Elbilsbloggen

Elbilar och ekonomi

Med anledning av G E Abrahamssons fråga på mitt inlägg igår, se ”Så hände det till slut..” så passar jag på att prata lite om ekonomin kring elbilar i allmänhet och min i synnerhet.

När jag, i mina inlägg, anger kostnaden för en resa så har jag endast tagit hänsyn till drivmedlet.

Visst är det så att den totala kostnaden för varje mil som körs med en bil blir betydligt högre. Framförallt värdeminskningen är, för bilar i allmänhet, en påtaglig kostnad och den har en tydlig koppling till antalet körda mil. Vidare så finns det andra kostnader i form av försäkring, skatt och service.

Man kan säga att en elbil har i princip samma kostnader som en konventionell bil fast de är lägre, med undantag för inköpspriset.

Inköpspriset har hittills varit högre för elbilar än för konventionella bilar. Detta förändras i och med nästa generation som börjar säljas i slutet av 2017, då Chevrolet Bolt släpps. Den bilen har ett pris på cirka 350.000 kr och en räckvidd på 38 mil per laddning, vilket kan sägas vara i paritet med ”vanliga bilar”.

Skatten på elbilar är idag 0 kr för de första fem åren varefter skatten för min i3:a uppgår till 360 kr per år.

Försäkringen är som för vilken vanlig bil som helst, det styrs troligen av värdet på bilen.

Vad gäller avskrivningskostnaden / värdeminskningen så är den naturligtvis avhänglig av vilket pris bilen betingar som begagnad.

Om vi letar efter i3:or på blocket (Vilket jag gjort under ett års tid) så kan vi konstatera att en ca tre år gammal i3:a som annonseras ut kostar strax under 300.000 kr och deras nypris ligger i häradet dryga 400.000 kr. Följaktligen är värdeminskningen ca 30 % under de tre första åren, vilket i alla fall inte är mer än motsvarande konventionell bil.

Det går att resonera kring huruvida efterfrågan på elbilar kommer att öka eller minska i en nära framtid, efterfrågan påverkar som bekant priset, men vi kan väl låta oss nöja med att konstatera följande: elbilen minskar inte i värde i högre takt än motsvarande konventionell bil, i dagsläget.

Jag har gjort en jämförelse med den bil jag hade innan i3:an, en BMW X3 av 2007 år modell, som gått drygt 30.000 mil. Jämförelsen haltar något eftersom det är bilar med helt olika egenskaper, storlek och ålder.

Nu var det relevant för mig att göra jämförelsen ändå eftersom jag funderade på att byta till en i3:a och de faktiska förhållandena var som de var.

Resultatet blev att jag sparar mellan 1500 till 2000 kr varje månad med i3:an. Nu har jag köpt denna bil via WSP, där jag jobbar, vilket gör det hela lite förmånligare men även om jag köpt bilen privat så hade jag sparat pengar jämfört med att ha kvar X3:an.

Avseende fråga 1 (elbilars växellåda):

Elbilar har ingen växellåda, varken automat eller manuell, eller rättare sagt: i3:an har en växellåda med en fast växel (utväxlingen reducerar varvtalet på motorns utgående axel till hjulaxeln, med en faktor 9,665, d.v.s. hjulen roterar nästan tio gånger långsammare än motorns utgående axel) Denna växel är integrerad med differentialenheten, som fördelar kraften mellan de drivande bakhjulen.

Avseende fråga 2 (uppvärmning):

Kupén värms upp med direktel. Detta är en stor energislukare. Om du kör i 100 km i timmen och värmer med 3 kW så förbrukar i3:an ca 18 kWh till att driva bilen framåt och 3 kW timmar för att värma upp kupén. Det innebär att nästan 17 % av energin går åt till att värma upp kupén. Om du kör långsamt så blir relationen värme kontra framdrift, ännu sämre.

En BMW i3 BEV som är en ren elbil, d.v.s. den har ingen liten bensinmotor som kan ladda batterierna vilket min i3:a har, är utrustad med en värmepump som har en utväxling på ca 1:3, d.v.s. en kW in ger 3 kW värme. Det är ett sätt att minska energiförbrukningen för värmen men tydligen så ryms inte värmepumpen när BMW sätter in bensinmotorn.

Avseende fråga 3 (belysning):

Vad gäller belysningen och den energiförbrukning som den ger upphov till så är den i stort sett försumbar.

Min i3:a är förvisso utrustad med LED-belysning överallt utom helljuset, men låt oss räkna på vad vanliga halogenlampor innebär för räckvidden under en timmas körning:

Om vi tänker oss att framljusen förbrukar 55 W per lampa och bakljusen förbrukar 5 W per lampa och även positionsljusen förbrukar 5 W per lampa så blir den samlade effektförbrukningen från bilens ljus 130 W.

Under en timmes körning har ljuset alltså gett upphov till en energiförbrukning på 0,13 kWh. I 100 km i timmen förbrukar min i3:a ca 1,8 kWh/mil (som mest). Då motsvarar 0,13 kilowattimmar ungefär 700 meter. LED-ljus förbrukar ungefär en femtedel av vad halogenljus gör vilket innebär ca 150 meter om allt ljus på bilen är av typen LED

Avseende fråga 4 (service):

Jodå, bilen skall serveras med ett mellanrum på någonstans mellan 2000 och 3000 mil. En vanlig konventionell förbränningsmotor har mer än 2000 rörliga delar medan motorn i en elbil har 18. Det är lätt att föreställa sig vilken skillnad det gör för servicekostnaden.

Mvh

/P-M 160929

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.