som hittills fungerat. Utveckla dem och satsa pengarna på kollektivtrafiken så att människor får ett alternativ. Då blir det mer plats på vägarna för de som faktiskt måste använda bilen. (Källa: Aftonbladet)
 
Nu har vägverket gett henne rätt!
 
Slutsats:
Den här regeringen bryr sig tydligen inte om miljön! Och miljöministern är centerpartist – som säger sig värna om miljön. Märkligt hur en person kan vända så totalt under bara 3 år i högerburen.
 
Delar av de 27 miljarderna hade istället behövts att satsa på  Norrland!
Etiketter: , , ,

5 kommentarer

  1. EA

    Dumheter!

    1. Spårtrafik skapar mycket mer partiklar än biltrafik. Luften i tunnelbanan innehåller mycket mer partiklar än på den ökända Hornsgatan.

    2. Uppskattningarna kommer från ett verk som i dag varken har ansvar för hälsa eller trafiksäkerhet.

    3. I Norrland finns redan mycket mer väg per capita, per bil, för att inte tala om del av BNP! Bara i Stockholms län finns 80 % mer invånare än i hela Norrland.

    4. Vägprojekt i Stockholm är i mycket högre grad än i Norrland lokalt och regionalt delfinansierade. Förutom små insatser från staten går mycket pengar i skatteutjämning till Norrland.

  2. Christer

    Varför har du tre bloggar?

    Alla tre har i stort samma typ av innehåll (dvs gnäll på nuvarande regering). Det är väl bättre att ha en gemensam gnäll-på-regeringen blogg?

  3. Per-Ola Moström

    Svar till EA (2009-12-16 11:33)
    EU: Var har du fakta på dessa påståenden att spårbunden trafik skapar mer utsläpp?

    Vi skulle behöva strukturpengar för en bro över Kvarken och en Norrbottniabana!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.