Resa med husbilen

Av , , Bli först att kommentera 2

Vi ska till Skellefteå i några ärenden. Körde ner till Sorsele igår eftermiddag för jag skulle vara på ett besök på kvällen. Parkerade husbilen vid järnvägsstationen (där det så småningom ska bli en ställplats). Perfekt att stå där, hade gärna betalat en slant bara för användandet av den fina toaletten. Åt middag på Grillhörnan och i morse gick Lennart på bageriet och köpte färska frallor till morgonskaffet. Nu är vi i Arvidsjaur.

Härliga höst

Av , , Bli först att kommentera 19

Igår var vi återigen uppe i Aitelnas, Lennart för att jaga älg och jag för att trava in veden.

På morgonen såg Racksberget ut så här

men senare blev det så här fint

Började med att bära ut den ved som redan fanns inne i vedboden och sedan sopa ut allt skräp och ett äckligt råttbo (hade munskydd på mig) sedan travade jag in den färska veden

och in igen med den gamla veden. Nu är vedboden full så vi klarar oss garanterat i vinter.

Medans jag gjorde detta så var Lennart och gick i skogen med Nasto för att jaga älg. Ingen älg att ta reda på denna gång!

Vilka färger det är i skogen nu denna årstid och vilken härlig luft! Jag tycker om hösten!

Önskar er alla en trevlig helg!

Regnfri dag?

Av , , Bli först att kommentera 22

Dimman över fjället ligger fortfarande kvar men den har lättat lite så om en stund ska jag och Nasto gå upp till Aitelnas. Lennart är redan där uppe för lite jakt och jag ska trava in veden i bodan. Vi stannar där tills i morgonkväll.

Hoppas bara att jag slipper regn när jag går upp.

Nöjda skolbarn

Av , , Bli först att kommentera 25

Det är Hållbarhetsvecka denna vecka över hela Sverige så även i Sorsele Kommun.

Igår hade Åsa Skum som är samisk samordnare i kommunen ordnat så att hela skolan i Ammarnäs fick vara med att baka och laga till mat.

Dom fick se och prova på hur man bakar Gáhkku (mjukkaka) med Dagny och Inger-Anna Skum, varmröka fisk med Åsa Skum.

Det var fjorton nöjda, duktiga och glada barn plus lärare och övrig personal som fick vara med om denna fantastiska dag!

Det bjöds på fika efteråt i Lapplassen och naturligtvis for jag dit :) och fick smaka på fantastiskt goda Gáhkkus med den rökta fisken på.

Tänk vad mycket roligt våra skolbarn här i Ammarnäs får vara med om!

Lördagsutflykt

Av , , 3 kommentarer 24

Igår åkte vi upp en sväng till Aitelnas bara för att koka kaffe ute och äta mackor. Soligt nere i byn när vi åkte men där uppe var det mera molnigt men vackert ändå. I djurväg såg vi endast ett Svanpar nere på ån.

På vägen hem igen så stannade jag av i Goulitsbäcken för att gå resten av vägen. Gjorde ett besök nere på Rogers jaktmarker. Det är ju så himla färggrant och vackert den här tiden.

Sedan gick jag där den nya Flugfiskesträckan börjar och som sträcker sig en bit uppströms Vindelälven

Tog bilen hem från Höbäcken stannade och tog en bild på Vindelåforsen

Sedan hem och tillbaka till Potatisbacken för att fortsätta ta upp potatis. På kvällen blev det en god middag i trevligt sällskap på Ammarnäsgården.

Nio i morse var jag på ett styrelsemöte ett par timmar och sedan for jag och Gunilla till ett ställe för att kolla om det fanns kantareller men det fanns det inte så jag och Lennart tog upp dom sista potatisarna i landet, så nu är det gjort!

3 kommentarer

Pärugrävning

Av , , Bli först att kommentera 30

Men oj, så länge sedan jag skrev något här!! Kallar det nog för idétorka eller något liknande men nu ska jag försöka få ner lite.

Idag har jag varit i Potatisbacken och tagit upp potatis, måste ju passa på medans det inte regnar, tog inte upp allt men det är inte mycket kvar som jag sparar till en annan regnfri dag. Vi var några som samtidigt var i backen bland annat Carina med barn och barnbarn. Gunilla skymtar också i bild.

Efter en hamburgare på Ammarnäsgården så åkte jag och Lennart upp till Höbäcken en sväng. Så fint det är med alla höstfärger nu. Det bara sprakar av olika färger i skogarna och fjällen.

På vägen ner till byn stannade vi och tog upp tre vandrare. Två killar och en tjej från North Carolina, USA, dom hade gått från Abisko och skulle vidare till Hemavan. Tjugoen dagar var det sedan dom startade i Abisko, dom hade tagit det lugnt och nu räknade dom med sex dagar från Ammarnäs till Hemavan. Vi vill inte ha bråttom utan vi vill ta det lugnt, sa dom. Jättetrevliga ungdomar! Lämnade av dom vid affären och sedan körde vi upp till Tjulträsk.

Det är fortfarande besökare i byn, det var en väldans trafik efter  vägen och bilar stod parkerade både efter vägen och på parkeringen där uppe.

