Eva Maaherra Lövheim (c)

Kandidat till kommunfullmäktige i Umeå

Trådlastbilar på E4




Alla vet att tåg är ett miljövänligt transportsätt. Vad man kanske inte tänker på är att det som gör tåget miljövänligt inte är att det går på räls utan att det går på el. Rälsbussar som går på diesel är till exempel ett miljömässigt sämre alternativ än landsvägsbuss.

 

Trafikverket och Energimyndigheten presenterade i våras en förstudie om elektrificering av tunga vägtransporter. Det skulle helt enkelt gå till så att elledningar sattes upp längs de stora transportlederna, och lastbilarna utrustades med strömavtagare och elmotor. Lastbilarna skulle vara hybrider och alltså fortfarande ha en dieselmotor för transporter utanför de stora lederna, men skulle automatiskt koppla upp och övergå till eldrift då de körde ut på en elväg.

 

Faktum är att en stor del av Sveriges lastbilstransporter går längs ett mindre antal stora transportstråk – en triangel mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och E4:an längs Norrlandskusten. Kostnaden för utbyggnad av elledningar längs befintliga vägar är en bråkdel av vad ny järnväg kostar och för 15 miljarder beräknas triangeln Stockholm, Göteborg, Malmö kunna elektrificeras. I rapporten beräknas att 1400 miljoner liter diesel skulle kunna sparas årligen om de tunga vägtransporterna elektrificerades, vilket motsvarar hela 35% av utsläppen från transportsektorn och 9% av Sveriges totala fossila koldioxidutsläpp. Samtidigt gör det Sverige bättre rustat för en framtid då tillgången på olja blir allt mer begränsad.

 

Eldrift är så pass mycket billigare att det skulle löna sig för transportföretagen att bekosta konverteringen av sina fordon.

 

Slutsatsen i rapporten (läs den på http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/406/8231.pdf) är att elvägar skulle ge stora samhälls- och miljövinster till en relativt låg kostnad. Jag tycker också att det verkar vara en bra idé, och ett utmärkt exempel på nytänkande inom trafikområdet.

Etiketter: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.