Det var allt för idag men jag lovar komma igen lite snabbare med inläggen :)

300 på årets Pärfestival

Av , , Bli först att kommentera 31

Årets Pärfestival blev en succé!

300 personer besökte Hembydsområdet trots att det blåste kalla vindar. Det serverades helstekt ren, mandelpotatis från Potatisbacken och hembakat tunnbröd.

Gun Rehnman och Anders Östman bjöd på härlig underhållning.

Över hundra personer var i kyrkan senare på eftermiddagen och lyssnade till Sorselekören.

Kvällen avslutades med supé och underhållning på Ammarnäsgården.

Kön till maten var lång och fylldes på hela tiden

Johan var en av dom som serverade köttet

Gun Rehnman lockar publiken till allsång

Full aktivitet inne i köket

Pärfestival 26 aug

Av , , Bli först att kommentera 24
Ja, på lördag är det dags åter dags för Ammarnäs Pärfestival! Hoppas på bra väder, inget regn alltså.

Klockan 12.00 kör vi igång nere vid Hembygdsgården, där serveras helstekt ren och färsk mandelpotatis från byns stora servärdhet Potatisbacken. Lotterier och kaffe blir det också. För underhållningen svarar Gun&Anders.

Klockan 16.00 blir det konsert med Sorselekören i kyrkan.

Klockan 18.00 Amerikansk Buffé på Ammarnäsgården där också Gun&Anders underhåller.

Välkomna till en trevlig dag!

Camping i Kraddsele

Av , , 2 kommentarer 24

Vi blev med husbil i måndags och bestämde oss för att ”provcampa” i Kraddsele.

Ringde Ingrid på Emils Fiskecamp och beställde plats från igår, torsdag till idag. Jag trodde hon skulle skratta ihjäl sig i telefonen, Va? Är det sant? Men hjärtligt välkomna! :)

Och vi blev glatt välkomnade! Säkert inte ofta dom får campinggäster ända från Ammarnäs, 2,2 mil bort :) . Det var jättemysigt och trevligt att vara där med husbilen på deras fina camping!

Vi grillade och åt gott

Campingvärdens mor Siv kom med dessa goa gubbar till efterrätt

Vi tog sedan en promenad genom byn och senare blev vi inbjudna till Ingrid och Robert och hade en trevlig kväll tillsammans.

Här är självaste campingvärden Ingrid, en mycket glad och trevlig prick :)

Allt-i-allot Odd, en trevlig norrman som hjälper till med allt möjligt där på campingen

Förstår att gästerna tycker om att campa här, naturskönt område, nära till fiskevatten, enormt trevliga ägare och campinggäster.

Vi trivdes i husbilen, sov gott inatt och sedan var det bra att vara ute på en provcamping för vi kom på flera saker som vi kommer att behöva i bilen.

Tack Ingrid, Robert och Odd för denna gång! Vi kommer kanske igen :)

2 kommentarer

Arg och besviken

Av , , 2 kommentarer 23

Den här dagen började så bra! Klev upp halvfyra och fixade kaffe med mera, senast halvfem skulle vi köra ner till Sorsele för att ta bussen till Umeå som avgick tio i sex. Kändes inte svårt alls för vi skulle nämligen hämta en begagnad husbil som vi köpt i Umeå. Hade fika med oss så då vi kom fram till Lycksele och klev på Umeåbussen, som för övrigt kördes av en bekant till oss som vi inte träffat på jättelänge, så drack vi kaffe och åt smörgås som smakade förträffligt efter tre och en halvtimmes åktid från Ammarnäs.

Väl framme i Umeå så tog vi taxi ut till ML:s husbilar och hämtade ut vårt nya förvärv. Så mysigt det kändes att åka i den :) Vi åkte över Vindeln och tog vägen över Ekorrsele ut på Blå Vägen hitanför Lycksele. Körde direkt till Dollar Store för vi hade en hel lista på vad som behövdes i husbilen och som vi skulle handla där.

Det är nu jag kommer till det tråkiga att jag behövde gå på toaletten!! Hade mobilen i bakfickan så jag tog upp den och lade den på ett bord som var där, när jag var färdig där inne så gick jag ut i butiken och Lennart. Vi handlade och det gick ganska fort och när jag skulle betala så…..faan, ingen mobil där jag hade både bankkort och körkort. Sprang in på toan men naturligtvis fanns inte mobilen där, hörde mig för hos personalen om någon  hade lämnat in någon upphittad mobil, men icke det! Jag behöver nog inte beskriva hur jag kände mig, det förstår ni nog, nu blev det liv i luckan. Spärrning av kontokort, spärrning av telefon för utgående samtal samt rapport till Transportstyrelsen om förlorat körkort. Men alla bilder är nu borta, alla telefonnummer m m.

Jag är fruktansvärt arg på mig själv för min otroliga slarvhet och jättebesviken på den som stal min telefon som inte kunde vara ärlig nog att lämna in den som upphittad!! Vad ska den människan göra med min telefon??? Kontokortet går ej att använda för det är ju spärrat och vad som kan hända med mitt körkort som den människan har, det vet jag ej!

Tänk om alla kunde lära sig att Ärlighet varar längst!